خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ماه رمضان

خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ماه رمضان

۱۸ خرداد ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام
 
 امام رضا از پدران بزرگوارشان از امير المؤمنين عليهم السّلام نقل فرمودند كه روزى پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله سخنرانى كرده، فرمودند:
اى مردم! ماه خدا با بركت‏ و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماهها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است و آن ماهى است كه در آن ماه به مهمانى خدا دعوت شده ‏ايد و در آن از اهل كرامت خدا گشته‏ ايد، نفسهايتان در اين ماه تسبيح و خوابتان در آن عبادت است و اعمالتان در آن مقبول است و دعايتان مستجاب، پس با نيّت هاى صادق و قلب هاى پاك از خدا بخواهيد كه شما را به روزه گرفتن و تلاوت آيات قرآن موفّق نمايد، زيرا بدبخت كسى است كه در اين ماه عظيم از غفران خداوند محروم ماند، با گرسنگى و تشنگى اين ماه گرسنگى و تشنگى قيامت را به ياد آوريد، به فقراء و مساكين خود صدقه بدهيد، بزرگان خود را احترام كنيد، به اطفال خود مهربانى كنيد، با خويشان خود ارتباط برقرار كنيد، زبانهايتان و چشمهايتان را از آنچه نگاه كردنش حلال نيست حفظ كنيد، و گوشهايتان را از آنچه شنيدنش جايز نيست ببنديد، به يتيمهاى مردم مهربانى كنيد تا بر يتيمهاى شما مهربانى كنند، از گناهانتان به درگاه خداوند توبه كنيد و در اوقات نماز دست به دعا برداريد، زيرا آن اوقات بهترين ساعات است، و خداوند در آن مواقع با نظر رحمت به بندگان خود مى‏ نگرد، هر گاه با او مناجات كنند، جوابشان مي دهد، هر گاه او را صدا كنند پاسخشان مى‏ دهد و هر گاه از او درخواستى كنند، دعايشان را مستجاب مى ‏گرداند.
 
اى مردم! جانهايتان در گرو اعمالتان است، با استغفار آنها را آزاد كنيد، پشت هايتان از گناهان سنگين شده است، آنها را با سجده‏ هاى طولانى سبك كنيد، و بدانيد كه خداوند متعال به عزّت خويش قسم خورده است كه نمازگزاران و سجده ‏كنندگان را در قيامت- كه همه براى خداوند جهانيان بر مي خيزند- عذاب نكند و با آتش نترساند.
 
اى مردم! هر كس در اين ماه، روزه ‏دارى مؤمن را افطارى دهد در مقابل اين كار نزد خداوند، ثواب آزاد سازى يك برده و نيز بخشش گناهان گذشته‏ اش را خواهد داشت،
 
مردم گفتند: يا رسول اللَّه! همه ما توان اين كار را نداريم، حضرت فرمودند: آتش را از خود دفع كنيد و لو با تكّه ‏اى از يك خرما، آتش را از خود دفع كنيد و لو با يك جرعه آب.
 
اى مردم! هر كس در اين ماه، خوش خلق باشد، در روزى كه قدمها بر صراط، لرزان است، او از آنجا به امان خواهد گذشت، و هر كس در اين ماه بر برده ‏هايش آسان بگيرد، خداوند در حسابرسى بر او آسان خواهد گرفت، و هر كس در اين ماه شرّ خود را از ديگران دور كند، خداوند در روزى كه به ملاقاتش خواهد آمد، غضبش را از او دور مي كند، و هر كس در اين ماه، يتيمى را اكرام كند، خداوند او را در روزى كه بديدارش خواهد رفت، اكرام خواهد نمود. و هر كس در اين ماه صله رحم كند، خداوند او را در روزى كه ملاقاتش مي كند، به رحمت خود پيوند مي دهد، و هر كس در اين ماه قطع رحم كند، خداوند رحمتش را- در روزى كه او خدا را ملاقات مي كند- از او قطع خواهد كرد، و هر كس در اين ماه يك نماز مستحبّى بخواند، خداوند دورى از آتش را بر او حتمى مي گرداند، و هر كس در اين ماه فريضه ‏اى انجام دهد ثواب كسى را دارد كه در ماههاى ديگر هفتاد فريضه انجام داده باشد، و هر كس در اين ماه بر من بسيار صلوات فرستد كفّه ميزان اعمالش در روزى كه ترازوها سبك است، سنگين خواهد بود، و هر كس در اين ماه آيه ‏اى از قرآن بخواند اجر كسى كه قرآن را در ماه هاى ديگر ختم كند خواهد داشت.
 
اى مردم! درهاى بهشت در اين ماه باز است، از خداوند بخواهيد كه آنها را بر شما نبندد. درهاى جهنّم بر شما بسته است، از خداوند بخواهيد كه آنها را بر شما باز نكند، و شياطين در بند هستند، از خداوند بخواهيد كه آنان را بر شما مسلّط نكنند.
 
امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: من برخاستم و گفتم: يا رسول اللَّه! با فضيلت‏ترين كار در اين ماه چيست؟
حضرت فرمودند: يا ابا الحسن! افضل اعمال در اين ماه، پرهيز از محرّمات الهى است، و سپس گريستند،
عرض كردم يا رسول اللَّه! چه چيز باعث گريه شما شد؟!
حضرت فرمودند: يا علىّ! بخاطر آن عملى كه در اين ماه نسبت به تو خواهد شد گريه مي كنم، گويا تو را مي بينم كه مشغول نماز هستى و شقى ‏ترين افراد بشر (چه در گذشته و چه در آينده)، برادر و هم مسلك كسى كه ناقه ثمود را از پا در آورد، برخاسته، و ضربه‏ اى بر فرق سرت فرود مى ‏آورد و محاسنت را [با خون‏] خضاب مي كند.
اميرالمؤمنين عليه السّلام ادامه دادند: عرض كردم: يا رسول اللَّه! در اين حال دينم سالم است؟
فرمودند: بله دينت سالم است. 
سپس فرمودند: يا علىّ! هر كس تو را به قتل رساند مرا به قتل رسانده است، و هر كس از تو بدش بيايد از من بدش آمده است، و هر كس به تو ناسزا گويد، مرا ناسزا گفته است، زيرا تو از من و مانند خودم هستى، روح تو از روح من و گل تو از گل من است، خداوند تبارك و تعالى من و تو را آفريد و من و تو را برگزيد و مرا براى نبوّت انتخاب كرد و تو را براى امامت، پس هر كس امامت تو را انكار كند، نبوّت مرا انكار كرده است،
اى علىّ! تو وصيّ و پدر نوه ‏هاى منى و دامادم هستى، تو در زمان حيات و بعد از مماتم جانشين من بر امّتم هستى، امر تو، امر من و نهى تو، نهى من است، قسم به كسى كه مرا به نبوّت برگزيد و مرا اشرف مخلوقات قرار داد، تو حجّت خدا بر مردم و امين او بر اسرارش و جانشين او بر بندگانش هستى.
 
 
منبع:
ابن بابويه، محمد بن على ، عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه غفارى و مستفيد،ج1، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1372 ش.صص596-601
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث