داستانهای ائمه: امام صادق (ع):حمل شبانه غذا برای منکرین امامت

داستانهای ائمه: امام صادق (ع):حمل شبانه غذا برای منکرین امامت

۰۱ دی ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
معلّى بن خنيس نقل مى‏ كند كه: در يك شب بارانى، امام صادق عليه السّلام به طرف سايبان بنى ساعده روانه شد و من هم به دنبال آن حضرت به راه افتادم، در همين اثناء چيزى از دست آن حضرت بر زمين افتاد، پس فرمود: بنام خدا، خدايا! به من برگردان.
راوى مى‏‌گويد كه: من نزد حضرت پيش رفتم و سلام كردم، حضرت فرمود: معلّى! تويى؟! عرض كردم: آرى، فدايت شوم. فرمود: با دستان خود بگرد! (چون شب بوده و هوا تاريك، و بايستى با ماليدن دست به روى زمين به دنبال گمشده گشت) اگر چيزى پيدا كردى آن را به من بده، راوى گفت: جستجو كردم تا نانى را كه پخش شده بود پيدا كردم، و هر چه مى‏يافتم به آن حضرت مى‏دادم تا سرانجام كيسه‏اى كه همراه امام بود پر از نان شد. عرض كردم: فدايت شوم! اجازه بده تا من به جاى شما كيسه نان را بردارم، فرمود: نه! من به اين كار سزاوارترم، ولى تو به همراه من بيا!
راوى گفت: به سايبان بنى ساعده كه رسيديم در آنجا جمعى را ديديم كه خوابيده بودند، حضرت شروع كرد (به تقسيم نانها) و در زير لباس و يا بر بالين هر يك از آنها يك يا دو قرص نان گذاشت تا نفر آخر و بعد برگشتيم. من به حضرت عرض كردم:
فدايت شوم! آيا اينها حق را مى‏‌شناسند؟ (یعنی به حق امامت شما ايمان دارند؟) فرمود: چنانچه حق را مى‏‌شناختند، ما نمك را نيز به آنها مى‏‌داديم، براستى كه خداوند هيچ چيزى را نيافريد مگر آنكه براى او انبار دارى را مقرر فرمود تا آن را انبار كند، به غير از صدقه كه پروردگار تبارك و تعالى خود متولّى و مباشر و خزانه دار آن شده است، و پدرم هر گاه چيزى را به مستمندى صدقه مى‏‌داد، آن را از او مى‏‌گرفت و مى‏‌بوسيد و مى‏‌بوئيد و باز آن را به او مى‏گرداند، زيرا صدقه پيش از رسيدن به دست مستمند، در دست خدا قرار مى‏‌گيرد، پس به اين سبب من دوست دارم آنچه كه در دست خدا قرار گرفته است آن را ببوسم و ببويم سپس آن را به صاحبش بازگردانم، براستى كه صدقه دادن در شب خشم الهى را فرو مى‏‌نشاند، و گناهان بزرگ را پاك مى‏‌كند و كار حساب را (بر كسى كه چنين كند) آسان مى‏‌گرداند، و صدقه دادن در روز، مال را افزون و عمر را طولانى مى‏‌كند، و همانا حضرت عيسى عليه السّلام روزى از كنار دريا گذر كرد، قرص نانى در آب انداخت، يكى از يارانش (حواريّون) گفت: يا روح اللَّه و كلمة اللَّه! چرا چنين كردى؟! اين غذاى تو بود! حضرت عيسى عليه السّلام پاسخ داد: اين كار را كردم تا يكى از جانوران دريائى آن را بخورد، و همانا ثواب اين در نزد خداى عزّ و جل، بسيار است.
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث