مدل ریش داعشی

مدل ریش داعشی

۱۴ تیر ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 

عنصری به نام «مد» در انتقال فرهنگ و تغییر سبک زندگی نقش ویژه ای دارد. مد با تغییر سلیقه افراد باعث گرایش غالبا آنها به سمت  رفتار خاص یا استفاده از کالای خاصی می شود.

امروزه با وجود وسایل ارتباط جمعی مانند شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و ... در چشم بهم زدنی مردم از جریان مد لباس، آرایش و سبک‌های زیبایی روز اطلاع پیدا کرده وپیروی می کنند. امریکا و برخی کشورهای اروپایی طراح مدهای مختلف هستند. در حقیقت مدهای روز از همین کشورها به سمت سایر قسمت های مختلف جهان سرازیر می شود.

جوانان و به ویژه دختران بیش از دیگران به آن اهمیت می‌دهند، زیرا افراد در این دوره از زندگی بیشتر بر زیبایی تمرکز دارند.

جوانان ایرانی نیز به علت‌ فضای خالی نهاد‌های بومی مربوطه، تحت تاثیر رسانه‌های کشورهای ذکر شده، قرار می گیرند. البته رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز در تشویق بیشتر جوانان به استفاده از این مدها که با فرهنگ مردم همخوانی ندارد، نقش ویژه ای ایفا می کنند.

بنابراین با وجود تبلیغات رسانه‌ای برای رایج شدن یک مد که از لحاظ تغییر سبک زندگی، کارکرد فرهنگی دارد و از نظر اقتصادی نیز سود سرشاری را روانه جیب طراحان می کند، نیاز به آگاه‌سازی افراد به شدت احساس می شود.

با شرایط کنونی جامعه نیاز ضروری وجود دارد تا با توجه به این دو بُعد فرهنگی و اقتصادی و برنامه ریزی صحیح برای آن توان خود را بالا ببریم.

از طرفی جنگهای خانمان سوزی در منطقه به وجود آمده است که نه تنها جان و مال افراد را به نابودی می کشاند بلکه اعتقادات و باورهای آنها را نیز هدف گرفته است. به همین منظور حساسیت نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی اهمیتی صدچندان پیدا کرده است.

طراحان مدل مو و صورت مردان در سال جدید میلادی، با الگو گرفتن از فضای دهه هفتاد میلادی، ریش بلند پخش شده در صورت را به عنوان مد در سال 2015 معرفی کردند. بسیاری از بازیگران هالیوودی و افراد مشهور در آمریکا نیز با به ترویج این مدل کمک کردند.

جوانان ایرانی، حتی ورزشکاران و بازیگران نیز با الگو گرفتن از غربی‌ها، ریش بلند به صورت نامرتب را به عنوان آرایش جدید صورت خود انتخاب کردند.

این انتخاب در فضای عمومی به ویژه در تهران زیاد مشاهده می‌شود. گذاشتن ریش به خودی خود عمل ناپسندی نیست؛ در اسلام نیز بر روی این موضوع تاکید شده است.

نکته ی بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد، نام گذاری این مدل ریش به نام «ریش داعشی» است. حساسیت این موضوع زمانی درک می شود که گروه تروریستی «داعش» مانند یک ویروس در حال پیشروی در کشورهای مختلف جهان است. گروهی که با انجام جنایت های بی سابقه در قسمتهای مختلف دنیا، در حال نزدیکی به مرزهای ایران است.

با شناخت افکار و باورهای چنین گروهی و راه های مختلف خوراندن عقاید خود به دیگران، آیا نامگذاری اسم«داعش»  به عنوان نام یک الگوی آرایشی در ایران و ترویج آن،  امری بسیار مشکوک و اشتباه نیست؟!
آیا عادی سازی حس و نگاه مردم نسبت به این اسم در بی تفاوت شدن مردم نسبت به این گروه  و عملکرد آنها کمک نخواهد کرد؟!یکی از راههای مبارزه با چنین گروهی راه فرهنگی است. باید با ایجاد حس تنفر برای مقابله با آن آماده شد. باید حساسیت شرایط را درک نمود، نه اینکه با نامگذاری مدلی به نام آن به عادی سازی نام آن کمک کرد.

آیا این کار بازی در زمین دشمن نیست؛ دشمنی که با انواع ترفندهای ممکن برای رسیدن به خواسته های خود تلاش می کند؟!

اصولا هرچیزی که به عنوان نماد یک جریان یا گروه انتخاب می شود، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. با ترویج آن نمادها در بین مردم سرزمین های مختلف، چنین وانمود می شود که در آن مناطق دارای حامی هستند.

شیوع نمادهای مختلف، مخصوصا سبک پوشش و یا مدل آرایش سر و صورت مساله ای است که در نگاه اول به جوامع مختلف مخصوص کشورهای منطقه توجه افراد را به خود جلب می کند. همین موضوع می تواند باعث تضعیف روحیه مردمانی باشد که در مقابل این گروه جنایتکار می جنگند و در مقابل افزایش روحیه جنایتکاران داعشی.

منبع: مشرق نیوز- صراط نیوز - کانون فرهنگی رشد - باشگاه خبرنگاران - شبکه خبری زمان

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث