کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی

کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی

۲۲ تیر ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

زبان:

 
 

درباره کتاب

تجربيِات بشري بخصوص تجربه‌ي زنان در جاهليّت قديم و در جاهليّت عصر جديد، پر از تعارضات و تناقضات رفتاري است و به دليل چند وجهي بودنِ موضوع و تعدّد آثار و پيامدهاي آن، زنان در مقام تشخيص درستي و داوري متعارضات، دچار حيرت، سردرگمي و بلاتكليفي شده‌اند. جهان امروز براي همه‌ي امور زندگي، تعريف و تبييني دارد امّا تعريف و تصوير صحيحي از هويّت و چيستي و جايگاه انساني بنام زن - به‌عنوان سنگ بناي جامعه و حيات - نداشته و بدون شناخت شخصيت، حقوق، وظايف و اختيارات وي، جهان را به چالش كشيده و هل مِن مبارز مي‌طلبد. خود به بيراهه رفته و ديگران را نيز به بيراهه مي‌كشاند.
جهان امروز در مقوله‌ي زن و با هدف به بند كشيدن روحش، تنها به رهاسازي جسم او مي‌انديشد و قوانين موضوعه‌ي جهان امروز نيز، صرفاً پيرامون مسائل مادّي و سهل‌الوصول نمودن طريق طلاق و تشويق به نحوه‌هاي زندگي خاص و تن ندادن به مسئوليتهاي خانوادگي است. زن و پيوندهاي روحي - اخلاقيش، هرگز مورد طلب و تلاش جهان امروز نيست. اين در حالي است كه خداي اسلام، زن را بزرگ مي‌بيند و براي پيوندهاي روحي و عاطفي‌اش، تعريف و تصويري روشن دارد.
محتواي اين كتاب اگرچه در اقتضائات و شرايط و زمانهاي مختلف افاضه و ايراد گشته امّا از يك هماهنگي و ارتباط دروني و روح واحد بهره‌مند است و نيز اين كلمات از زبان انساني جاري است كه با ره‌توشه‌ي دانش الهي در ثقلين و آگاهي به مسائل زمان و حوادث واقعه، وظيفه‌ي سنگين پاسخگويي به نياز انساني و هدايتگري را عهده‌دار است.
صفحاتی از کتاب

زنان دارای نقش اول و برجسته در انقلاب و جنگ

اگر زنان به انقلاب نپيوسته بودند، انقلاب پيروز نمى‌شد؛ جوانان براى پيوستن به صفوف انقلاب، از خانه‌ها بيرون نمى‌آمدند؛ مادرانشان نمى‌گذاشتند، يا حداقل آنها را تشويق نمى‌كردند. اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند، مردان اين‌طور آزادنه در صفوف انقلاب جانفشانى نمى‌كردند. نقش زن در انقلاب، هم به‌طور مستقيم، و هم به‌طور غيرمستقيم، يك نقش برجسته و مجموعاً نقش اول است؛ در جنگ هم همين‌طور بود.
دارای نقش تعیین‌کننده در انقلاب و جنگ تحمیلی و در دوران آینده به شرط رعایت ارزش واقعی زن
نقش زنان در انقلاب، يك نقش تعيين‌كننده بود؛ در جنگ، يك نقش تعيين‌كننده بود؛ در دوران آينده هم نقششان ان‌شاءالله تعيين‌كننده خواهد بود؛ به‌شرطى كه ما اين جهات ارزشى را در زن رعايت كنيم. اينهاست كه تأمين‌كننده و تضمين‌كننده‌ى اين آينده است. اميدواريم كه خداوند شماها را تأييد كند.

موضوعات مهم

اهمیّت و ضرورت پرداختن به مسأله‌ی زن/پیشینه‌ی تاریخی/ جایگاه و اهمیّت الگوهای قرآنی-اسلامی، الگوهای منحط/حقوق و وظایف زن، زن و خانواده در اسلام و جنگ تحمیلی/تعامل زنان با مردان و حجاب
منبع:انتشارات انقلاب اسلامی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث