اعمال روز بیست و هشتم ماه صفر

اعمال روز بیست و هشتم ماه صفر

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
بايد در روز وفات رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بگونه ‏اى اندوهگين بوده و عزادارى نمايد كه شايسته اتفاق بزرگ اين روز و ناگواريهائى كه بعد از رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رخ داده است، باشد - زيرا حوادث تلخ بعد از رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ناشى از وفات او بوده است. و او را با زيارتهايى كه وارد شده يا با زيارتى كه خود با يارى خداوند مى‏ سازد، او را زيارت نمايد. بهتر است در زيارتنامه‏ اى كه خود مى ‏سازد اين سخن آن حضرت را نيز بياورد كه: «زندگى و مرگ او هر دو براى پيروان او نيكوست». و خجالت خود را از خبرهاى بدى كه از گناهان او به آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏ رسد، اظهار نمايد. سپس به مهمترين مصيبتهايى كه بر دختر عزيز و پاره جگر و بر خود او، جانشين، خانواده، فرزندان و دودمانش وارد آمده، اشاره نمايد و بگويد: اى رسول خدا چه حالى به تو دست مى ‏داد اگر مى ‏ديدى سرور تمام زنان جهان را كه گريه كرده، تو را خوانده، «وا أبتاه» مى‏ گفت و يارى مى‏ خواست و براى اسلام و براى خود كه به عزاى پسرش نشسته حيران و سرگردان بود، يارى مى‏ طلبيد. چه حالى پيدا مى‏ كردى اگر او را بين در و ديوار مى‏ ديدى. 
چه حالى پيدا مى‏ كردى اگر در حالى كه پهلويش سياه و دنده ‏اش شكسته بود او را مى ‏ديدى. چه حالى پيدا مى‏ كردى اگر مى‏ شنيدى كه مى‏ گفت: «جان من در زندان آه اندوه بار من است. كاش با آه ‏ها جانم بيرون مى ‏آمد بعد از تو خيرى در زندگى نيست و گريه‏ ام فقط از ترس اين است كه زندگيم طولانى شود» [1] واى از داغ تو، پدرم واى از مرگ پسر محبوب تو، ابى الحسن مورد اعتماد و پدر نوه‏ هايت حسن و حسين. اى بهترين مردمان اكنون او را در اسارت مى‏ كشند، همانگونه كه شتر را مى‏ كشند. و چه حالى پيدا مى ‏كردى، اگر مى‏ شنيدى كه ناله مى‏ كرد، از اندوه و مصيبتهاى خود شكايت مى‏ نمود، تو را صدا مى‏ زد و يارى مى ‏طلبيد. و معتقدم كه شكايت دخترت را مى ‏شنيدى و مى ‏ديدى‏ كه چه رفتارى با نزديكان و دودمان تو مى‏ شود و مى‏ توانم تصور كنم چه حالى از ديدن و شنيدن آن به تو دست مى ‏داد. خداوند بخاطر اين مصيبت هاى بزرگ و وقايع دردناك، بهترين پاداشى را كه خداوند به پيامبرى بخاطر امتش مى ‏دهد به تو عنايت فرمايد. و چگونه خداوند چنين پاداشى به تو ندهد كه اگر صبر تو در راه خدا و به كمك او نبود و امتت را بخاطر اين ظلمها نفرين مى ‏نمودى، تمام جهانيان از اين جرائم نابود مى‏ شدند. 

آنگاه امام ابى محمد حسن مجتبى عليه السّلام را زيارت نمايد كه شهادت او نيز در همين روز است. و مظلوميت او كه دل را پاره پاره مى‏ كند و اندوه ها را بر مى‏ انگيزاند، بياد آورد. بر او درود فرستاده و كشنده او معاويه پسر ابى سفيان - لعنت خدا بر او - را لعنت نمايد. 


نفسي على زفراتها محبوسة
يا ليتها خرجت مع الزفرات‏
لا خير بعدك في الحياة و انما
ابكي مخافة أن تطول حياتي‏

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث