امام جواد (ع) از منظر خلفا، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران (+پاورپوینت)

امام جواد (ع) از منظر خلفا، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران (+پاورپوینت)

۲۱ شهریور ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

ابن ابی طلحه

ابن ابی طلحه شافعی در کتاب مطالب السئوول فی المناقب آل الرسول درباره شخصیت امام جواد «علیه السلام» می نویسد:او اگرچه صغیر السن است ولی کثیر القدر و رفیع الذکر می باشد.


اسقف بزرگ مسیحی

اسقف بزرگ مسیحی پس از آگاهی یافتن از علم و دانش امام جواد «علیه السلام» در مسایل پزشکی گفت: به نظر می رسد این شخص امام جواد علیه السلام از نسل پیامبران است.


ابن تیمیه

ابن تیمیه که وهابیت با پیروی از کتابهای او شکل گرفت می گوید: محمد فرزند علی ملقب به جواد از بزرگان و اعیان بنی هاشم است که در سخاوت و بزرگواری شهرت تام دارد.


ابن حجر هیثمی

این حجر هیثمی محدث و رجالی بزرگ اهل سنت می گوید: ... او دارای موقعیت عظیم در خاندان مکرمی است، که عضویت در آن توفیق خداوندی می خواهد و خداوند ما را در زمره دوستان این خاندان محشور نماید!آمین.


علی جلال حسینی

علی جلال حسینی بزرگ مصری می نویسد: محمد الجواد ابوجعفر دوم فرزند  علی علیه السلام در سال195 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. وی با وجود سن کم، در علم و فضیلت سرآمد همه عالمان و اهل فضیلت زمان خویش بود


یوسف بن اسماعیل نبهانی

یوسف بن اسماعیل نبهانی حنفی ادیب و شاعر فلسطینی متولد 1350 هجری که از وی سیزده کتاب مهم بر جای مانده می نویسد: محمد جواد فرزند علی رضا «علیه السلام» از بزرگان امامان و چراغ هدایت امت و سادات اهل بیت علیهم السلام است که عبدالله شبراوی شافعی نیز از وی در کتاب خود «الاتّحاف بجبّ الاشراف»با ستایش  و تکریم یاد کرده است.


مامون خلیفه عباسی

خلیفه مقتدر عباسی در پاسخ به اعتراض بزرگان بنی عباس در خصوص به تزویج در آوردن دخترش «ام الفضل» به امام جواد «علیه السلام» این امام همام را اعجوبه عصر خواند و گفت: «قد اخترته لتبریزه علی کافه  اهل الفضل فی العلم والفضل مع صغر سنه والاعجوبه فیه بذالک » من بدان جهت وی را به دامادی خود برگزیدم که با کمی سن در علم و فضیلت بر همه اهل زمان برتری دارد و اعجوبه ای است در علم و دانش



ابن صباغ مالکی

علی بن محمد احمد مشهور به ابن صباغ مالکی و متوفای 855 در مکه پس از بیان گوشه ی از خصوصیات زندگی حضرت جواد «علیه السلام» می نویسد: آری چنین بودکرامات جلیل و مناقب او. و در جای دیگر می افزاید چه گوییم ما در خلافت و مقام امام جواد علیه السلام و فضیلت کمال و عظمت و جلال او حضرتش در میان طبقات ائمه علیه السلام سنش کمتر از همه و قدر و شانش اعظم است. او در اندک مدتی از عمر شریفش کراماتی بسیار و معجزاتی بیشمار از خود نشان داده و معارج و فضیلت کمال را طی کرده و از رشحات و تراوش دانش و بینش خود اثرها گذاشته و از نفحات و ریزش فضل کمالش بی اندازه و شمار فیوضاتی به عالم علم نثار فرمودند.


سبط بن جوزی 

سبط بن جوزی از تاریخ نویسان اهل سنت پس از بیان تاریخ تولد و شهادت حضرت  می نویسد: کان علی منهاج ابیه فی العلم والتقی والزهد والجود؛ او در علم و تقوا و پرهیزگاری و سخاوت چون پدر بزرگوارش امام رضا «علیه السلام» و دنباله رو او بود.


خیرالدین زرکلی

خیرالدین زرکلی از دانشمندان بزرگ اهل سنت می نویسد: ابوجعفر جواد علیه السلام چون اجداد خویش مقام بلندی داشت هوشمند و خوش بیان بود و استعداد  نیرومند و اصیلی داشت.



مقاله امام جواد (ع) از منظر خلفا، دانشمندان، نویسندگان و تاریخ نگاران

پاورپوینت دوازده قطره از دریای فضایل و کرامات امام جواد علیه السلام

بروشور شهادت امام جواد علیه السلام

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث