تندخوانی همراه با درک مطلب

تندخوانی همراه با درک مطلب

۰۱ بهمن ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

چرا در زندگی موفق نیستم؟!!

چرا همیشه برای مطالعه وقت کم می آورم؟!!
چرا نمی توانم کتاب های مورد علاقه ام را بخوانم؟!!
چرا در شغل، تحصیل و زندگی خود با مشکل مواجه می شوم؟!!
چرا نمی توانم در کنکور، به نتیجه ی دلخواه دست یابم؟!!
چرا پس از مدتی مطالعه، خوابم می گیرد؟!!
چرا ...؟!!
این نوشتار، پاسخگوی این قبیل از سوالات شما خواهد بود.

چرا تندخوانی؟

اگر شما توانایی تندخوانی را نداشته باشید، طبعا زمان لازم برای مطالعه درباره ی زمینه های مورد نیاز را نخواهید داشت، در نتیجه دست یابی به موفقیت های چشمگیر، تقریباً محال به نظر می رسد. یک دوره آموزش تندخوانی برای شما بسیار مفید و لازم است؛ زیرا هر چند مطالعه ی متون علمی نیازمند دقتی افزون بر دیگر متون است، اما تندخوانی، سرعت فراگیری ذهن، تمرکز حواس و قدرت و سرعت دید را بیشتر می سازد و هر اندازه در این زمینه بیشتر تمرین کنید، موفقیت افزونتری در درس ها و مطالعات خود کسب خواهید کرد.
اهمیت تندخوانی، هنگامی آشکارتر می شود که بدانید: تحقیقات نشان داده است که با خواندن سرعت متوسط دویست کلمه در دقیقه، به جای هزار کلمه در دقیقه، مردان و زنان با تحصیلات عالی، پنج بار آهسته تر از آن چه که لازم است، می خوانند؛ یعنی اگر آن ها از توانایی حقیقی و بالقوه خویش استفاده کنند، خواندن کتابی که پنج ساعت طول می کشد، به شصت دقیقه یا کمتر کاهش می یابد.
به راستی ما از ژاپنی ها چه چیزی کم داریم که یکی از آنان با باوری این چنین، در یک دقیقه توانست 110 صفحه کتاب را مطالعه و درک کند!

تردیدهایی پیرامون تندخوانی: 

الف) آیا یک فرد معمولی می تواند «تندخوان» شود؟

تندخوانی، یک مهارت و هنر است، مانند رانندگی، که هر کسی می تواند آن را کسب کند، بنابران تندخوانی اکتسابی است نه ارثی. تحقیقات علمی نشان می دهد که مغز یک انسان سالم، می تواند هر بار گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت، آسان تر است. شما جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانید؛ بلکه آن را برای درک عبارتهایی که کلمات نیز در آن ها هستند، مطالعه می کنید.

ب) آیا یک فرد «تندخوان» می تواند مطالب را بفهمد و درک نماید؟

کندخوان، به خاطر توقف ها و شروع های مکرر و پیشرفت متزلزل، امکان زیادی دارد که بی حوصله شود؛ تمرکز حواس خود را از دست بدهد؛ حضور ذهنش کاهش یابد و از درک معنای آن چه که می خواند، عاجز بماند؛ ولی کسی که عادت کند شبه جمله ها را با هم ببیند، به طور طبیعی مفهوم آنها را هم به همراه یکدیگر درک می کند. از طرف دیگر، تندخوانی، باعث می گردد تا مطالب کم اهمیت، زودتر شناخته شوند و بر مطالب مهم، تأکید ورزیده شود. از این رو درک تمام مطلب، برای تندخوان خیلی آسان تر و دامنه دارتر از درک مطلب برای کندخوان است.

ج) آیا سرعت بیشتر، تمرکز حواس کمتری را به دنبال دارد؟

تندخوانی، باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن شما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ی شما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی پیدا می کند و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه، حواس پرتی ایجاد می  شود. تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.

فواید تندخوانی:

الف) صرفه جویی در وقت:

صرفه جویی در وقت، باعث می شود تا وقت های اضافی پیدا کنید و از آن وقت ها، برای مطالعات جنبی دیگر و کارهای شخصی تان بهره ببرید و حتی درس های دانشگاه را بهتر و کامل تر بخوانید. بیشتر ما از نداشتن وقت کافی، برای انجام کارهای مورد علاقه مان شکایت داریم. اگر شما هم تا امروز چنین مشکلی داشته اید و یا به مطالعه ی زیاد علاقه مندید، ولی نمی توانید به همه مطالب جالب مورد نظر خودتان برسید، بدانید که با تندخوانی، قادر خواهید بود به ساعات بیشتری برای مطالعه دست یابید.

ب) پی بردن به ارزش وقت:

تندخوانی شما را نسبت به لحظه های زندگی حساس می کند و انسان های دین گرا و خداجو را با آموزه های پیشوایان روشن اندیش، بیش از پیش همسو می سازد که:
رسول اکرم (ص) می فرمایند: برای عمر خود بیش از درهم و دینار خویش بخیل باشید.

ج) پدیدآمدن فرصت های فراوان برای کشف مجهولات:

روشن است که اگر شما با سرعت هر چه بیشتر مطالعه نمایید، فرصت های بسیاری برای کشف مجهولات به دست خواهید آورد.

اگر می خواهید:

  • سرعت مطالعه خود را به دست آورد.

  • راههای تندخوان شدن را بدانید.

  • موانع تندخوانی و راه علاج هر کدام را بشناسید.

  • تمرین های عملی تندخوانی را انجام بدهید.

حتما مقاله زیر را دانلود نمایید:

دانلود: 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث