نگاهی به جایگاه بلند علمی حضرت زینب سلام الله علیها

نگاهی به جایگاه بلند علمی حضرت زینب سلام الله علیها

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ 0

 

حضرت زینب عالمه غیر معلمه بود

امام سجاد (علیه السلام) خطاب به عقیله بنی هاشم، زینب کبری (سلام الله علیها) می‏ فرمایند:
«یا عَمَّةِ ... أنتِ بِحَمدِ اللهِ عالمةٌ غیرُ مُعلَّمَةٍ، و فَهِمَةٌ غیرُ مُفَهَّمَةٍ».
عمه جان، تو عالمی هستی بدون اینکه معلم داشته باشی، و فهمیده ‏ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد.(1)

حضرت زینب محدثه بود

از سخنان فاضل دربندی (متوفی به سال 1286 هجری) و جز او از عالمان دیگر - رحمهم الله - ظاهر و هویدا است که آن خاتون دو سرا حضرت زینب کبری (س) علم منایا و بلایا (مرگ‏ها و پیشامدهای سخت) را می ‏دانسته، و فرمایش امام سجاد (ع) به او که: «یا عمة انت بحمد الله عالمة غیر معلمة، و فهمة غیر مفهمة؛ ای خواهر پدرم! خدای را شکر و سپاس، تو دانایی هستی که کسی به تو نیاموخته، و فهمیده و درک کننده ‏ای هستی که کسی به تو نفهمانده است»، دلیل و راهنما است به این که زینب دختر امیرالمؤمنین (س) محدثه بوده، یعنی همه چیز به او الهام می ‏شده و در دلش آشکار می‏ گشته است.
همچنین علم و دانش او از علوم لَدُنّیة (علومی که از استاد فرا نگرفته، بلکه از جانب خدای عزوجل) بوده است.(2)

عقیله بنی هاشم‏

در برخی روایات است که او را مجلس علمی بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او می‏رفتند. این صفات برجسته که برای هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است، زینب را از دیگران ممتاز ساخت؛ چنان که او را عقیله ی بنی هاشم می‏ گفتند و از وی حدیث فرا می‏ گرفتند.
ابن عباس از او حدیث کند و گوید: عقیله ی ما، زینب دختر علی (ع) حدیث کرد... ؛ و این لقب بر او ماند؛ چنان که به عقیله معروف گشت و فرزندان وی را بنی عقیله گفتند.(3)

فصاحت و بلاغت حضرت زینب

شیخ جعفر نقدی (ره) می ‏نویسد:
ابن حذلم بن کثیر از فصحاء و سخنوران و نیکو گفتاران عرب است که از فصاحت و زبان آوری و نیکو گفتاری و از بلاغت و رسایی سخن حضرت زینب تعجب نموده و به شگفت آمده، و از براعت و برتری فضل و کمال و علم و دانش و شجاعت ادبیه و دلاوری پسندیده آن مخدّره، حیرت و سرگردانی او را فرا گرفته، به طوری که نتواسته او را (به کسی) تشبیه و مانند نماید، مگر به پدرش سید و مهتر هر بلیغ و فصیحی. پس گفته: کانّها تفرّع عن لسان امیرالمؤمنین؛ یعنی گویا حضرت زینب (س) سخنانش را (در کوفه) از زبان امیرالمؤمنین (ع) قصد و آهنگ می‏ نمود، و هر که درباره کربلا و در احوال و سرگذشت‏های حسین (ع) کتابی نوشته، این خطبه و سخنرانی را نقل نموده است. و جاحظ در کتاب خود البیان و التبیین آن را از خزیمة الاسدی روایت نموده که خزیمه گفته: دیدم زنان کوفه را در آن روز به پا ایستاده (برکشته شدگان در کربلا) گریه و زاری و شیون می‏ نمودند، در حالی که گریبان‏ها (شان را) می ‏دریدند.(4)

مفسر قرآن‏

فاضل گرامی سید نورالدین جزایری در کتاب خود «خصایص الزینبیه» چنین نقل می‏ کند:
روزگاری که امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بود، زینب (س) در خانه‏ اش مجلسی داشت که برای زنها قرآن را تفسیر و معنی آن را آشکار می‏ کرد. روزی «کهیعص» (سوره مریم، آیه 1) را تفسیر می ‏نمود که ناگاه امیرالمؤمنین (ع) به خانه او آمد و فرمود: ای نور و روشنی دو چشمانم! شنیدم برای زن‏ها «کهیعص» را تفسیر می‏نمایی؟
زینب (س) گفت: آری. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: این رمز و نشانه ‏ای است برای مصیبت و اندوهی که به شما عترت و فرزندان رسول خدا(ص) روی می ‏آورد. پس از آن مصایب و اندوه‏ها را شرح داد و آشکار ساخت. پس آن گاه زینب گریه کرد.(5)

گفتن مسائل شرعی‏

شیخ صدوق می‏ گوید: حضرت زینب (س) نیابت خاصی از طرف امام حسین (ع) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه کرده از او می‏ پرسیدند، تا اینکه حضرت سجاد (ع) بهبود یافت.
شیخ طبرسی (ره) گوید: حضرت زینب (س) روایات بسیاری را از قول مادرش حضرت زهرا (س) روایت کرده است.
از عماد المحدثین روایت شده است که: حضرت زینب (س) از مادر و پدر و برادرانش و از ام ‏سلمه و ام هانی و دیگر زنان روایت نقل می‏ کرد و از جمله کسانی که از او روایت کرده‏ اند، ابن عباس و امام سجاد (ع) و عبدالله بن جعفر و فاطمه صغری دختر امام حسین (ع) و دیگرانند.(6)

آینه تمام نمای مقام رسالت و امامت‏

محمد غالب شافعی، یکی از نویسندگان مصری گفته است:
یکی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهر، که دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آیینه تمام نمای مقام رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب، دختر علی بن ابی طالب - کرم الله وجهها - است که به نحو کامل او را تربیت کرده بودند و از علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود، به حدی که در فصاحت و بلاغت یکی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و کرم و بینایی و بصیرت در تدبیر کارها در میان خاندان بنی هاشم و بلکه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرده بود. آنچه خوبان همگی داشتند، او به تنهایی دارا بود. شبها در حال عبادت بود و روزها را روزه داشت و به تقوا و پرهیزکاری معروف بود.(7)

ایراد خطبه در کودکی‏

حضرت زینب (س) در حدود شش سالگی، خطبه غرا و طولانی مادرش حضرت زهرا (س) را که در مسجد النبی، پیرامون فدک و رهبری امام علی (ع) ایراد کرد، حفظ نموده بود، برای آیندگان روایت می‏کرد، با اینکه آن خطبه هم مشروح و طولانی است و هم واژه‏ ها و جمله ‏های دشوار و پر معنی و بسیار در سطح بالا دارد و این از عجایب روزگار است و دیگران آن خطبه را از زینب (س) نقل نموده‏ اند.(8)

ارشاد کوفیان در زمان حیات علی (علیه السلام)

در طراز المذهب از بحر المصائب روایت می‏ کند:
پس از آنکه امیرالمؤمنین (ع) به شهر کوفه آمد و آنجا را محل حکمرانی خود قرار داد، اندک اندک مردم آن شهر از فضل و کمال علمی و عرفانی حضرت زینب باخبر شدند. از این رو، زنان توسط مردان خود، به امیرالمؤمنین(ع) پیام فرستادند: شنیده ‏ایم حضرت زینب (س) محدثه، عالمه و دومین فاطمه است، که مانند مادرش فاطمه از همه جهانیان برتر است. اگر شما اجازه فرمایید فردا که عید است در جشن ما شرکت نماید و از سخنانش بهره‏ مند گردیم. و امیرالمؤمنین (ع) با درخواست مردم کوفه موافقت فرمود.
_______________________
پی نوشت:
1) بحاالانوار، ج 45 ص 64.
2) زینب کبری، ص 143.
3) شیرزن کربلا، ص 40
4) زینب کبری، ص 153
5) زینب کبری، ص 144.
6) فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر، ص 862
7) نگاهی کوتاه به زندگانی حضرت زینب کبری، ص 33 و 34.
8) منتخب التواریخ، ص 93؛ سفینة البحار، ج 1 ص 558.

منبع: 200 داستان از فضایل، مصایب و کرامات حضرت زینب (سلام الله علیها)، نویسنده: عباس عزیزی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث