سه سکانس از لذت جنسی مجاز و ممنوعه

سه سکانس از لذت جنسی مجاز و ممنوعه

۱۸ شهریور ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع
یکی از شایع ترین و خطرناک ترین حربه های شیطان برای گمراه کردن انسان ها، استفاده از اهرم شهوت و لذت جنسی است. با یک تحقیق میدانی و ساده، به خوبی می توان گستردگی مبتلایان به گناه شوم جنسی را مشاهده کرد. هرچند که نیاز به لذت جنسی، یک خواست طبیعی و غریزی در تمام انسان ها به حساب می آید، ولی با این حال نباید فراموش کرد، با قرار گرفتن این خواست طبیعی در مسیر غلط، می تواند سرنوشت جبران ناپذیری را برای انسان به ارمغان آورد؛ در منابع روایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل شده است که می فرمایند:
«اِذا ظَهَرَ الزِّنا وَ الرِّبا فى قَرْيَةٍ فَقَدْ اَحَلّوا بِاَنْفُسِهِمْ عَذابَ اللّه؛»
هرگاه زنا و ربا در جايى آشكار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افكنده اند.[1]
 
سکانس اول: لذتی با طعم آتش
بعضی افراد تصور باطلی در خصوص بهره مندی از لذت جنسی دارند، و بر این باورند به همین مقدار که انسان در خود نیاز به ارضای شهوانی را مشاهده کرد، می تواند از هر طریقی با دیگران ارتباط شهوانی بر قرار نماید و خود را تخلیه جنسی نماید، محکم ترین دلیل این افراد نیز چیزی جز مشروع بودن آزادی نیست. این در حالی است که آموزه های اسلامی همه ی انواع آزادی را مشروع ندانسته است. با این حال بعضی خود را آلوده ی لذت زودگذر و بی ارزش ارتباط جنسی با دیگران می کنند. گناه شوم و خطرناکی که تبعات دردناک دنیوی و اخروی فراوانی به دنبال دارد.
 
شش بلای خانمان سوز لذت جنسی ممنوعه
در منابع روایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) آثار و پیامدهای شوم لذت جنسی ممنوعه این چنین معرفی شده است:
«فِي الزِّنَا سِتُّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ فِي الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِي فِي الدُّنْيَا فَيَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ يُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ يَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ أَمَّا الَّتِي فِي الْآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ الْخُلُودُ فِي النَّارِ؛
زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى اش اين است كه: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پيامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است»[2]
با کمی دقت و تأمل در هر کدام از این پیامدهای خطرناک به درستی درمی یابیم که این آثار و تبعات، آن قدر برای انسان دردناک و غیر قابل تحمل است که او را از ارتکاب این گناه شوم باز می دارد. در روایت دیگری شدت عذاب مبتلایان به گناه جنسی زنا این چنین بیان شده است. در کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال علىّ بن سالم از امام صادق (عليه السّلام) نقل می نماید:
« همانا سخت ‏ترين مردم از حيث عذاب در روز قيامت آن مردى است كه نطفه خود را در رحمى كه بر وى حرام است بريزد ».[3]
 
سکانس دوم: لذتی با طعم آرامش
آموزه های اسلامی هیچ گاه به دنبال سرکوب غرایز طبیعی و خدادای بشر نبوده است، از اینرو با وضع قوانین ساده و سعادت بخش به دنبال جهت دهی و نشان دادن راه درست زندگی بهتر به انسان ها بوده است. همان طور که در مقدمه نیز بیان شد، افراد مجاز نیستند برای اطفاء خواهش های شهوانی خود، از جاده ممنوعه و گذر از مناطق پر خطر عبور نمایند، بلکه می توانند با بهره گیری از آموزه های اسلامی، زندگی توأم با آرامش را برای خود به ارمغان آورند، زندگی در کنار همسر شرعی و قانونی علاوه بر اینکه انسان را از نیاز های جنسی مستغنی می نماید، آرامش خاطر و زییایی غیر قابل توصیف را نیز برای افراد به همراه می آورد؛ کما اینکه خدای متعال در این خصوص می فرماید:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛
و از نشانه‏ هاى قدرت اوست كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريد. تا به ايشان آرامش يابيد، و ميان شما دوستى و مهربانى نهاد. در اين عبرتهايى است براى مردمى كه تفكر مى‏ كنند.
[سوره روم/20]
اين آرامش و سكونت هم از نظر جسمى است، و هم از نظر روحى هم از جنبه فردى و هم اجتماعى. بيماري هايى كه به خاطر ترك ازدواج براى جسم انسان پيش مى‏ آيد قابل انكار نيست. همچنين عدم تعادل روحى و ناآرامي هاى روانى كه افراد مجرد با آن دست به گريبانند، كم و بيش بر همه روشن است. از نظر اجتماعى افراد مجرد كمتر احساس مسئوليت مى‏  كنند و به همين جهت انتحار و خودكشى در ميان مجردان بيشتر ديده مى‏ شود، و جنايات هولناك نيز از آنها بيشتر سرمى ‏زند. هنگامى كه انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگى خانوادگى مى‏ گذارد شخصيت تازه‏ اى در خود مى‏ يابد، و احساس مسئوليت بيشترى مى‏ كند و اين است معنى احساس آرامش در سايه ازدواج.[4]
سه پلان زیبا از آیه ازدواج                                                                                                                                 
فرق ميان مودت و رحمت ممكن است از جهات مختلفى باشد:
1-مودت انگيزه ارتباط در آغاز كار است، اما در پايان كه يكى از دو همسر ممكن است ضعيف و ناتوان شود و قادر بر خدمتى نباشد رحمت جاى آن را مى‏ گيرد.
2-مودت در مورد بزرگترها است كه مى ‏توانند نسبت بهم خدمت كنند، اما كودكان و فرزندان كوچك در سايه رحمت پرورش مى ‏يابند.
3-مودت غالباً جنبه متقابل دارد، اما رحمت يك جانبه و ايثارگرانه است، زيرا براى بقاء يك جامعه گاه خدمات متقابل لازم است كه سرچشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض كه نياز به ايثار و رحمت دارد.[5]
 
سکانس سوم: لذتی با طعم سعادت و خوشبختی
بر خلاف تصور کسانی که تمام لذت جنسی را در ارتباط نامشروع با جنس مخالف جستجو می نمایند، بر اساس آموزه های قرآنی نهایت لذت جنسی را می توان در این دنیای خاکی؛ بلکه در سرای ابدی جستجو کرد. از آنجا که لذت جنسی مشروع در منطق قرآن کریم حرام و ممنوع نیست، خداوند متعال به اوج این لذت جنسی در حیات ابدی اشاره می نماید:
« مُتَّكِئينَ عَلى‏ فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَى الْجَنَّتَيْنِ دانٍ فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ »
بر بالش ها و بسترهايى تكيه زنند كه آستر آنها از ديباى ستبر است، و ميوه ‏هاى آن دو بهشت نزديك و در دسترس است. پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را دروغ مى‏ انگاريد؟ در آنها زنان فروهشته چشم باشندكه پيش از ايشان- بهشتيان- هيچ آدمى و پرى آنان را نسوده باشد. پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را دروغ مى ‏پنداريد؟ گويى كه ايشان بسان ياقوت و مرجان‏ اند- در سرخى و روشنى و سپيدى و درخشش».
[سوره الرحمن/54-58]
 در سرای ابدی زنان نیکو سرشت و زیبا منظری در اختیار بهشتیان قرار می گیرد که آیه شریف در توصیفشان آنان را به یاقوت مشابهت می نماید: به طوری که سرخى و صفا و درخشندگى ياقوت و سفيدى و زيبايى شاخ مرجان را دارند. هنگامى كه اين دو رنگ (يعنى سفيد و سرخ شفاف) به هم آميزند زيباترين رنگ صد چندان می شود.[6]
 
سخن آخر: زندگی چند صباح دنیوی نمی ارزد که برای نجات از هجمه و فشار شهوت، به لذتی از جنس آتش پناه برد، بلکه سزاوار است با صبر و تحمل، مسیری را در پیش گرفت که در نهایت به سعادت و آرامش منتهی شود.
 
پی نوشت ها:
[1]. نهج الفصاحه، ص196، ح 118.
[2]. خصال، ص321، ح3.
[3]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، صفحه 601.
[4]. تفسير نمونه، ج‏16، ص392.
[5]. همان.
[6]. همان، ج‏23، ص170.
 
منبع:
رهروان ولایت (با تلخیص)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث