پذیرش عذرخواهی سببی برای رسیدن به خیر بزرگ

پذیرش عذرخواهی سببی برای رسیدن به خیر بزرگ

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع
 
برخوردهاي اجتماعي انسان، همراه با  دوستی ها و چالش‏های آن ،همواره با فراز و نششیب هایی روبه رو است. در این جاده پر فراز و نشیب دوستی بارها اتفاق افتاده است که در مساله ای حق با ما بوده و به دلیل زیرپا گذاشتن آن توسط دوستمان، دوستی چندین ساله خود را به هم زده ایم و این خود باعث ایجاد تنش های عاطفی در زندگی ما و اطرافیانمان شده است.
به جرات می توان گفت تمامی انسانها جایز الخطاهستند و همه ما در برهه ای از زندگیمان اشتباهاتی داشته ایم، پس نمی توانیم همیشه لبه تیز تیغ انتقاد را به طرف دیگران گرفته و خود را همیشه مبرا و پاک بدانیم.
شایسته است با تأسی به  قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام نگاهی دوباره به دوستی های خود کرده و جاده کوچک دوستی هایمان را به بزرگراه های زندگی مان تبدیل نماییم.
 
وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (فصلت،34)
 هرگز نيكي و بدي يكسان نيست، بدي را با نيكي دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صميمي شوند!

ايوب بن نوح مي‏ گويد: امام هادی علیه السلام  در نامه‏ اي به يکي از ياران؛که موجب ناراحتي شخصي شده بود، توصيه کرد که برو از فلاني عذر خواهي کن و بگو:

«إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ؛
 اگر خداوند خير بنده ‏اي را بخواهد، [او را حالتي عطا مي‏کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، مي‏پذيرد.»
بنابراين، براي رسيدن به سعادت و توفيق در زندگي، انسان بايد از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئي و لغزش هاي ساده نبايد آنان را از دست بدهد، بلکه شيوه‏ ي اهل بيت عليهم ‏السلام را در نظر بگيرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهي کردند، بپذيرد و عفو و گذشت پيشه کند. 
همنشينى كه نافه بوى بود  
خوبتر زانكه يافه ‏گوى بود
عيب يك همنشست باشد و بس
كافكند نام زشت بر صد كس
‏ از در افتادن شكارى خام
 صد ديگر دراوفتند به دام‏ (هفت پیکر،نظامی گنجوی،ص626)

نویسنده: فرزانه- صفائی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث