تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 خانوادههایی که به یمن ورود شبکههای اجتماعی دیگر خانواده نیستند

این روزها تب استفاده از شبکههای اجتماعی روز به روز بیشترشده و خانوادهها خصوصا، همسران را مورد تهدید قرار دادهاست. 

گسترش شبکههای اجتماعی و در ادامه اپلیکیشنهای موبایلی و ارتباطات مجازی جدید باعث شدهاست که این روزها گوشیها و تبلتهای مردان و زنان متاهل مانند حریم خصوصیشان به حساب آید، حریمی به اصطلاح خصوصی که در برخی از موارد با ارتباطات پنهانی همراه است. 

نگاه واقعبینانه این حقیقت را آشکار میکند که امروزه برخی از زوجها با وجود داشتن نقش همسری در یک خانواده، باز هم معتاد به شبکههای اجتماعی هستند و این روند تا آن اندازه پیش میروند که حتی از نقشهای مهم خود در خانه غافل میشوند؛ زیرا این اعتیاد در ابتدا ناخواسته و آرام آرام فرد را درگیر میکند.

باید گفت نقش همسری از مهمترین و ابدیترین نقشهایی است که انسانها در طول زندگی میپذیرند و باید در قبال قرار گرفتن در این نقش به تعهدات خود عمل کرده  و به اصول و خواستههای یکدیگر احترام بگذارند. اما  استفاده از شبکههای اجتماعی، به مرور زمان طرز فکر و روابط همسران را متحول می‌کند.

چرا که جایگزین بسیار خطرناک لحظات و روابطی میشود که زن و مرد میتوانند در کنار یکدیگر بگذرانند. این جایگزین خطرناک و البته خاموش، بهتدریج ذهن فرد را درگیر کرده و سبک خطرناکی از زندگی مجازی را به فرد تحمیل میکند تا جایی که زن یا مرد شدیدا درگیر ارتباطات آزاد مجازی با افراد مورد پسندشان از هر جنسی میشوند و متاسفانه این شدت ارتباط گاهی تا آنجا پیش میرود که سلایق افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی احساس تنفر، دلسردی، شک و خیانت و ... در زوجین ایجاد میکند. 

 نقش همسری از مهمترین و ابدیترین نقشهایی است که انسانها در طول زندگی میپذیرند و باید در قبال قرار گرفتن در این نقش به تعهدات خود عمل کرده  و به اصول و خواستههای یکدیگر احترام بگذارند.
  نکته مهم این است که اکثر روابطی که از طریق شبکه های اجتماعی ایجاد میشود، پایه و اساسی ندارد زیرا مبنای واقعی ندارد. در این گونه روابط معمولا افراد ناشناس هنگام توصیف خود در این شبکهها، تصویر غیرواقعی (بعضا تحریک آمیز و دلربا) و مبالغهآمیز از خود ارائه میکنند و به ‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه موجب فریب افکار دیگران می‌شوند.

به ذکر مثالی توجه فرمایید:

خانم، از این موضوع ناراحت است که همسرش، اصلا به او جملات محبتآمیز نمیگوید و او را عزیزم و جانم خطاب نمیکند و پوشش نامرتبی در منزل دارد؛ اما در فضای اینترنت و در شبکههای اجتماعی به خانمهایی که در لیست مخاطبینش قرار دارند؛ کلمات محبتآمیز بسیاری نثار کرده و با آنها بسیار متشخصانه و محترمانه برخورد میکند. همچنین ممکن است همسر آن مرد، به دلیل پوشش معمولی خود در منزل، مورد مقایسه ناخودآگاه ذهنی مرد با زنان مخاطب مجازی او قرار گیرد و به تدریج نسبت به همسر خود، سرد شود. 

 در مقابل خانم نیز به فعالیت در فضای مجازی پرداخته و خواسته یا ناخواسته تصاویر مردانی را می بیند که به ظاهر بسیار متشخص و خوشپوش هستند در حالی که همانگونه که پیش از این گفته شد در همان زمان این ویژگی ها را در همسر خود نمیبیند در نتیجه دچار کمبود و ضعف شخصیتی و سرخوردگی میشود.

در کنار تمامی موارد فوق، حساسیت زوجین نسبت به استفاده همسر خود از شبکههای مجازی، آغازگر شک و تردید میان آنها شده و در نتیجه اختلافهای عمیقی، در روابط آنها بروز میکند.

چنین رابطهای در بلند مدت باعث سردی فضای خانواده و درنهایت طلاق عاطفی زوجین میگردد و این یک حقیقت تلخ است که روابط خانوادگی اکثر کاربران معتاد به شبکه های اجتماعی متزلزل شده و برخی نیز منجر به طلاق شده است. 

نکته قابل تامل این است که زمانی که "طلاق عاطفی" بین زوجین اتفاق میافتد و روابطی سرد درگفتار، رفتار و حتی روابط جنسی، بین آن ها حاکم میگردد، شبکه‌های آنلاین اجتماعی که متاسفانه گزینهای همیشه در دسترس بودن است، به صورت پوشالی این خلا را پر کرده و موجب انحرافات زیادی می‌شود. 

لازم به توضیح است که در گذشته انحرافات اخلاقی خیلی محدود به شرایط خاصی بود، مثل دیدن یک نوار ویدئویی، تصویر مستهجن یا فیلم و کلیپی در شبکه های ماهواره یا سایتهای اینترنتی- که با کد خاص و فیلترشکن در دسترس بودند، اما امروزه شبکههای اجتماعی باعث شدهاست که تمامی موارد مستهجن به راحتی و خیلی بیشتر از گذشته و با اشکال جدید و دل فریب عرضه شوند تا جایی که گاهی حتی خود فرد کنترلی بر دیدن آن ها ندارد.

مثلا تبلیغات محرکی که با باز شدن سایت یا وارد شدن به کانالی (شبکه تلگرام در تلفن همراه) ظاهر می شوند باعث میگردد که به تدریج سلیقه جنسی افراد مخصوا متاهلین تغییر کرده و رضایت کافی از همسر خود نداشتهباشند. افراد مختلف و حتی متاهلین با دیدن این نمودهای مستهجن، آرام آرام سلیقه ی جنسی شان تغییر کرده که حتی به ارتباطات نامشروع مجازی و حقیقی منتهی میگردد.


باید گفت استفاده بیرویه و غیر هدفمند از شبکههای مجازی توسط مجردین نیز آثار فردی و اجتماعی به مراتب خطرناکتر از موارد فوق دارد که توضیح آن در این مجال نمیگنجد. 

نکته تاسفآور این است که با بالا گرفتن تب استفاده شبکههای اجتماعی در کشور ما که با فیسبوک آغاز شد، برخی از زنان و دختران ایرانی به ارائه تصاویر بدون حجاب و بعضا با پوشش نامناسب در این شبکهها پرداختند.

بخش غمانگیز ماجرا در این است که برخی از این بانوان که مشغول کار در ادارات و سازمانهای مختلف میباشند و در آنجا با پوشش حجاب ظاهر می‌شوند، تصاویر نامناسب خود را به راحتی و از طریق این شبکههای اجتماعی در اختیار همکاران مرد خود قرار میدهند که این مسئله ممکن است به ارتباطات نامشروع کشیدهشده عواقب نافرجامی را در پی داشتهباشد. 

لازم به یادآوری است که به دلیل ذات تنوع طلب مردان، این شبکه ها و پیامدهایشان، زمینه پرورش و نمود این تنوع طلبی را افزایش دادهاست، به طوری که معیار و ملاک مردان برای ازدواج همین تصاویری است که در اکثر موارد مبالغه میباشد و یا در مردان متاهل سبک سلیقه  جدیدی مطابق با این گونه تصاویر ایجاد کرده  و زمینه سستی روابط زوجین را فراهم میکند.

 در مورد بانوان مجرد و حتی متاهل نیز این گونه رفتار بروز و ظهور داشته و ملاک ظاهری همسرشان، مطابق با مردان حاضر در شبکههای اجتماعی تغییر میکند که پیامدهای آن مخصوصا در میان متاهلین پیش از این بیان گردید.
امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات به علت سهولت ارسال تصاویر و کلیپ‌ها در این فضاهای مجازی به صورت خصوصی و حتی گروهی و با وجود وسوسه‌های شیطان و هوای نفس انسان، اصولا محیطی مناسب برای "همه‌چیز دیدن" و "همه‌چیز شنیدن" مهیا شده است. 

لازم به ذکر است اعتیاد آور بودن مشاهده تصاویر و کلیپ‌های مستهجن امروزه ثابت شده است و دارای عوارضی بسیار مخرب بر روح و روان فرد است.

در نهایت باید گفت نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان خانواده‌های ایرانی باعث شده تا گروهی که برنامهریزی خاصی برای حضور در این فضا ندارند، بیشترین لطمه را ببینند و خانواده‌های بسیاری به سمت جدایی و یا به تعبیر امروزی‌تر "طلاق عاطفی" بروند.

حضور بیش از اندازه زنان و مردان متأهل در شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا افراد در این شبکه‌ها برای خود دوست یا معشوقه‌ای داشته باشند اما با فرد دیگری زندگی کنند.

در حقیقت زن خانه‌داری که باید از حریم خانواده پاسداری کند در شبکه‌های اجتماعی با مردان غریبه هم‌صحبت و حتی دلبسته شود و مردی که قرار است قوام و ستون خانواده باشد با دلبستگی‌هایی مجازی خود را مشغول کند.

پایگاه مصاف

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث