امداد رسانی‌های علمی فاطمه (س) به شیعیان

امداد رسانی‌های علمی فاطمه (س) به شیعیان

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
یکی از لازمترین مشارکتها، مشاوره‌ها و معاونتها در یک جامعه دینی، مشارکت، مشاوره و معاونت فکری فرهنگی و نجات دادن افکار مستضعفین فکری و نوفکران و تقویت اندیشه جوانان و نوجوانان در مباحث دینی در برابر دشمنان فکر و اندیشه اسلامی و تشیع می‌باشد.
از بالاترین رسالتهای افراد فکور و استعدادهای درخشان ورود در عرصه دفاع از دین و اصول و فروع آن و تثبیت و ریشه‌دار نمودن خردمندی دینی و آموزش طریقه صحیح و منطقی دفاع از دین به توده مردم است.
در روایات اسلامی وارد است که مسئولیت برگزیدگانی از ملت اسلام یعنی علمای دینی بر دوش کشیدن بار سنگین ترویج و تبلیغ دین و دفاع از افکار مؤمنین در برابر تهاجم شیاطین فکری و فرهنگی است و ضمن تأکید بر جبران نمودن جای خالی امام عصر«علیه السلام» و تلاش برای نجات شیعیان اهلبیت از دام‌القائات و شبهات اخلاقی اعتقادی در نتیجه غیبت امام مسلمین در بین آنها از سوی علما و دانشمندان بر ارزشی بودن این مسئولیت و پاداشهای انبوه پروردگار بر این مجاهدتها اشاراتی شده است. در اینجا به نقل دو روایت در اهمیت رسالت علمای دینی و ارزش کار مقدس آنها در زمان غیبت می‌پردازیم و در پایان به‌یک مورد از امدادرسانی حضرت زهرا «علیها السلام» به یک زن مسلمان در یک مباحثه علمی اشاره می‌کنیم:
جعفربن محمد، امام صادق «علیه السلام» می‌فرماید: 
«علماء شیعتنا مُرابطون فی الّثَغر الذی یلی ابلیسَ و عفاریته، یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا، وعن ان یتسلط ابلیسُ و شیعته النواصبَ، اَلافمن انتصَبَ لذلک من شیعتنا کان افضلَ‌مِمَّن جاهد الرومَ و التُرک و الخزرَ الف الف مرّةٍ؛ لانه یُدفِعُ عن ادیان محبّینا و ذاک یُدفِعُ عن ابدانهم»
«دانشمندان شیعه و پیرو ما، مرزبانان حدود و ثغوری هستند که در آنسوی مرزها، شیاطین و دیوان و ددان و همکاران شیاطین در کمین نشسته و در رفت و آمدند. دانشمندان شیعه، مانع خروج و یورش و غلبه این اهریمن و اهریمن گرایان نسبت به شیعیان مستضعف می‌باشند، (شیعیانی که از لحاظ ایمان و اعتقادات دینی کاملاً مجهز نیستند»
آری دانشمندان شیعه (همچون سدّ استواری)، از تسلط ابلیس و پیروان بد سیرت شیطان بر شیعیان جلوگیری می‌نمایند (تا انسانیت و معنویت آنان به دست چنین دزدان و یغماگرانی از دست آنان ربوده نشود).
هان ای شیعیان ما، اگر کسی از شما در کمین چنان اهریمن صفتان بنشیند و در چنین پایگاهی، موضع گیرید (و از مرزهای اسلام و معنویت، پاسداری و نگاهبانی کند و مانع افکار پلید و نیرنگ‌وار شیاطین و بدخواهان جامعه انسانی گردد) هزار هزار بار (یعنی یک میلیون بار) از مجاهد با روم و ترک و خزر، برتر و گرانقدرتر است؛ زیرا چنین دانشمند و مرزبان علم خاندان پاک پیامبر «صلی الله علیه وآله» از ادیان یعنی آئین‌های دینی دوستداران ما دفاع نموده (و از انسانیت و معنویت جامعه‌های پیرو ما حمایت می‌کند)، در حالی‌که سربازانی که در آوردگاه روم و ترک و فارس می‌جنگند از پیکرها و اندامهای جسمانی، و ابدان دوستان ما دفاع می‌نمایند، (و قطعاً دفاع از حریم دین و معنویت پر ارج‌تر از دفاع از حریم ابدان و جهات جسمانی است). [1] .
موسی بن جعفر، امام کاظم «علیه السلام» می‌فرماید:
«فقیه واحد یُنقِذُ یتیماً من أیتامنا، المنقطِعین عن مشاهدتِنا، و التَّعلَم من علومِنا أشدُ علی ابلیسَ من ألفِ عابد، لِاَنَّ العابدَ هَمُّهُ ذاتُ نَفْسِه فقط، و هذا هَمُّه مع ذات نفسه ذات عبادِالله و اِمائِه، لِیُنَقْذَهُمْ من یَدِ ابلیس و مَرَدَتِه، و کذلک هوافضلُ عندالله من ألفِ (ألف) عابد و ألف ألف عابدة»
«يك عالم دينى، كه يتيمى از يتيمان ما را- يعنى آنان كه ما را نديده ‏اند- با آموختن آنچه بدان نيازمند است نجات دهد، براى ابليس سختتر و هولناكتر از هزار عابد است، زيرا كه عابد همه در بند شخص خويش است، ولى عالم علاوه بر خود، نگران ديگر بندگان خدا نيز هست تا آنان را از چنگ ابليس و پيروان سياهكار او برهاند، از اين رو او در نزد خدا بر هزار هزار مرد عابد و هزار هزار زن عابد ترجيح دارد»
 اهمیت وجود یک فرد فقیه و واجد بینش دینی (که فرد بی‌سرپرست و محروم از درک محضر ما و بهره نابرده و تهی دست از علوم و معارف ما را (از جهل و نادانی) رهائی می‌بخشد) بدان پایه دارای اهمیت است که از دیدگاه شیطان و راندگان از درگاه رحمت الهی، وجود چنین فقیهی طاقت فرساتر و تحمل ناپذیرتر از وجود هزار عابد می‌باشد؛ زیرا اهتمام و کوشش عابد به خود او محدود است (و صرفاً غم خویش را به دل دارد و می‌خواهد فقط خود را نجات دهد)؛ در حالیکه یک فقیه و عالم آگاه به احکام الهی نه تنها اهتمام و عنایت خود را در نجات خویشتن بکار می‌دارد بلکه اهتمام و کوشش او (همه‌گیر و آنچنان گسترده است که) تمام بندگان خدا اعم از زن و مرد را دربر می‌گیرد (و تمام آنانرا زیر چتر حمایت خویش قرار می‌دهد) و آنان را از دست اغوای شیطان و راندگان درگاه الهی رهایی می‌بخشد.
بدینسان است که یک فقیه و عالم دینی (فقیهی که نسبت به دیگران احساس تعهد و مسئولیت می‌نماید) بر هزار عابد و بلکه برهزار هزار عابد فضیلت و برتری دارد. [2] 
فاطمه زهرا «علیها السلام» به عنوان سنگری پایدار با معاونت فکری و امدادرسانی منطقی و علمی به مردان و زنان با ایمان تلاشی علمی برای منکوب نمودن دشمنان اسلام و روشنفکران و کج‌اندیشان و دگراندیشان زمان خود داشت.
برای فاطمه زهرا«علیها السلام» نوع فکر مردم و نگرش آنان به دین و از طرفی ردّ بدعتها و دفاع از اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه وآله» بسیار مهم بود. او هنگامی که در مقام انذار و هشدار باش مردم برآمد آنچه او را رنج می‌داد تغییر فکر مردم پس از رسول خدا«صلی الله علیه وآله» و ارتداد آنان از نظام امامت و ولایت به کجراه خودیّت و بدعت‌گذاری در دین بود.
فاطمه زهرا«علیها السلام» زیباترین کلمات را در مورد مقام مدافعین فکری مردم بیان داشته و او خود از بارزترین سربازان بلکه مجاهدین بزرگ این میدان می‌باشد.
در اینجا به‌ذکر روایتی شیرین و شنیدنی دقت کنید تا با تأمل در اطراف آن همه و همه وظیفه امروز خود و حقیقت پیروی از فاطمه زهرا«علیها السلام» را دریابیم و بدانیم صحنه فرهنگ و عرصه تعارض فکرها تاچه حدّ مهم و دفاع و تلاش در این عرصه تا چه مقدار ارزش معنوی و اخروی دارد.
«بالاسناد عن ابی محمّد (العسکری) «علیه السلام» قال: قالت فاطمة «علیها السلام» و قد اختصم الیها امراتان فتنازعنا فی شی من اَمْرِالدین، احدهما معاندة والاخری مؤمنة، ففتحت علی المؤمنة حجّتها، فاستظهرت علی المعاندة، ففرحت فرحاً شدیداً فقالت فاطمة«علیها السلام»:ان فرح الملائکة باستظهارک علیها اشدّ من فرحک، و ان حزن الشیطان و مردته بحزنها اشدُّ من حزنها، و ان الله تعالی قال لِملائکته: اوجبوالفاطمة بما فتحت علی هذه المسکینة الاسیرة من الجنان الف الف ضعف مما کنت اعددت لها، واجعلوا هذه سُنَّة فی کلِّ من یفتح علی اسیر مسکین فیغلب معانداً مثل الف الف ما کان معدّاً له من الجنان»
«از حضرت ابومحمّد امام حسن عسکری «علیه السلام» نقل شده: دو زن در یکی از مباحث دینی با هم اختلاف کرده بودند. یکی از آن دو مؤمنه و دیگری معاند و مخالف با اسلام بود و برای حل اختلاف نزد حضرت زهرا«علیها السلام» آمدند. حضرت به زن مسلمان در گفتن دلایل و ادله خود علیه طرف مخالف کمک نمود تا اینکه توانست مطالب حقّ خود را ثابت نماید و از این‌جهت به شدّت خوشحال شد. حضرت فرمود: خشنودی فرشتگان از پیروزی تو، بیش از خشنودی تو می‌باشد همچنان که غمگین شدن شیطان و پیروانش بیش از ناراحتی و حزن آن زن است. و همانا خداوند متعال به فرشتگانش فرمود: برای فاطمه «علیها السلام» به‌خاطر کمکی که به این زن بیچاره درمانده نموده، هزاران برابر آنچه که من برایش فراهم کرده‌ام، از بهشت آماده سازید! و این‌کار را برای هر کسی که برروی درمانده بیچاره‌ای دری بگشاید و بتواند بر معاندی غلبه کند، نیز سنّت قرار دهید! که هزار هزار برابر آنچه که از بهشت برای او آماده گشته، درنظر گیرید!» [3] 

[1] آداب تعلیم و تعلّم در اسلام/ سید محمد باقر حجّتی/ ترجمه منیة المرید/ ص 93.
[2] آداب تعلیم و تعلّم در اسلام/ سید محمد باقر حجّتی/ ترجمه منیةالمرید/ ص 94.
[3] فاطمه زهرا «علیها السلام»، شادمانی دل پیامبر/ ص 400.

منبع:فرهنگ فاطميه الفباي شخصيتي حضرت زهرا عليهاالسلام ، مهدي نيلي‌پور

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث