تشنه لبان؛ کتاب مقتلی برای نوجوانان

تشنه لبان؛ کتاب مقتلی برای نوجوانان

۰۸ مهر ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام
انتشار مقتل بلند عاشورایی تشنه لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. کتاب «تشنه لبان» توسط حمید گروگان، نویسنده سرشناس کتاب‌های کودک و نوجوان با زبانی ساده و روان برای گروه سنی نوجوان به نگارش درآمده است.
کتاب حاضر در واقع از کتابهای «مقتل» به شمار می رود که در آن وقایع کربلا و حماسه آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. هم چنین شعرهایی با بیت هایی متناسب با مطلب از شاعران مختلف چون حافظ انتخاب که در کتاب آمده است. شکل و تصویرگری و جنس کاغذ کتاب این مجموعه را نسبت به دیگر کتابهای از این نوع متمایز ساخته است.
این مقتل عاشورایی  در ۳۲۰ صفحه و با زبانی روان و یک دست برای مخاطبان عمومی به ویژه نوجوانان و جوانان نگاشته شده است.
نویسنده در این کتاب با رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزء به جزء روایت کرده، آن‌چنان که خواننده، خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی پیامبر(ص) اشک می‌ریزد.

تجزیه و تحلیل کتاب

 سعید روح افزا (نویسنده شاخص ادبیات مذهبی و برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی) ضمن تحلیل کتاب با اشاره به سه رویکرد کتاب‌های مذهبی در نقل تاریخی، تحلیلی و نگاه عاطفی به واقعه عاشورا بر این نکته تاکید کرد که کتاب تشنه لبان هر سه این رویکردها را باهم جمع کرده است که این ویژگی شاخصی برای این مقتل به شمار می‌رود.
به گفته وی استحکام و پختگی نثر، علی رغم حجیم بودن و طولانی بودن متن در کنار قدرتی که نویسنده در توصیف وقایع از خود به نمایش گذاشته است، از دیگر ویژگی‌های مثبت این اثر مذهبی است.
کوروش پارسانژاد مسوول بخش گرافیک کانون و طراح گرافیک اثر نیز این کتاب را در امتداد و در مسیر تکاملی آثار قبلی‌اش به ویژه کتاب «حکایت‌نامه» برشمرد و توضیح داد که «تشنه لبان» به معنای واقعی یک کتاب است چرا که در ایران کمتر اتفاق می‌افتد در یک کتاب همزمان به فرم، محتوا، طراحی، قطع، جنس کاغذ و حتی جلد به صورت هم‌زمان فکر شود.

طراحی و صفحه آرایی

تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیر این کتاب منحصر به فرد به گونه‌ای است که نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیک و تصویرسازی ایران به نمایش گذاشته شده است.
تصویرگری کتاب «تشنه لبان» توسط «هاجر سلیمی‌نمین» و طراحی گرافیک آن را «کوروش پارسانژاد» بر عهده داشته است.

وضعیت نشر

کتاب «تشنه لبان» سال 88 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد که دوبار در تیراژ 5 هزار نسخه تجدید چاپ شد و اکنون نیز چاپ سوم این اثر با شمارگان 7 هزار نسخه در 320 صفحه و با قیمت 14 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث