معرفی کتاب امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت

معرفی کتاب امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت

۱۳ مهر ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام

به نظر مى‏ رسد، تعداد كتبى كه تنها شیعیان درباره واقعه عظیم کربلا و شخصیت‏هاى حاضر در آن نوشته‏ اند، بیش از همه كتبى باشد كه درباره هر یك از حوادث دیگر، نوشته شده است. با اینکه هر سال بر شمارگان این قبیل آثار، افزوده مى ‏شود، اما متأسفانه، اغلب این آثار، فاقد ژرف نگرى‏ هاى لازم براى درك ابعاد انسانى عمیق این واقعه بزرگ است. شاید یك دلیل آن، تعهدى است كه نویسندگان این كتاب‏ها در خود احساس مى ‏كنند تا به هر شكل ممكن، فقط روایت خود را از این حادثه بیان كنند. از این روست كه اغلب این آثار، تنها روایت‏گر ماجراى چند ماه منتهى به حادثه، و به ویژه چند روز آخر، با ذكر حداكثر جزئیات ممكن است.  

مرحوم علامه محمد تقی جعفرى (ره) می گوید:
آرزوى قلبى‏ ام از زمان طلبگى، نوشتن كتابى درباره شخصیت امام حسین علیه السلام بود.
كتاب «امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» ماحصل چنین تعهد والایى است، با این تفاوت كه نویسنده آن، فیلسوف انسان بود، و از توانایى‏ هاى كافى براى تعمق و غور در لایه‏ هاى زیرین این حادثه برخوردار بود. براى او، حادثه كربلا، با تمام عظمت و دردناكى ‏اش، تنها وجه پیداى قضیه بود، كه از وجه عظیم و ناپیداى خود خبر مى ‏داد.
چنین مقدر شد كه علامه جعفرى به آسمان بپیوندد، و این كتاب نیز مثل برخى آثار ارزشمند ناتمامش، ناتمام بماند، اگرچه وجوه گوناگون شخصیت این شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، هرگز تمامى ندارد.
با درگذشت این دیده ‏بان جان عظیم انسانى، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفرى، براى تكمیل كتاب حاضر، مجموعه سخنرانى‏ هاى آن عزیز از دست رفته را كه در دهه ‏هاى محرم و با موضوع قیام خونین نینوا، در سال‏هاى متوالى ایراد شده بود، استخراج و پیاده كرد، و با صرف مدتى طولانى، تدوین و تنظیم آن انجام گرفت.
از این رو، كتاب حاضر دو بخش كلى دارد؛
بخش نخست، دست نوشته‏ هاى استاد، و بخش دوم، شامل سخنرانى‏ هاى ایام محرم است كه با دقتى قابل ستایش، استخراج و پیاده شده است.
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث