احکام مربوط به شراب

احکام مربوط به شراب

۰۴ بهمن ۱۳۹۳ 0

خوردن مشروب الکلی به عنوان دارو و به مقدار خیلی کم چه حکمی دارد؟ آیا باید از رفت و آمد با این فرد اجتناب کرد؟

شراب و کلیه مسکرات، از محرمات است و مصرف آن از گناهان کبیره مى‌باشد، بله چنانچه طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان (از نظر تعهد و تدیّن)، یقین یا اطمینان حاصل شود که معالجه بیمار منحصر به آشامیدن آن است و جایگزین نداشته باشد ) البته امروزه با توجه به کثرت و تنوع داروهای درمانی، احتمال منحصر بودن درمان به استفاده از مسکرات، بسیار ضعیف است، مى‌توان براى درمان به مقدار ضرورت مصرف کرد. (فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج‌۲، ص۳۶۱، س۱۳۳) و رفت و آمد کردن با این افراد اشکالی ندارد.

اگر کسی دارای مرضی است که پزشک درمان تدریجی او را فقط خوردن شراب یا آبجو بداند آیا خوردن چنین مایع حرامی جایز است؟

در صورتی که پزشک حاذق مسلمان تنها راه معالجه را خوردن شراب یا آبجو بداند خوردن آن فقط به مقدار ضرورت مانعی ندارد ولی چنانچه معالجه با داروی دیگر ممکن باشد در این صورت خوردن این مایع حرام حتی برای معالجه حرام است.

در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است که: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است. (تحریر الوسیله امام (ره), ج۲, ص۱۷۰, س۳۴ و ۳۵)

شرکت در مراسمى که در آن مشروبات الکلى توزیع وصرف مى شود چگونه است؟

چنانچه شرکت در آن مجلس تأیید کار آنها به حساب آید جایز نیست. (آیة الله سیستانی دام ظله)


چند روایت از امام صادق(علیه السلام):

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «هر کس جرعه ای از شراب ( یا هر مست کننده دیگر) بخورد؛ خداوند و ملائکه و رسولانش و مۆمنان او را لعنت می کنند. پس اگر به اندازه ای بخورد که مست شود، روح ایمان از جسد وی خارج می شود…» (کافی، ج۶، ص ۳۹۹)
همچنین می فرماید: «شراب، رأس همه گناهان است.» (کافی، ج ۶، ص ۴۰۲)
.و می فرماید: «خداوند برای شر و بدی قفلی قرار داده است که کلید آن، شراب (مسکرات) است.» (کافی، ج ۶، ص ۴۰۳)


پشتوانه توبه از هر گناهی، اعتقادات و ارزشهایی است که شخص آن را به واقع قبول دارد. انسان اگر ایمان به خداوند و روز رستاخیز داشته باشد و بداند نتیجه اعمالش را در سرای دیگر می بیند و خودش را از غفلت ، نجات دهد؛ به راحتی می تواند از گناهان دست بکشد. اگر انسان درک کند که محرمات( کارهای حرام)، چگونه او را به تیره بختی و سراشیب سقوط می‌اندازد، خیلی راحت تر می تواند دست بکشد. شراب و هر مست کننده ای، در اسلام جزء این محرمات است
 


برگرفته از پایگاه صراط

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث