دعاى حضرت زين العابدين عليه السلام در ماه رمضان‏

دعاى حضرت زين العابدين عليه السلام در ماه رمضان‏

۲۸ خرداد ۱۳۹۴ 0
امام سجاد حضرت زين العابدين عليه السلام در هر روز ماه رمضان دعايى داشتند كه نشانگر عظمت ماه رمضان و موقعيت آن ماه در پيشگاه خداست و از طرفى داراى بهترين تعاليم و درس‏ها براى تربيت انسان و مؤدب شدن او به آداب الهى است و به عبارت ديگر اين دعا مى‏خواهد مردم را به اين حقيقت راهنمايى كند كه بر شما واجب است در ماه رمضان داراى يك حركت كامل روحى و عقلى و نفسى و عملى شويد ورنه از ماه رمضان هيچ بهره‏اى جز گرسنگى و تشنگى نصيب شما نخواهد شد، 

ترجمه دعا بدين قرار است:

بارپروردگارا! اين است ماه رمضان، ماه روزه، ماه انابه، ماه توبه، ماه مغفرت و رحمت، ماه آزادى از عذاب و رسيدن به بهشت.
خداوندا! مرا براى آن سلامت بدار و آن را از من سالم قرار داده، به برترين كمكت مرا در اين ماه كمك ده، بر طاعتم موفق كن، براى عبادت و دعا و تلاوت قرآن فراغتم بخش.
بركتم را در اين ماه عظيم قرار بده و عافيتم را در اين ماه نيكو فرما و بدنم را از هر خطرى به سلامت بدار، روزيم را در اين ماه گشايشى ده و مرا در امورم كفايت فرما.
دعايم را مستجاب كن و به آرزويم كه رسيدن به لقاى توست برسان.
پروردگارا! در اين ماه چرت و كسالت و دلگيرى و دلتنگى و سستى و سخت‏دلى و غفلت و غرور را از من بردار كه تمام اين امور مانع از رشد و تكامل و سد راه بندگى و اطاعت است.
خداوندا! مرا در اين ماه از رنج‏ها، مرض‏ها، غصه‏ها، حزن‏ها پيش‏آمدها، دردها، خطاها، گناهان حفظ كن و مرا از بدى و فحشا و خستگى و بلا و تعب و عنا نگهدار كه تو شنونده دعايى.
خدايا! در اين ماه مرا از شيطان رانده شده و عيب‏جويى و هرزه زبانى او و سحر و دم خطرناكش و وسواس و كيد و مكرش و حيله و آرزويش و خدعه و غرور و فتنه‏اش و گروه و قوم و دام و اعوانش و اتباع و اخوانش و احزاب و اشياعش و اعوان و يارانش و شركا و همه كيدشان محافظت كن.
خداوندا! به روزه تمام ماه رمضان مرا موفق بدار، به آرزويم كه قيام در آن و اتمام برنامه‏ هاى مورد رضايت تو در آن است همراه با صبر و ايمان و يقين حساب برسان.
با اجر عظيم و چند برابر شدن ثواب برنامه‏ ها اعمالم را قبول كن، در اين ماه جديت و كوشش و قوت و نشاط و انابه و توبه و اميد و ترس و جزع و رقت و راستى در زبان و ترس از خود و تكيه و اميد بر رحمتت و اطمينان به وجودت و ورع از محرماتت همراه با قول صالح و سعى مقبول و عمل مرفوع و دعاى مستجاب به من عطا فرما. بين من و بين اين همه امور مثبت الهيه با حادثه و مرض و غم و غصه جدايى مينداز به رحمتت اى بهترين رحم كنندگان «1».
دعاهايى از اين قبيل كه تمام آن تعليم و تربيت و راهنمايى به سوى سعادت و آخرت است زياد است كه نقل آن‏ها كتابى مفصل و شرح و توضيح آن‏ها مجلدات بسيار مى‏خواهد، به «زاد المعاد» مجلسى رحمه الله، «بلدالامين»، بخش ادعيه «بحار الأنوار» و «مفاتيح الجنان» محدث قمى مراجعه كنيد، بخوانيد و بفهميد و عمل كنيد كه خواندن تنها هيچ دردى را دوا نمى‏ كند، خواندن را مقدمه فهم و فهم را مقدمه عمل و عمل را مقدمه رسيدن به رضايت و لقاى حق قرار دهيد كه اگر در ماه رمضان و بقيه ايام در برخورد به قرآن و دعاها غير از اين راهى بپیماييد و اللّه به جايى نمى‏ رسيد و اين همه را از حضرت يار درخواست كنيد كه اگر با تمام وجود رسيدن به فيوضات الهيه را بخواهيد، از عطاى آن نسبت به شما دريغ نخواهد كرد.
 يارم اگر يارى كند از دام نفس دون پرم             زين آهنين دام و قفس بى‏يارى او چون پرم‏
 با آن كه پر بشكسته‏ام در دام تن بنشسته ‏ام             با يارى آن ماهرو چون ماه بر گردون پرم‏
 حاشا كه يار دلنواز از جان من غافل شود             داند كه نتوانم من از دام قدر بيرون پرم‏
 من در ازل حيران او در حسن بى ‏پايان او             او تا ابد معشوق من بر كاخ وصلش چون پرم‏
چشم اميدم تا ابد بر لطف بى ‏پايان او             با ياد آن حسن ازل و آن شاهد بى‏ چون پرم‏
 شهباز عشقم اى مهان عنقاى قدسى آشيان             حيف است الهى چون شهان در عالم مادون پرم «1»
 
__________________________________________________
 (1)- الكافى: 4/ 75، باب ما يقال فى مستقبل شهر رمضان، حديث 7؛ وسائل الشيعة: 10/ 326، باب 21، حديث 13520.
 (2)- الهى قمشه‏ اى.      
__________________________________________________
  منبع: عرفان اسلامى، شیخ حسین انصاریان , ج‏6، ص: 262
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث