کتاب «مناسک همراه» - گزیده از مناسک حج 1394

کتاب «مناسک همراه» - گزیده از مناسک حج 1394

۳۱ تیر ۱۳۹۴ 0 معارف

زبان:

در آستانه اعزام زایران ایرانی به حج تمتع و همزمان با فراگیر شدن آموزش‌های زائران حج تمتع 94، فایل کتاب مناسک حج با ویرایش جدید و حواشی و استفتائات جدید مراجع عظام تقلید با 5 فرمت ویژه تلفن‌های همراه از سوی پایگاه اطلاع رسانی حج با عنوان «مناسک همراه» در اختیار روحانیون کاروان‌ها و عموم زایران قرار گرفت.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: «شارع مقدس برای حج که از ارکان مهم اسلام و دارای ابعاد مختلف سیاسی، عبادی، فردی و اجتماعی است، مانند دیگر آموزه‌های دینی احکام خاصی مقرر کرده است. این احکام که از آن به مناسک حج یاد می‌شود، دارای گستردگی و دقت زیادی است. تفاوت دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید در این زمینه نیز اهمیت یادگیری دقیق مناسک را دو چندان می‌کند.
از این رو، گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت در راستای وظایف خود اقدام به تدوین و نشر مناسک حج مطابق با فتاوای امام خمینی و حواشی مراجع معظم تقلید نموده است، و هر ساله به جهت آگاهی از تغییرات فتاوای مراجع عظام مورد تجدید چاپ قرار می‌گیرد.
حجیم بودن مناسک حج از یک سو و لزوم دسترسی سریع و آسان به احکام مبتلابه حج از سوی دیگر، تهیه و تدوین خلاصه‌ای از مناسک را بیش از پیش ضروری می‌نمود. در این راستا گروه فقه و حقوق بر آن شد تا گزیده مناسک مبتلابه حج را مطابق آخرین ویرایش مناسک محشی حج (ویرایش 1394)، با اشاره به شماره مسئله، تحت عنوان «مناسک همراه» تدوین و منتشر نموده و در اختیار روحانیون محترم کاروان‌های حج و عمره و حجاج و زوار بیت‌الله الحرام قرار دهد.
البته در موارد بسیار نادری که مسئله یا فتوایی در مناسک مطرح نشده بود، به کتب معتبر دیگر با ذکر آدرس مراجعه شده است.
در این مناسک همراه فتاوای 14 تن از مراجع عظام تقلید، آیات عظام: امام خمینی، مقام معظم رهبری، خویی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، تبریزی، بهجت، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، موسوی اردبیلی و نوری همدانی ذکر شده است.
این اثر تحت نظارت حجت الاسلام والمسلمین «منصور مظاهری»، توسط حجج اسلام «رضا عندلیبی، مهدی درگاهی و حمید کمالی اردکانی» تدوین شده است.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث