نماز سلمان در اول رجب (المراقبات)
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیاراتسيد قدّس سرّه در اقبال روايت نموده است كه سلمان فارسى گفت: روز آخر جمادى الاخرى در وقتى كه پيش از آن هيچگاه در آن وقت به ديدن رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نرفته بودم، بديدنش رفتم. حضرت فرمودند:
سلمان تو از ما اهل بيت هستى. نمى خواهى تو را از چيزى آگاه نمايم؟ گفتم: چرا، مى خواهم، پدر و مادرم فداى تو، اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم - اى سلمان هيچ مرد مؤمن يا زن مؤمنى در اين ماه (ماه رجب) سى ركعت نماز نمى گزارد كه در هر ركعتى فاتحه الكتاب[1] را يك بار،قل هو اللّه احد[2] را سه بار و قل يا أيها الكافرون[3] را سه بار بخواند مگر اين كه خداوند متعال هر گناهى را كه در خردسالى يا بزرگسالى مرتكب شده، براى او پاك كرده و مانند پاداش كسى كه تمام اين ماه را روزه گرفته به او عطا مى كند، در نزد خداوند تا سال آينده از نمازگزاران نوشته شده و هر روز عمل شهيدى از شهداى بدر براى او بالا مى رود. و در عوض هر روز از آن كه روزه مى گيرد، عبادت يك سال براى او نوشته شده و هزار درجه بالا مى رود. و اگر تمام ماه را روزه بگيرد خداوند او را از آتش نجات داده و بهشت را براى او قرار مى دهد. اى سلمان اينها را جبرئيل به من اطلاع داد. و گفت: اى محمد اين علامتى بين شما و منافقين است زيرا منافقين اين نماز را نمى خوانند.
- اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مرا از چگونگى خواندن و زمان آن آگاه كن - سلمان در اول آن (رجب) ده ركعت بجا مى آورى، در هر ركعت سوره «فاتحه» يك بار و«قل هو اللّه احد»سه بار و«قل يا أيها الكافرون» را سه بار مى خوانى و هنگامى كه سلام - نماز را - دادى، دستهايت را (به دعا) بلند مى كنى و مى گويى:
لا إله إلا اللّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد
يحيي و يميت و هو حيّ لا يموت بيده الخير و هو على كلّ شيء قدير
اللّهمّ لا مانع لما اعطيت و لا معطي لما منعت و لا ينفع ذا لجدّ منك الجدّ
سپس دستهايت را بصورتت بكش».
دنباله روايت در هنگام بيان اعمال وسط و آخر ماه خواهد آمد.
كسى كه اسلام را تصديق نموده و به پيامبر راستگو صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ايمان دارد، حتما مشتاق عمل بامثال اين عبادات - كه اخبار رسالت پرده از ثوابهاى زياد آن كه عقل از آن به شگفت مى آيد، برداشته - مى گردد.
پرسش و پاسخ
اكنون اين سؤال پيش مى آيد كه آيا مى توان در مورد عدم صحت سند اين روايت بحث كرد يا نه؟ جواب اين است كه به دو جهت درست نيست در مورد عدم صحت سند آن بحث نمود:
[1 -] چيزى كه اين اندازه بزرگ و مهم باشد احتمال آن كافى است در حالى كه صادر شدن اين اخبار مظنون و مورد گمان بوده و از احتمال بالاتر است.
[2 -] در روايات معتبر بسيارى آمده است كه اگر كسى ثواب عملى را بشنود و بخاطر ثوابش آن را انجام دهد، خداوند آن ثواب را به او عطا مى كند گرچه آن گونه نباشد كه او شنيده است. بنابراين، اين اخبار معتبر هر عذرى را از جهت سند قطع مى كند.
و اى عاقل نهايت سعى و كوشش خود را بكار گير. زيرا عقلا در بدست آوردن فوايد بزرگ كسالتى از خود نشان نمى دهند. در مقابل تو روز بسيار ترسناكى است، با ترسها و خطرهاى بزرگ كه در اين روز نيازمندترين افراد خواهى بود و چه مى دانى شايد در اين روز به يك كار خوب احتياج داشته باشى تا در موقع حساب كارهاى خوب تو بيشتر بوده و با فضل خدا وارد بهشت شوى ولى همين يك كار خوب را نيافته و پدر و فرزندانت نيز كه عمر و مال و حتى دين خود را فداى آنان نمودى آن را به تو نمى دهند. «روزى كه مال و فرزندان سودى نمى رسانند.»
مقدار ثواب اعمال نمايانگر ارزش آن اعمال است
ثوابهايى كه در اين روايات آمده سبب نمى شود كه اهل فضل نتوانند در نيت خود، فقط شايستگى خداوند را در نظر گرفته و يا براى اين دسته گفتن اين ثوابها بى ثمر باشد. زيرا كسى كه بخاطر شايستگى خداوند عبادت مى كند، نه بخاطر پاداش، با شنيدن اين روايات مى تواند مقدار محبوبيت اين اعمال را نزد خداوند فهميده و براى بدست آوردن رضايت او بيشتر تلاش كند.
[1]) سوره الفاتحه(حمد) [2]) سوره الاخلاص(توحید) [3]) سوره الکافرون