خطبه امام سجاد علیه السلام در شام (پاورپوینت)

خطبه امام سجاد علیه السلام در شام (پاورپوینت)

۱۰ آبان ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
 
 
 
 
پس از گذشت مراسم غمباری که در کاخ یزید برگزار شد و اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام با برخوردهای سنجیده و صحبتهای قاطع و کوبنده خود بخش زیادی از نقشه های دستگاه اموی و شخص یزید برای هدم نام دین و جریان امامت حق را نقش بر آب نمودند. در این حال یزید تصمیم گرفت در روز جمعه که روز اجتماع گسترده مسلمین در مسجد جامع شهر است از راه خطبه های نماز جمعه که توسط یکی از علماء سوء وخطیاء خود فروخته دستگاه اموی قرائت می شد، کار تبلیغی گسترده ای بر خاندان وحی و نبوت به ویژه حضرت علی و امام حسین _ علیهما السلام _ انجام دهد. و این البته در تداوم حدود چهل سال کار تبلیغی مداوم علیه خاندان امامت و ولایت بود درشام انجام می شد.
اما خطبه تاریخی حضرت سجاد علیه السلام که پس از سخنان آن شخص خودفروخته ایراد نمودند ورق را به طور کامل برگرداند . این خطبه تاثیر عمیقی بر مردم شام گذاشت و  آنها را بیدار ساخته اشکهایشان را جاری نمود. مطابق با روایت این باقی مردم حاضر در مسجد که از بزرگان شهر و ارکان حکومت یزید هم جزوشان بودند، به شدت تحت تاثیر این بیانات قرار گرفتند و زمینه بیداری آنان فراهم شد. در همان مجلس عده ای زبان به اعتراض گشودند و وقتی یزید خواست نماز بگزارد، عده ای با او نماز نخواندند و پراکنده شدند.
به علاوه، وضع عمومی شهر به گونه‌ای شد که یزید به ناچار در مقابل درخواست بازماندگان حادثه کربلا که می خواستند برای مصائب امام حسین علیه السلام عزاداری کنند، تسلیم شد و جایی را به نام « دارالحجاره » برای آنها اختصاص داد و آنها هفت روز به اقامه ماتم پرداختند.ذکر حسین علیه السلام کم کم همه شهر را فرا گرفت، تا جایی که یزید قرآن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرد و بین مردم توزیع کرد تا قرآن بخوانند و توجه‌شان از حسین علیه السلام منصرف شود، ولی هیچ چیز نمی‌توانست آنها را منصرف سازد.یزید که اوضاع را نامناسب دید تصمیم به انتقال کاروان اسرا به مدینه گرفت.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث