مثل شعله پخش کن (عکس نوشته)

مثل شعله پخش کن (عکس نوشته)

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری

 

 

 

 

مثل شعله پخش کن

خانم ها را ندیده ای وقتی دیگ روی اجاق می گذارند شعله را پایین می کشند و ملایم می کنند و بعدهم بین دیگ و اجاق یک شعله پخش کن می گذارند تا شعله مستقیم به دیگ نرسد. به همین خاطر غذا خوب و یکدست می شود وهیچ هم نمی سوزد.
حال در نصیحت گویی هم باید این دو اصل را رعایت کرد یعنی اولا نرم و ملایم سخن گفته شود و دوم آنکه مستقیم نباشد.
و راستی اگر این اصول را در خانه ها و خانواده ها به کار می بستیم چه می شد. اگر همسری که می خواهد نسبت به خانم خود ابراز علاقه کند به جای آنکه مستقیم به همسرش بگوید دوستت دارم به دوستان و همکاران خود می گفت که همسرش را دوست دارد، طبعا آنها نیز به همسران خود می گفتند و همسران آنان نیز سرانجام این سخن را به گوش همسر او می رساندند و آنگاه این ابراز علاقه ی غیر مستقیم چه تاثیری با خود داشت.
یا اگر خانم ها به جای آنکه مستقیم اظهار عشق و علاقه خود کنند، سعی می کردند بچه ها را نسبت به همسر خود مودب سازند و هرگاه کمترین کم لطفی از آنها نسبت به همسران خود می دیدند موضع گرفته و برخورد می کردند، اینجا بود که چه عشق و علاقه ای در دل و جان همسران پدید می آمد.
البته شاید پاره ای با مطرح کردن روایتی بر من خرده بگیرند و بگویند در روایات آمده است که مرد نسبت به همسر خود اظهار علاقه کرده و بگوید: دوستت دارم، ولی در جواب باید گفت: گفتن، صورت های گوناگونی دارد: مستقیم و غیر مستقیم. و هر دو تاثیر گذار است. اما تاثیربیشتر گفتارغیرمستقیم را نمی شود انکار کرد. از این گذشته پاره ای به جهت کمرویی یا عادت و یا هر خصلت دیگری عنوان کردن و بیان کردن واژه هایی همچون دوستت دارم برایشان  دشوار و سنگین است. اما تصدیق می کنید که در شیوه غیرمستقیم این عذر نیز به چشم نمی خورد و برای همگان قابل اجراست.
 
منبع: مثل شاخه های گیلاس،محمدرضا رنجبر
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث