نماز سلمان در اول رجب (المراقبات)

نماز سلمان در اول رجب (المراقبات)

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
سيد قدّس سرّه در اقبال روايت نموده است كه سلمان فارسى گفت: روز آخر جمادى الاخرى در وقتى كه پيش از آن هيچگاه در آن وقت به ديدن رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نرفته بودم، بديدنش رفتم. حضرت فرمودند: 
سلمان تو از ما اهل بيت هستى. نمى‏ خواهى تو را از چيزى آگاه نمايم؟ گفتم: چرا، مى‏ خواهم، پدر و مادرم فداى تو، اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم - اى سلمان هيچ مرد مؤمن يا زن مؤمنى در اين ماه (ماه رجب) سى ركعت نماز نمى‏ گزارد كه در هر ركعتى فاتحه الكتاب[1] را يك بار،قل هو اللّه احد[2] را سه بار و قل يا أيها الكافرون‏[3] را سه بار بخواند مگر اين كه خداوند متعال هر گناهى را كه در خردسالى يا بزرگسالى مرتكب شده، براى او پاك كرده و مانند پاداش كسى كه تمام اين ماه را روزه گرفته به او عطا مى‏ كند، در نزد خداوند تا سال آينده از نمازگزاران نوشته شده و هر روز عمل شهيدى از شهداى بدر براى او بالا مى ‏رود. و در عوض هر روز از آن كه روزه مى‏ گيرد، عبادت يك سال براى او نوشته شده و هزار درجه بالا مى ‏رود. و اگر تمام ماه را روزه بگيرد خداوند او را از آتش نجات داده و بهشت را براى او قرار مى‏ دهد. اى سلمان اين‏ها را جبرئيل به من اطلاع داد. و گفت: اى محمد اين علامتى بين شما و منافقين است زيرا منافقين اين نماز را نمى‏ خوانند. 
- اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مرا از چگونگى خواندن و زمان آن آگاه كن - سلمان در اول آن (رجب) ده ركعت بجا مى ‏آورى، در هر ركعت سوره «فاتحه» يك بار و«قل هو اللّه احد»سه بار و«قل يا أيها الكافرون» را سه بار مى‏ خوانى و هنگامى كه سلام - نماز را - دادى، دستهايت را (به دعا) بلند مى‏ كنى و مى‏ گويى:
لا إله إلا اللّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد
يحيي و يميت و هو حيّ لا يموت بيده الخير و هو على كلّ شي‏ء قدير
اللّهمّ لا مانع لما اعطيت و لا معطي لما منعت و لا ينفع ذا لجدّ منك الجدّ
سپس دستهايت را بصورتت بكش». 
دنباله روايت در هنگام بيان اعمال وسط و آخر ماه خواهد آمد. 
كسى كه اسلام را تصديق نموده و به پيامبر راستگو صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ايمان دارد، حتما مشتاق عمل بامثال اين عبادات - كه اخبار رسالت پرده از ثوابهاى زياد آن كه عقل از آن به شگفت مى ‏آيد، برداشته - مى‏ گردد. 

پرسش و پاسخ‏

اكنون اين سؤال پيش مى‏ آيد كه آيا مى‏ توان در مورد عدم صحت سند اين روايت بحث كرد يا نه؟ جواب اين است كه به دو جهت درست نيست در مورد عدم صحت سند آن بحث نمود: 
[1 -] چيزى كه اين اندازه بزرگ و مهم باشد احتمال آن كافى است در حالى كه صادر شدن اين اخبار مظنون و مورد گمان بوده و از احتمال بالاتر است. 
[2 -] در روايات معتبر بسيارى آمده است كه اگر كسى ثواب عملى را بشنود و بخاطر ثوابش آن را انجام دهد، خداوند آن ثواب را به او عطا مى‏ كند گرچه آن گونه نباشد كه او شنيده است. بنابراين، اين اخبار معتبر هر عذرى را از جهت سند قطع مى‏ كند. 
و اى عاقل نهايت سعى و كوشش خود را بكار گير. زيرا عقلا در بدست آوردن فوايد بزرگ كسالتى از خود نشان نمى ‏دهند. در مقابل تو روز بسيار ترسناكى است، با ترسها و خطرهاى بزرگ كه در اين روز نيازمندترين افراد خواهى بود و چه مى‏ دانى شايد در اين روز به يك كار خوب احتياج داشته باشى تا در موقع حساب كارهاى خوب تو بيشتر بوده و با فضل خدا وارد بهشت شوى ولى همين يك كار خوب را نيافته و پدر و فرزندانت نيز كه عمر و مال و حتى دين خود را فداى آنان نمودى آن را به تو نمى‏ دهند. «روزى كه مال و فرزندان سودى نمى ‏رسانند.» 

مقدار ثواب اعمال نمايانگر ارزش آن اعمال است‏

ثوابهايى كه در اين روايات آمده سبب نمى‏ شود كه اهل فضل نتوانند در نيت خود، فقط شايستگى خداوند را در نظر گرفته و يا براى اين دسته گفتن اين ثوابها بى ‏ثمر باشد. زيرا كسى كه بخاطر شايستگى خداوند عبادت مى كند، نه بخاطر پاداش، با شنيدن اين روايات مى ‏تواند مقدار محبوبيت اين اعمال را نزد خداوند فهميده و براى بدست آوردن رضايت او بيشتر تلاش كند. 

[1]سوره الفاتحه(حمد)                        [2]سوره الاخلاص(توحید)                        [3]) سوره الکافرون

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث