اعمال شب پانزدهم ذی القعده

اعمال شب پانزدهم ذی القعده

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
از كارهاى مهم اين ماه عمل شب نيمه آن است: سرور ما قدّس سرّه در «اقبال» از «احمد بن جعفر بن شاذان» روايت كرده است كه گفت: از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است كه: «شب پانزدهم ذى القعده شب مباركى است. خداوند در آن با رحمت به بندگان مؤمنش مى ‏نگرد. پاداش كسى كه در آن با عمل از خداوند فرمانبردارى كند، مانند پاداش صد روزه ‏دار ملازم مسجد كه باندازه يك چشم بهم زدن نيز نافرمانى خدا را ننموده ‏اند، مى ‏باشد.» بنابراين انسان بايد در نيمه شب مشغول به طاعت خداوند شده و به دعا و نماز بپردازد. زيرا روايت شده است: 
«كسى در اين شب چيزى از خدا نمى‏ خواهد مگر اين كه به او عنايت مى ‏فرمايد». 
اگر انسان به كسى چنين وعده‏ هايى بدهد، بى ‏تفاوت از كنار اين وعده ‏ها نخواهد گذشت. بخصوص اگر بداند كه او مى‏ تواند به وعده ‏هاى خود عمل نمايد. و همين كه احتمال توانايى بر انجام وعده‏ هاى او را بدهد براى عمل كردن به دستورات او كافى است. زيرا پاداش خيلى بزرگ است، پاداشى چون پاداش صد ملازم مسجد كه در عمر خود حتى در يك چشم بهم زدن نيز نافرمانى خدا را ننموده ‏اند. 
اين پاداش قابل مقايسه با هيچ يك از سعادتها، دارايي ها و شاديهاى دنيا نيست. و وقتى كه سود زياد باشد، گرچه احتمال آن ضعيف هم باشد 
عقل حكم به انجام آن عمل براى رسيدن به آن سود مى‏ كند. كه در اينجا احتمال سود ضعيف هم نيست. زيرا «اخبار تسامح» در دليل اعمال مستحبى سند اين روايت را معتبر گردانيده و احتمال آن قوى مى‏ شود. 
به رغبت و اشتياق خود براى بدست آوردن كالاهاى اين دنياى پستى كه بقائى نداشته، با تلخيهاى فراوان همراه و مانع رسيدن نور است بنگر و ببين براى رسيدن به آن و اندوختن آن با احتمال ضعيفى وطن، آسايش و خانواده را ترك و به مسافرت مى‏ روى. بيابانهاى وسيع را در نورديده، درياها را زير پا گذاشته و از جنگلها عبور مى‏ كنى و نهايت آرزوى تو اين است كه مثلا از اين سفرها به هزار دينار برسى. در حالى كه احتمال مى‏ دهى به آرزوى خود نرسيده و حتى مال، جان و آبرويت بخطر افتاده و يا با مرگ دست و پنجه نرم كنى ولى باز هم حاضر نيستى از هدف خود دست برداشته و با اين عذرها از جديت و تلاش دست بردارى. 
پس با توجه به اين كه نعمتهاى آخرت پايدار و بدون هيچ رنجى است و با اين گونه اعمال بطور يقين مى ‏توان به آن رسيد، چرا عمل نمى‏ كنى. و اگر نقص در خود انسان باشد نيز مى ‏توان آن را رفع كرده و سپس به انجام عمل پرداخت. آيا در اين صورت بى‏ تفاوتى در مقابل اين پاداشها علتى جز ضعف ايمان يا بيمارى قلب كه ناشى از حب دنياست، خواهد داشت. 

ويژگى طاعت و عبادت اين شب‏

طاعت و عبادت، در اين شب از اين جهت كه مشهور نبوده و مردم كمتر، در آن به طاعت خدا مشغول مى‏ گردند، آن را از ساير شبهاى مشهور ممتاز مى‏ گرداند. كه اين مطلب نزد اهل مراقبت مهم است. 
زيرا توجه، در زمان غفلت عموم، از مراقبات مهم و باعث سرعت اجابت است. و نيز اعمال نزد خداوند بزرگتر و به قبول نزديكتر و اجر بيشترى دارد. پس با تمام جديت و اشتياق براى اجابت دعوت منادى به كرامت خداى متعال اقدام نموده، فرصت را غنيمت شمار و از خواب برخيز. چون بزودى مصيبت مرگ سراغت مى ‏آيد كه بعد از آن نمى‏ توانى ذره‏اى از اين منافع بزرگ را بدست آورى. هنگام ديدن فرشته مرگ بيدار شده و يك سال مهلت مى‏ خواهى ولى مى‏ گويد سالهاى زيادى را از دست دادى. مى‏ گويى: يك روز، مى‏ گويد: روزهاى زيادى را سپرى كردى. به يك ساعت راضى مى ‏شوى ولى اين فرصت را به تو نمى‏ دهد. و با افسوس زياد بخاطر از دست دادن ايام فرصت و زمان مهلت مى‏ ميرى. چه افسوس سخت و چه اندوه جانكاهى 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث