فضیلت ماه رجب

فضیلت ماه رجب

۲۴ فروردین ۱۳۹۴ 0

از جمله ماههایی که در دین مبین اسلام مورد تاکید فراوان قرار گرفته است ماه رجب است.چرا ماه رجب؟ ماه رجب هفتمین ماه قمری و آخرین ماه،از ماههای حرام است که در ان جنگ و خونریزی ممنوع شده است.یکی از دلایلی مطرح شده برای اینکه خداوند در قرآن چهار ماه را از ماههای حرام قرار داد می توان به ایجاد و گسترش  امنيت و آسايش مردم  اشاره کرد.اگر قرار باشد در  تمام ماههای سال شاهد جنگ و خونریزی باشیم دیگر شاهد هیچ مکان سالم و امنی نخواهیم بود.یکی از اسرار قرار دادن ماه رجب به عنوان یکی  از ماههای حرام را می توان در اهمیت عبادت در این ماه بیان کرد.، که انسان با فراغ خاطر و امنیت در جستجوی رسیدن به راه میانبر بندگی و عبادت در درگاه خالق یکتا باشد.

ماه رجب قبل از اسلام

ماه رجب از روزگار نوح (ع) بهترين ماهها بوده است، زيرا در آن ماه معجزه بزرگ آن حضرت صورت گرفت كه همراه مؤمنان سوار بر كشتى شد و نجات پيدا كردند و دشمنان ايشان با طوفان هلاك شدند.(1)

امام صادق (ع) فرموده است، نوح (ع) روز اول ماه رجب بر كشتى سوار شد و به آنان كه همراهش بودند فرمان داد آن روز را روزه بگيرند. و فرمود هر كس آن روز را روزه بگيرد، آتش به اندازه مسير يك سال از او فاصله مى‏گيرد و هر كس هفت روز روزه بگيرد، درهاى دوزخ بر او بسته مى‏شود و هر كس بيفزايد، خداى تعالى بر عمرش مى‏افزايد.

 در زمان جاهلیت رجب ماه مقدسی بود: در آن برای خدایان قربانی می‌شد و جنگ در آن حرام بود. هرچند پس از ظهور اسلام این اعمال به تدریج از بین رفتند.

ماه رجب در نگاه پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله

 پیامبر اکرم(ص) فرمود:

**آگاه باشید که رجب ماه خداست و آن ماه بسیار بزرگی است. این ماه «اصم» نامیده شد؛ بدان سبب که هیچ ماهی در فضیلت و حرمت در نزد خدا با او برابری نمی کند.(2)

** از ابن عباس نقل است که:هرگاه ماه رجب می آمد، رسول خدا(ص) مسلمانان را دور خود جمع می کرد و میان آنها می ایستاد. آن گاه خطبه می خواند، حمد و ثنای الهی را به جای می آورد و صلوات بر انبیای گذشته می فرستاد و می فرمود:ای مسلمانان، ماه بسیار بزرگ و بابرکتی بر شما سایه انداخته است ـ یعنی ماه رجب ـ

  • و آن ماهی است که در آن، رحمت خدا بر کسی که خدا را عبادت کند، فرو می ریزد؛ بدان شرط که مشرک و بدعت گزار نباشد.
  • آگاه باشید که در ماه رجب، شبی است که هر که خواب را در آن، بر خود حرام کند و به عبادت خدا بپردازد، خدا بدنش را بر آتش حرام می کند و هفتاد هزار ملک با او مصافحه می کنند و برایش تا رجب بعد آمرزش می طلبد.(3)

**در بهشت قصرى است كه جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى شوند(4)

**رجب ماه بارش رحمت الهى است . خداوند در اين ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ريزد .(5)

**ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمى‌رسد و قتال با كافران در اين ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است. كسى كه يك روز از ماه رجب روزه دارد موجب خوشنودى خداى تعالى گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد. (6)

 ماه رجب در نگاه امام علی علیه السلام

 امام علی دراهمیت دادن صدقه در ماه رجب فرمودند:هر کس در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند روز قیامت در بهشت او را به ثوابی گرامی می دارد که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر بشری خطور نکرده است.(7)

 امير المؤمنين عليه السّلام در فضیلت روزه ماه رجب  فرمودند:

  • هريك روز از اوّل ماه رجب را يا از وسط آن يا از آخر آن روزه بدارد گناهان گذشته و آينده‌اش آمرزيده شود
  • و هركه يك شب از اين ماه را احيا كند حق تعالى او را از آتش جهنّم آزاد كند و قبول كند شفاعت او را در حق هفتاد مرد گناهكار
  • و هركه در اين ماه تصدّقى از براى خدا كند، خداوند غفّار در بهشت نعمتى چند به او عطا فرمايد كه چشمى نديده باشد و گوشى نشنيده باشد و بر خاطر كسى خطور نكرده باشد.(8)

روزه ماه رجب در نگاه امام باقر علیه السلام

  • هر كس از ماه رجب يك روز از آغاز يا روزهاى وسط يا آخر آن روزه بگيرد،  خداوند بهشت را بر او واجب مى‏فرمايد و روز رستاخيز درجه او را در بهشت با ما قرار مى‏دهد
  • و هر كس دو روز از آن ماه روزه بگيرد، به او گفته مى‏شود خداى تعالى گناهان گذشته‏ات را آمرزيد. اعمال آينده خود را نيكو مواظب باش.
  • هر كس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، گويندش كه خداى گناهان گذشته و بازمانده عمرت را بخشيد و براى هر يك از برادران و دوستان گنهكار خود كه خواهى شفاعت كن
  • و هر كس هفت روز روزه بدارد، درهاى هفتگانه دوزخ بر او بسته مى‏شود
  • و هر كس هشت روز از رجب را روزه بدارد، درهاى هشتگانه بهشت براى او گشاده مى‏شود و از هر كدام كه خواهد به بهشت وارد مى‏شود.(9)

ماه رجب در نگاه امام صادق علیه السلام

در كرامت و فضيلت اين ماه، حضرت امام صادق(عليه السلام) نيز مى فرمايد چون روز قيامت شود، منادى از ميان عرش ندا كند كه كجايند رجبيّون؟

پس گروهى برخيزند كه نور روح‌هاى ايشان جميع محشر را روشن گرداند و تاج پادشاهى بر سر ايشان باشد كه مكلّل باشد تاج ايشان به مرواريد و ياقوت و با هريك از ايشان هزار ملك بوده باشد از جانب راست و هزار ملك از جانب چپ و همه او را ندا كنند كه

گوارا باد تو را كرامت‌هاى حق تعالى، اى بنده‌ى خدا!

پس خداوند رحمان ندا كند ايشان را كه اى بندگان و كنيزان من به عزّت و جلال خود سوگند ياد مى‌كنم

  • كه شما را در مأواى نيكو ساكن گردانم و عطاهاى شما را بزرگ گردانم
  • و عطا كنم به شما از بهشت غرف‌ها كه نهرها در زير آنها جارى باشد و هميشه در آن غرف‌ها باشيد
  • و نيكو مزدى است مزد كاركنان از براى من؛ بى‌آن‌كه بر شما واجب گردانم روزه داشتيد از براى من در ماهى كه حرمت آن را عظيم گردانيده بودم. و حقّ او را واجب ساخته بودم اى ملائكه‌ى من! بندگان و كنيزان مرا داخل بهشت گردانيد.

پس حضرت فرمود كه اين همه ثواب‌ها براى كسى است كه چيزى از ماه مبارك رجب را روزه بدارد اگرچه يك روز باشد، از اولش يا ميانش يا آخرش. (10)

ماه رجب در نگاه امام موسی کاظم  علیه السلام

امام موسی کاظم در بیان عظمت ماه رجب فرمودند:

  • رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر؛ هركه يك روز از رجب را روزه دارد البته از آن نهر بياشامد. (11)
  • رجب ماه بزرگى است كه خداوند [پاداش] نيكى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاك مى كند .(12) .

 و ایشان  در فضیلت روزه ماه رجب چنین  فرمودند:

  • يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنّم يك ساله راه از او دور گردد
  • و هركه سه روز از آن را روزه دارد، بهشت از براى او واجب گردد.(13)

 روزه ماه رجب در نگاه امام رضا   علیه السلام

و به سند معتبر از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت كرده است كه هركه

  • روز اوّل ماه رجب را روزه بدارد، حق تعالى در قيامت از او خوشنود باشد
  • و هركه دو روز از آن را روزه دارد خداى تعالى به غايت از او خوشنود و راضى گردد و او را خوشنود گرداند و
  • هركه سه روز از آن را روزه دارد خداوند كريم از او راضى گردد و خصمان او را از او راضى گرداند در قيامت
  • و هركه هفت روز از آن را روزه دارد، چون بميرد درهاى هفت آسمان براى روح او گشوده شود تا به ملكوت اعلى برسد
  • و هركه هشت روز از آن را روزه دارد، هشت در بهشت بر روى او گشوده شود و
  • هركه پانزده روز از آن را روزه بدارد، هرحاجت كه از حق تعالى بطلبد برآورد، مگر آن‌كه سؤال او براى گناهى باشد يا متضمّن قطع رحم باشد و
  • هركه تمام ماه را روزه بدارد، از گناهان بيرون آيد مانند روزى كه از مادر متولّد شده باشد و از آتش جهنّم آزاد گردد و داخل بهشت گردد با برگزيدگان و نيكوكاران.( 14)

فضیلت عمره در ماه رجب

کثیر النواء از امام صادق علیه السلام روایت کرده است:انجام عمره در ماه رجب، در فضيلت تالیِ (همتاى) حج است.(15)

 که جناب علی بن الحسین علیه السلام (امام سجاد علیه السلام) در ماه رجب به عمره مشرف شده بود و شبانه روز در نزد کعبه نماز می خواند و پیوسته در سجده بود؛ در شب و روز این ذکر از :«عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ»گناه از بنده ‏ات بزرگ شده، پس بگذر گذشت از سوى تو زيبا باشد».(16)

فضیلت روزه ماه رجب

 و از حضرت رسول (ص) مروی است که هر که روز اول رجب را روزه دارد بهشت او را واجب شود

و روایت شده از سماعه بن مهران که ابی عبدالله فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

  • هر کس سه روز از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد، خدا برای او ثواب روزه تمام سال را می نویسد،
  • و هرکس هفت روز از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد، هفت در از درهای جهنم بر او بسته شود،
  • و هرکس هشت روز روزه بگیرد، هشت در از درهای بهشت بر او باز گردد و هرکس پانزده روز روزه بگیرد، خدا حسابش را آسان گیرد
  • و هرکس تمام ماه رجب را روزه بگیرد، خدا برای او خشنودى بزرگش را می نویسد و هر کس که خدا برای او رضوان و خشنودی را نوشت، خشم از او دور مى ‏گردد و عذاب نخواهد شد.(17)

و به سند بسيار معتبر از حضرت امام رضا عليه السّلام منقول است كه هركه روز بيست و پنجم را روزه دارد حق تعالى روزۀ او را كفّاره‌ى هفتاد سال گناه گرداند. امام علی علیه السلام فرمودندامّا در فضيلت روزه‌اش شكّى نيست، چنان‌كه از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام منقول است كه روزه‌اش كفّاره‌ى دويست سال گناه است

  • و ايضا از آن حضرت منقول است كه هركه روز بيست و ششم ماه رجب را روزه بدارد حق تعالى روزه او را كفّارۀ هشتاد سال گناه او گرداند.(18)

کار مهم و شایسته در ماه رجب

يكى از كارهاى مهم و شايسته در ماه رجب، كمك به مستمندان است.امام علی علیه السلام فرمودند:.هركس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اكرام فرمايد كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر قلب انسانى خطور كرده باشد.


پی نوشت:

(1)قصص قرآن، ص 131، برگرفته از تفسير عتيق نيشابورى، چاپ 1347 شمسى، تهران و ترجمه نهاية الارب نويرى، ص 47، ج 8،روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى، ص: 628) ،

(2)مجلسی، بحارالانوار، ج97، ص26.
(3)همان، ص47.

(4)بحار الأنوار ، ج 97 ، ص 47 .

(5)عيون اخبارالرضا عليه السلام ، ج 2 ، ص 71

(6)ثواب الأعمال: ص 82، ح 2-4.

(7))مجلسی، بحارالانوار، ج97، ص26.

(8)فضائل الأشهر الثلاثة شيخ صدوق، ص 38؛ امالى صدوق ص 435 مجلس 81 ح 1، بحار الانوار ج 97 ص 34 ح 8.

(9)وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ص 350، ج 7، به نقل از فضائل الاشهر الثلاثه صدوق آمده است)(روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى، ص: 629

(10)بحار الأنوار: ج 94، ص 41 ح 27 و فضايل الاشهر الثلاثة، ص 31 ح 13.)

(11)ثواب الأعمال: ص 82، ح 2-4؛ بحار الأنوار ج 97 ص 37 ح 19، فضائل اشهر الثلاثه ص 23 ح 10.)

(12) من لايحضره الفقيه ، ج 2 ، ص 92

(13)ثواب الأعمال: ص 82، ح 2-4.

(14)بحار الأنوار: ج 94، ص 42، ح 28 فضايل الاشهر الثلاثة، ص 39 ح 18.

(15)مصباح المتهجد

(16)مصباح المتهجد،مفاتیح الجنان

(17)مصباح المجتهد

(18)اقبال الاعمال،ص176_زاد العماد

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث