فضیلت شب اول ماه رجب از دیدگاه عقل
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ 0 ادعیه و زیاراتالجزء الثانی؛ الباب الثامن فيما نذكره مما يختص بشهر رجب و بركاته و ما نختاره من عباداته و خيراته و فيه فصول، فصل فيما نذكر من فضل أول ليلة من شهر رجب بالمعقول من الأدب
جلد دوم؛ باب هشتم: اعمال مخصوص ماه رجب و برکات و خیرات آن، فصل دوم، فضيلت و آداب شب اول ماه رجب از ديدگاه عقل:
فنقول قد عرفت أن الحديث المتظاهر و العمل المتناصر اتفقا على أن هذه أول ليلة من شهر رجب من الليالي الأربع التي تحيي بالعبادات و المراقبات لعالم الخفيات و من فضل هذه الليلة أن الإنسان لما خرج شهر محرم عنه و كأنه قد فارق الأمان الذي جعله الله جل جلاله بالأشهر الحرم و أخذ ذلك الأمان منه فإذا دخلت أول ليلة من شهر رجب المقبل عليه فقد أنعم الله جل جلاله عليه بالأمان الذي ذهب منه و أدخله في الحمى و الحرم الذي كان قد خرج عنه و ما يخفى عن ذوي الألباب الفرق بين الخروج عن حمى الملوك الحاكمين في الرقاب و مفارقة ما جعلوه أمانا عند خوف العتاب أو العقاب و بين الدخول في التشريف بالمقام في معاينة الثواب فليكن الإنسان معترفا لله جل جلاله في أول ليلة من شهر رجب بهذا الفضل الذي غير محتسب و متمسكا بقوة هذا السبب و اعلم أنه إذا كانت أشهر الحرم قد اقتضت في الجاهلية و الإسلام ترك الحروب و السكون عن الفعل الحرام فكيف يحتمل هذه الشهور أن يقع محاربة بين العبد و مالكه في شيء من الأمور و كيف يعظم [تعظيم] وقوع المحارم [المكارم] بين عبد و عبد مثله و لا يعظم أضعاف ذلك بين العبد و بين مالك أمره كله فالحذر الحذر من التهوين بالله في هذه الأوقات المحرمة و أن يهتك العبد شيئا من شهورها المعظمة
پيش از اين گفتيم كه احاديث روشن و عمل استوار شيعه در اين نكته اتفاق نظر دارند كه شب اول ماه رجب، يكى از چهار شبى است كه در طول سال با انجام عبادات و مراقبهى خداوند آگاه از نهانىها احيا مىشود. يكى از فضايل اين شب آن است كه وقتى انسان از ماه محرم بيرون آمد، گويى با امانى كه خداوند-جلّ جلاله-به ماههاى حرام اختصاص داده، جدايى گرفته است و آن امان ويژه از او گرفته شده است. بنابراين، وقتى شب اول ماه رجب بر او روى مىآورد، مجددا مشمول نعمت امان الهى كه از دست او رفته بود، گرديده است وخداوند-جلّ جلاله-او را در قرقگاه و حرم خاصى كه از آن بيرون آمده، وارد مىكند و بر خردمندان پوشيده نيست كه بيرون آمدن از حمايت و قرقگاه حاكمان و جدايى گرفتن از امان آنها به هنگام بيم سرزنش يا كيفر، با دخول و مشرف گرديدن به مقام معاينهى ثواب و پاداش الهى چه تفاوتى با هم دارند! بنابراين، انسان بايد در شب اول ماه رجب به اين فضيلت بىشمار خداوند-جلّ جلاله-اعتراف نموده و به نيروى اين دستاويز چنگ زند.نيز بايد توجه كرد كه اگر مقتضاى آغاز ماههاى حرام در زمان جاهليت و اسلام، ترك جنگ و كارزار و خوددارى از كارهاى حرام بود، چگونه اين ماهها تحمل آن را دارند كه بين بنده و مالك خويش در امرى از امور، جنگ و محاربه وجود داشته باشد؟ و چگونه است كه در اين ماهها وقوع محرمات بين بندگان بسيار بد است، ولى ارتكاب چندين برابر آن محرمات بين بنده و كسى كه اختيار همهى امور در دست او است، بد شمرده نمىشود؟ پس مبادا و مبادا كه در اين اوقات محترم خدا را خوار شمرده و حرمت اين ماههاى حرام را هتك كنى!