مختصری از زندگی حضرت زینب ( س )

مختصری از زندگی حضرت زینب ( س )

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام
 
ولادت با سعادت حضرت زینب (علیها السلام) در مدینه طیبه در سال پنجم یا ششم هجرى واقع شده است. و البته در خضوض روز تولد ایشان روز هائی بیان شده  برخی معتقدند  5 جمادى الاولى سال 6 هـ ، اوایل شعبان سال 6 هـ ، ماه رمضان سال 6 هـ ، دهه آخر ربیع الثانى در سال 5 یا 6 یا 7 هـ  .
 پدر بزرگوار آن حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)، و مادر گرامى اش حضرت صدیقه طاهره(علیها السلام) است. همسر آن حضرت جناب عبدالله بن جعفر بن ابى طالب(علیهم السلام)، و فرزندان آن حضرت، على، عون، عباس، محمد و امّ کلثوم هستند که عون و محمد در کربلا شهید شدند.
کنیه آن مخدره ام کلثوم، ام عبدالله و ام الحسن است، ولى کنیه هاى خاص حضرت ام المصائب، ام الرزایا و ام النوائب است.
 القاب آن مخدره بسیار است، و از آن جمله: عقیله بنى هاشم، عقیلة الطالبیین، صدیقه صغرى (اشاره به مادرش که صدیقه کبرى است و پدرش که صدیق اکبر است)، عصمت صغرى، ولیة الله، الراضیة بالقدر و القضاء، صابرة البلوى من غیر جزع و لا شکوى، امینة الله، عالمة غیر معلمة، فهمة غیر مفهَّمة، محبوبة المصطفى(صلى الله علیه وآله)، ثانیة الزهراء(علیها السلام)، الشریفة.
 از نسل على فرزند حضرت زینب(علیها السلام) که معروف به زینبى است فرزندان زیادى به دنیا آمده اند، که سیوطى رساله زینبیه را درباره آنها تألیف کرده است.

ماجراى ولادت حضرت

هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر(صلى الله علیه وآله) در سفر بودند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) براى نامگذارى این مولود فرمودند: «بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) سبقت نمى گیرم». تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحى شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام مى رساند و مى فرماید: «این دختر را زینب نام بگذار، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم».
 
پیامبر(صلى الله علیه وآله) حضرت زینب(علیها السلام) را طلب کرده بوسیدند و فرمودند:
«وصیت مى کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید، که همانا وى به خدیجه کبرى(علیها السلام) مانند است». سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبرى(علیها السلام) و عصمت و حیائش را به فاطمه زهرا(علیها السلام) و فصاحت و بلاغتش را به على مرتضى(علیه السلام) و حلم و بردباریش را به حسن مجتبى(علیه السلام) و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) همانند نموده اند.
 ابن حجر در اصابة و ابن اثیر در اُسد الغابه در حالات آن حضرت نوشته اند: د
ر مجلس یزید لعنت الله علیه حضرت زینب(علیها السلام) کلماتى فرمودند که دلالت بر قوت قلب آن حضرت دارد. آن حضرت در کرم و بصیرت و حلم مشهور خاندان بنى هاشم و عرب بوده، و بین جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرد. شبها در عبادت بود و روزها روزه و او به اهل تقوى معروف بود.
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث