نمازهای ماه رجب

نمازهای ماه رجب

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
نمازهايى كه در شبهاى اين ماه وارد شده است را نبايد بطور كلى ترك نمود بلكه نمازهاى آسان آن را كه وقت زيادى نمى‏ گيرد و انسان را از تحصيل علم و ساير اعمال باز نمى‏ دارد بايد خواند. و سالك به همين منوال عمل كند تا ايام بيض. و در شبهاى «ايام بيض» باندازه نشاط و حال خود نمازها را زياد كند. 
در شبهاى ايام بيض نمازى را كه در آن سوره «يس»[1]، «تبارك»[2] و«قل هو اللّه احد»[3] خوانده مى‏ شود بخواند. اين نماز در اقبال از «احمد بن ابى العينا» از امام صادق عليه السّلام روايت شده و فضيلت زيادى نيز براى آن نقل شده است. 
و بهتر است در دو شب اول ايام بيض بعضى از نمازهاى مختصرى را كه براى اين دو شب روايت شده است، خوانده و در شب پانزدهم نمازى را كه در اقبال از امام صادق عليه السّلام روايت شده است بخواند. امام صادق عليه السّلام فرمود: «در شب نيمه رجب، دوازده ركعت نماز مى‏ خوانى در هر ركعت حمد و سوره ‏اى خوانده و موقعى كه از نماز فارغ شدى سوره «حمد»[4]، «معوذتين»[5]، «اخلاص» و «آية الكرسى»[6] را هر كدام چهار بار مى‏ خوانى و بعد از آن چهار بار مى‏ گويى:
سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر
سپس مى‏ گويى
اللّه اللّه ربّي و لا اشرك به شيئا ما شاء اللّه و لا قوّة إلا باللّه العليّ العظيم
اگر توفيقى بود در شب سيزده و چهارده ماه نيز به عبادات هميشگى خود اضافه كرده و همانگونه كه درباره احياى شب اول گفتيم، بخاطر مراقبت اين شب را تا صبح به عبادت بپردازد و سه روز «ايام بيض» را روزه بگيرد. 

[1]) سوره یس              [2]) سوره الملک                          [3]سوره الاخلاص(توحید)                      [4]سوره الحمد(فاتحه)

[5]) سوره های الفلق و الناس                                            [6]) سوره البقره، آیات 255-257

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث