احادیث اخلاقی امام حسن مجتبی علیه السلام (2) (+پوستر و پاورپوینت)
۲۲ دی ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویریکدام دوست بهتر است؟ بهترين دوست کدام است؟ بيگانه ترين کيست؟
امام حسن علیه السلام
انّ من خوفک حتي تبلغ الامن، خير ممن يومنک حتي تلتقي الخوف؛
همانا کسي که تو را- در برابر عيب ها و کمبودها- هشدار دهد تا آگاه و بيدار شوي، بهتر از کسي است که فقط تو را در تعريف و تمجيد کند تا بر عيب هايت افزوده شود
احقاق الحق، ج 11، ص 242، س 2.
القريب من قربته الموده و ان بعد نسبه، و البعيد من باعدته الموده و ان قرب نسبه؛
بهترين دوست نزديک به انسان، کسي است که در همه حالات دل سوز و با محبت باشد، گرچه خويشاوندي نزديکي هم نداشته باشد. بيگانه ترين فرد کسي است که از محبت و دلسوزي بيگانه باشد، گرچه از نزديک ترين خويشاوندان باشد».
تحف العقول، ص 234، بحارالانوار، ج 75، ص 106 ، ح 4.
شکر و صبر دو خير بدون شر
امام حسن علیه السلام
الخير الذّي لا شرّقيه؛ الشکر مع النّعمه، و الصّبر علي النّازله
آن خوبي که شر و آفتي در آن نباشد، شکر در مقابل نعمت ها و صبر و شکيبايي در برابر سختي هاست».
تحف العقول، ص 234؛ ص 7، بحارالانوار، ج 75، ص 105، ح4.
تأکيد بر اهميت و نتايج درخشان مشورت
امام حسن علیه السلام
ما تشاور قوم الا هدوا الي رشدهم
هيچ گروهي در کارها با يکديگر مشورت نکرده اند، مگر آنکه به رشد فکري و عملي و... رسيده اند»
. تحف العقول، صص 233؛ اعيان الشيعه، ج1، ص 577؛ بحارالانوار، ج 75، ص 105، ح4.
نکوهش شوخي هاي بي جا و آثار آن
امام حسن علیه السلام
المزاح ياکل الهيبه، و قد اکثر من الهيبه الصّامت
مزاح و شوخي هاي زياد و بي جا، شخصيت و وقار انسان را از بين مي برد و چه بسا افراد ساکت داراي شخصيت و وقار عظيمي مي باشند
کلمه الامام الحسن (عليه السلام)، ص 139؛ بحارالانوار، ج 75، ص 113.
برآوردن حاجت دوستان از اعتکاف يک ماهه دوست داشتني تر است
امام حسن علیه السلام
القضاء حاجه أخ لي في الله احبّ من اعتکاف شهر
هر آينه برآوردن حاجت و رفع مشکل دوست و برادرم، از يک ماه اعتکاف در مسجد، بهتر و محبوب تر است
کلمه الامام الحسن (عليه السلام)، ص 139.
سبک شمردن دوستان نشانه چيست؟
امام حسن علیه السلام
من استخف باخوانه فسدت مروته
کسي که دوستان و برادرانش را سبک شمارد و نسبت به آنها بي اعتنا باشد، مروت و جوان مرديش فاسد گشته است
کلمه الامام الحسن (عليه السلام) ص 209.
سه صفت که هلاکت در پي دارد: تکبر، حرص، حسد
امام حسن علیه السلام
هلاک المرء في ثلاث: الکبر و الحرص و الحسد؛ فالکبر هلاک الدّين، و به لعن ابليس. و الحرص عدوّ النفس، و به خرج آدم من الجّنه. و الحسد رائد السّوء، و منه قتل قابيل هابيل.
هلاکت و نابودي دين و ايمان هر شخص در سه چيز است: تکبر، حرص و حسد. تکبر، سبب نابودي دين و ايمان شخص است و به وسيله تکبر، شيطان با آن همه عبادت ملعون شد. حرص و طمع، دشمن شخصيت انسان است، همانطوري که حضرت آدم (عليه السلام) به وسيله آن از بهشت خارج شد. حسد سبب همه خلاف ها و زشتي هاست و به همان جهت، قابيل برادر خود هابيل را به قتل رساند.
اعيان الشيعه، ج 1، ص 557؛ بحارالانوار، ج 75، ص 111. ح6.
فايده و نتيجه مجالست زياد با علما
امام حسن علیه السلام
من اکثر مجالسه العلما اطلق عقال لسانه، و فتق مراتق ذهنه، و سرّ ما وجد من الزّياده في نفسه، وکانت له ولايه، لما يعلم، و افاده لما تعلّم.
هر که با علما بسيار مجالست نمايد، سخنش و بيانش در بيان حقايق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و انديشه اش باز و توسعه مي يابد و بر معلوماتش افزوده مي گردد و به سادگي مي تواند ديگران را هدايت نمايد.
احقاق الحق، ج 11، ص 238، س 2.
حداقل يک فايده از هشت فايده نصيب کسي است که اهل مسجد باشد
امام حسن علیه السلام
من أدام الاختلاف الي المسجد أصاب احدي ثمان: آيه محکمه، اخاً مستفاداً و علماً مستطرفاً و رحمه منتظرة، و کلمه تدلّه علي الهدي، او تردّه عن الردّي، و ترک الّذنوب حياء او خشية.
هر کس جايگاه [عبادات] خود را در مسجد قرار دهد، يکي از هشت فايده شاملش مي شود، برهان و نشانه اي [براي معرفت، دوست و برادري سودمند، دانش و اطلاعاتي جامع، رحمت و محبت عمومي، سخن و مطلبي که او را هدايت گر باشد[ توفيق اجباري] در ترک گناه به جهت شرم از مردم يا به جهت ترس از عقاب.
تحف العقول، ص 235، س 7؛ مستدرک ج3، ص 359، ح 3778.
بيناترين، شنواترين و سالم ترين
امام حسن علیه السلام
انّ ابصر الأبصار ما نفذ في الخير مذهبه و اسمع الاسماع ما وعي التذکير و انتفع به و اسلم القلوب ما طهر من الشّبهات؛
به راستي، بيناترين ديده ها آن است که در خير نفوذ کند و شنواترين گوش ها آن است که تذکرات [ ديگران] را بشنود و از آن بهره مند شود و سالم ترين دل ها آن است که از شک و شبهه پاک باشد.
تحف العقول، ص 408، ش 17.
خدامحوري
امام حسن علیه السلام
من طلب رضي الله بسخط النّاس کفاه الله امور النّاس و من طلب رضي النّاس بسخط الله و کله الله الي النّاس؛
هر کس رضايت خدا را بخواهد، هرچند با خشم مردم همراه شود، خداوند او را از امور مردم کفايت مي کند و هر کس که با به خشم آوردن خداوند دنبال رضايت مردم باشد، خدا او را به مردم وا مي گذارد
ميزان الحکمه، ج4، ص 153.
فوايد خدامحوري
امام حسن علیه السلام
انا الضّامن لمن لم يهجس في قلبه الا الرضا ان يدعو الله فيستجاب له
من ضمانت مي کنم براي کسي که در قلب او چيزي نگذرد، جز رضا[ي خداوندي] که خداوند دعاي او را مستجاب فرمايد
بحارالانوار، ج 43، ص 351.
دانلود: