منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (5) (+پوستر)

منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (5) (+پوستر)

۰۹ آذر ۱۳۹۵ 0 معارف

شگرد منافقین 

امام علی «علیه السلام»

(منافقان) با اظهار بى‏رغبتى زمينه ساز طمع خود هستند تا بازارشان را به پا دارند، و متاع‏هاى کم ارزش به ظاهر نفيس خود را رواج دهند.(نهج البلاغة ، خطبه 185 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره منافقان

منافقان یاران شیطان 

امام علی «علیه السلام»

( منافقان ) باطل مى‏ گويند ولى حق جلوه مى‏ دهند،  بد وصف مى ‏كنند و زيبا مى ‏نمايانند. راه سخت و تنگ باطل را آسان جلوه مى‏ دهند، و از راه حق بر اين پايه كه راهى سخت و تنگ است مى ‏ترسانند. اينان ياران شيطان، و زبانه‏ هاى آتشند، «آنان حزب شيطانند، و بدانيد حزب شيطان زيانكارانند(نهج البلاغة ، خطبه 185)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره منافقان

تقوا ، باعث قوام حیات 

امام علی «علیه السلام»

اى بندگان خدا، شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ كنم، زيرا تقوا قوام حيات است ، به ريشه ‏هاى محكم آن تمسك جوييد، و به حقايق آن چنگ زنيد، تا شما را به مكان هاى راحت ، و محل‏ه اى وسيع، و حصارهاى محفوظ، و منازل عزّت برساند (نهج البلاغة ، خطبه 186)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره تقوا

امروز را قدر بدانید !

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، اكنون عمل كنيد كه زبان ها باز، و بدن ها سالم، و اندام ها فرمانبردار، و عرصه گاه كوشش و آمد و شد وسيع، و جولانگاه عمل پهناور است، پيش از آنكه فوت شتابان در رسد، و موت بر شما وارد شود. آمدن مرگ را حتم بدانيد، و (بى كار) به انتظار آن ننشينيد(نهج البلاغة ، خطبه 187 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره ارزش وقت

اثرگذاری تقوا الهی 

امام علی «علیه السلام»

تقوا داروى درد دل هايتان، بينايى كورى باطنتان، شفاى بيمارى اجسادتان، صلاح فساد سينه ‏هايتان، پاكى چرك نفوستان، جلاى پرده ديدگانتان، ايمنى خوف دل هايتان، و روشنى تاريكى جهلتان مى ‏باشد(نهج البلاغة ، خطبه 189 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره تقوا

با قلبتان فرمان خدا برید !

امام علی «علیه السلام»

طاعت خدا را جامه جان كنيد نه پوشش جسم ، به باطن فرمانبردار حق باشيد نه به ظاهر، طاعت را چون رگ و پى در اعضاء و جوارحتان قرار دهيد، و آن را بر همه امورتان حاكم گردانيد(نهج البلاغة ، خطبه 189 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره اطاعت از خداوند

حق طاعتش به جا آورید !

امام علی «علیه السلام»

پرواى از خدايى را پيشه كنيد كه شما را به موعظه خود سود بخشيد، و به پيامش شما را پند داد، و به نعمتش بر شما منّت نهاد. پس وجودتان را براى عبادت او رام كنيد، و حق طاعتش را به جا آوريد. (نهج البلاغة ، خطبه 189 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره حق طاعت

اسلام دین محبت 

امام علی «علیه السلام»

اسلام همان دين خداست كه آن را براى خود انتخاب كرد، و آن را به ديده عنايت پروريد، و بهترين خلق را براى ارائه آن برگزيد، و ستون هاى آن را بر پايه محبت خود استوار نمود. (نهج البلاغة ، خطبه 189)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره اسلام

سؤال از ظلم !

امام علی «علیه السلام»

ای رسول خدا ! بزودى دخترت از همدستى امت براى ستم بر او به تو خبر خواهد داد، در پرسيدن از او اصرار كن، و خبر اوضاع را از او بخواه، و این در حالى بود كه بين ما و تو فاصله زيادى نشده و زمانه از يادت خالى نگشته بود  که اين همه ستم به ما شد(نهج البلاغة، خطبه 193 )


کلام امام علی «علیه السلام» درباره ظلم

رفیق نماز باشید !

امام علی «علیه السلام»

پايبند امر نماز شويد، و بر آن محافظت نماييد، و آن را زياد بخوانيد، و به نماز به خداوند تقرّب جوييد، زيرا نماز امرى واجب در اوقاتى معين بر مؤمنين است. آيا پاسخ اهل عذاب را نشنيديد زمانى كه از آنان پرسيده مى‏ شود: «چه چيز شما را به جهنّم آورد؟ مى‏ گويند: از نمازگزاران نبوديم»؟!(نهج البلاغة  ، خطبه 190 ) 

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره رفیق نماز

راه راست را طی کن !

امام علی «علیه السلام»

اى مردم ، هر كه راه راست و روشن را به پيمايد به آب رسد، و هر كه بيراهه رود در بيابان به سرگردانى افتد(نهج البلاغة، خطبه 190)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره راه راست

حق اسلام را ادا کنید !

امام علی «علیه السلام»

اسلام را محترم داريد و از آن پيروى نماييد. و حقّش را ادا كنيد، و آن را در جايگاه خود قرار دهيد.(نهج البلاغة، خطبه 189 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره  اسلام

پرده حرمت ندرید !

امام علی «علیه السلام»

اى مردم، دنيا سراى گذر، و آخرت خانه هميشگى است، از سراى گذر براى خانه دائمى توشه برگيريد، و نزد آن كه اسرار شما را مى‏ داند پرده حرمت خود را ندريد، دل هايتان را از دنيا خارج كنيد قبل از آنكه بدن هايتان را خارج كنند(نهج البلاغة، خطبه 193 )

کلام امام علی «علیه السلام»

برای خود پیش فرستید !

امام علی «علیه السلام»

در دنيا آزموده شده ‏ايد، و براى غير آن به وجود آمده ‏ايد. انسان وقتى از دنيا مى‏رود مردم مى‏ گويند: از ثروت چه گذاشت؟ و فرشتگان مى‏ گويند: از عبادت چه فرستاد؟ خدا پدرانتان را خير دهد، مقدارى پيش فرستيد كه در آخرت به سود شماست، و تمام آنچه را داريد پس از خود به جا نگذاريد كه به زيان شماست‏ .(نهج البلاغة، خطبه 194 )

کلام امام علی «علیه السلام»

نماز پاک کننده گناهان 

امام علی «علیه السلام»

نماز همچون ريختن برگ درخت گناهان را مى‏ ريزد، و همچون بندى كه باز گردد بند گناهان را مى ‏گشايد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نماز را به چشمه آب گرمى كه بر خانه انسان باشد و انسان شبانه روز پنج نوبت خود را در آن بشويد تشبيه كرده است، كه آيا چرك و آلودگى در بدن چنين كسى باقى خواهد ماند؟(نهج البلاغة، خطبه 190)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره نماز پاک کننده گناهان

تقوا آسان کننده راه 

امام علی «علیه السلام»

آن كه دست به دامن تقوا بزند سختى‏ها پس از نزديك شدن از او دور مى‏ گردد، و امور بعد از تلخى براى او شيرين مى‏ شود، و امواج فتنه ‏ها پس از تراكم از اطراف او پراكنده مى ‏گردد، و دشواري ها پس از رنجاندنش بر او آسان مى‏ شود، و باران كرامت پس از ناياب شدن بر او مى ‏بارد، و رحمت رميده شده به او روى مى ‏آورد، و چشمه نعمت پس از خشك شدن بر او به جوشش مى ‏آيد، و بركات كاسته شده بر او فراوان‏ مى‏ گردد.(نهج البلاغة، خطبه 189)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره تقوا

دنیا سرای کوچ 

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، شما را به تقواى الهى سفارش مى‏كنم، و از دنيا مى‏ترسانم، كه سراى كوچ و محلّ سختى و رنج است. ساكنش مسافر، و مقيمش جدا شونده از آن است. اهلش را به حركت مى ‏آورد چنانكه طوفان سخت كشتى را در ميان امواج درياها به حركت مى ‏اندازد، گروهى غرق شده هلاك مى ‏شوند، و گروهى در دل امواج در مرز نجاتند، دامن بادها آنان را به اين سو و آن سو مى‏ برند، و بر مركب ترس و هول مى ‏رانند. آن كه غرق شد باز يافتنش ناممكن، و آن كه نجات يافت مسافر مرگ است. (نهج البلاغة ، خطبه 186)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره دنیا

توصیف لحظه وداع با رسول خدا ( ص ) 

امام علی «علیه السلام»

رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- در حالى كه سرش روى سينه من بود قبض روح شد، و جان آن حضرت در دستم روان گشت و آن را به چهره خود كشيدم. من عهده دار غسل آن حضرت- صلّى اللّه عليه و آله- بودم و فرشتگان در آن امر مرا يارى مى ‏كردند، در و ديوارهاى خانه فرياد مى‏ كشيدند، گروهى از ملائكه فرود مى ‏آمدند، و گروهى ديگر به آسمان مى‏ رفتند، سر و صداى فرشتگان از گوشم جدا نمى‏ شد، بر او درود مى ‏فرستادند تا او را در ضريحش پوشانيديم. (نهج البلاغة ، خطبه 188)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره پیامبر (ص)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث