نماز مستحبی روز یکشنبه ماه ذی القده (المراقبات)

نماز مستحبی روز یکشنبه ماه ذی القده (المراقبات)

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
براى بدست آوردن طاعت خدا در اين ماه قبل از هر چيز از تمام مسائلى كه قبلا گرفتار آن بودى توبه كن، توبه ‏اى صادقانه. 
از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است كه در روز يكشنبه ماه ذى القعده فرمود: مردم كداميك از شما مى‏ خواهيد توبه كنيد؟ راوى مى‏ گويد: گفتيم: رسول خدا همه ما مى‏ خواهيم توبه كنيم. حضرت فرمودند: غسل كرده، وضو گرفته و چهار ركعت نماز بجا آوريد. در هر ركعت يك بار «فاتحة الكتاب»[1]، سه بار«قل هو اللّه احد»[2] و يك بار «معوذتين» (قل اعوذ برب الناس ‏و قل اعوذ برب الفلق)[3] بخوانيد. 
آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پايان
لا حول و لا قوّة إلا باللّه
بگوييد. سپس بگوييد:
يا عزيز يا غفّار اغفر لي ذنوبي و ذنوب جميع المؤمنين و المؤمنات فإنّه لا يغفر الذّنوب إلا أنت
اى عزيز اى بخشاينده گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش كه جز تو كسى گناهان را نمى ‏بخشد
آنگاه فرمود: بنده ‏اى از امت من چنين عملى را انجام نمى‏ دهد، مگر اين كه از آسمان به او ندا مى ‏رسد: بنده خدا عمل را از نو شروع كن كه توبه تو قبول، و گناهانت بخشيده شد. فرشته ديگر از زير عرش ندا مى ‏كند: اى بنده مبارك باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى ديگرى صدا مى‏ زند: در روز قيامت، دشمنانت را از تو راضى مى ‏نمايند. فرشته ديگرى ندا مى ‏كند: اى بنده با ايمان از دنيا مى ‏روى. 
دينت از تو گرفته نشده و قبر تو وسيع و نورانى خواهد شد. منادى ديگرى صدا مى‏ زند: پدر و مادرت راضى مى‏ شوند، گرچه خشمگين باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشيده شده و در دنيا و آخرت خوش رزق خواهى بود. جبرئيل ندا مى‏ كند: من با فرشته مرگ پيش تو آمده و به او دستور مى‏ دهم كه با تو خوش رفتار بوده، بخاطر مرگ آسيبى به تو نرسانيده و بنرمى روح را از بدنت خارج نمايد. گفتيم: 
رسول خدا اگر كسى در زمان ديگرى چنين بگويد چطور؟ فرمودند: 
چيزهايى را كه گفتم براى او نيز خواهد بود. جبرئيل اين مطالب را در شب معراج به من گفت». 
امام باقر عليه السّلام فرمودند: «خداوند از توبه بنده خود بيش از شخصى كه در شب دراز و بسيار تاريك مركب سوارى و آذوقه خود را گم كرده و سپس پيدا كند، خوشحال مى‏ شود». 
و نيز از امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده است كه «به شخصى كه در حضور حضرت گفت: استغفر اللّه، فرمودند: مادرت به عزايت بنشيند. مى‏ دانى استغفار چيست؟ استغفار درجه بلند مرتبگان بوده و شش شرط دارد: اول - پشيمانى از گذشته. دوم - تصميم بگيرى كه هيچگاه آن را انجام ندهى. سوم - اين كه حقوق تمام مخلوقات را ادا كرده تا جايى كه خداوند را سبكبار ديدار نمايى. چهارم - تمام واجباتى را كه ضايع كرده ‏اى جبران نمايى. پنجم - گوشتى را كه از مال حرام روئيده با اندوه ذوب كرده تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت جديدى بوجود آيد. ششم - رنج فرمانبردارى را به جسم بچشانى، همانگونه كه شيرينى گناه را به آن چشانيده ‏اى. و در اين هنگام بگو: 
استغفر اللّه
شرح حقيقت توبه و چيزهايى را كه بايد از آن توبه كرد در جاى خود آمده، و اينجا همين مقدار بيان كافى است. 

[1]) سوره الحمد(الفاتحه)                   [2]) سوره الاخلاص(التوحید)                  [3]) سوره های الفلق و الناس

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث