بيت النور، محراب عبادت حضرت معصومه سلام اللَّه عليها در شهر مقدس قم (کلیپ)

بيت النور، محراب عبادت حضرت معصومه سلام اللَّه عليها در شهر مقدس قم (کلیپ)

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری
«بیت النور» محراب کوچکی است که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در مدت 17 روز اقامت خود در قم، قنوت های خویش را با محراب کوچک ولی آسمانی آن عبادتگاه زیبا، تقسیم می کردند.
«بیت النور» خانه ای است از نور که هنوز بعد از سال های زیادی که بر آن گذشته، عطر بهشتی بانویی ملکوتی را منتشر می کند.
سراى «موسى بن خزرج» كه حضرت معصومه (سلام الله علیها) چند صباحى در آنجا به سر برد، به مدرسه معروف «ستيه» است.
اين سرا در محله «ميدان مير» وسط شهر قم در يكى از محله هاى قديمى بود و عبادتگاه آن حضرت به نام «بيت النور» در وسط آن، قرار داشت.
موسى بن خزرج پس از رحلت آن بانوى گرانقدر، محراب ايشان را به همان حال باقى گذارد، و ديگر نقاط خانه خويش را نيز به احترام ايشان، مسجد كرد.
اصل محراب فاطمه معصومه (سلام الله علیها) كه در نزد عوام به «تنور» مشهور است تاكنون پابرجاست و مردم از قديم الايام تاكنون براى تيمن و تبرك و خواندن زيارت و دعا بدان جا مى روند. محراب مزبور كه غرفه كوچكى بيش نبوده، تجديد بنا شده و به صورتى زيبا در آمده است.
و در كنار آن، مدرسه اى براى طلاب علوم دينى ساخته شده كه به «مدرسه ستيه » معروف است. نيز در ضلع غربى و و جنوبى آن، مسجدى بنا گرديده است.
سراى موسى بن خزرج در آن روزگار به هنگام ورود حضرت معصومه (سلام الله علیها) در منتهى اليه جنوب غربى شهر قم قرار داشت. زيرا بر اساس آثارى كه موجود است، شهر قم در آن عصر در شمال شرقى شهر فعلى قرار داشت و به تدريج به سمت غرب و جنوب كشيده شد. البته در حال حاضر محل نامبرده در اواسط قسمت قديمى شهر به سمت جنوب است.
گرادگرد این محراب مدرسه علمیه ای است که نوجوانان دانشجوی علوم دینی در آن از سرچشمه معارف آل الله لبریز می شوند. «مدرسه ستیه »-مدرسه خانم - در واقع محلی است که طلاب علوم دینی در آن درس محبت می خوانند و مشق معرفت می آموزند.
 
نماهنگ تصویری "بيت النور، محراب عبادت حضرت معصومه سلام اللَّه عليها در شهر مقدس قم" برگرفته از مستند ایران
زمان: 65 ثانیه (01:05)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث