وجوه مختلف غیبت امام زمان(عج)- سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

وجوه مختلف غیبت امام زمان(عج)- سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

۳۱ تیر ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری


دانلود

در این جلسه استاد سید مهدی میرباقری وجوه مختلف غیبت امام عصر(عج) را بدین شرح تبیین می نمایند:

1. یک معنای غیبت این است که امام (ع) در پوشش جسم هستند اما مرتبه جسمانی ایشان از عموم مردم در حجاب است مگر به اذن خاص برای برخی از افراد. غیبت به این معنا برای سایر ائمه نیز مطرح بوده است و در زمان ظهور امام عصر هم ممکن است واقع شود به اینکه امام در جامعه حاضر هستند اما مردم ایشان را نمی بینند. و این به اذن خدا امری طبیعی و در اختیار امام است که مرتبه جسمانی خودش را از چشم مردمان در حجاب قرار دهد.

2. معنای دوم این است که حقیقت ولایت امام در حجاب ولایت طاغوت قرار گرفته است. یعنی آنچه که قرار بود بعد از واقعه غدیر واقع شود و مردم در محیط نورانی ولایت زندگی کنند در حجاب سقیفه قرار گرفت و تا ظهور امام عصر (عج) به تأخیر افتاد. این معنا در آیاتی از قرآن بیان شده است

الف) وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى.  وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى (سوره لیل / 1و2)  

در روایات «اللیل» در این آیه به دولت فلان تفسیر شده که دولت امیرالمومنین(ع) را به حجاب برد. « النهار» دولت امام عصر(عج) است که ولایت امیرالمومنین را از حجاب بیرون می آورد.(تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 588)

ب) وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها .(سوره الشمس/1) سوگند به خورشيد و گسترش پرتو آن

در روایت دیگر «الشمس»  به وجود مبارک امیرالمومنین تفسیر شده است و  « ضُحاها» مقصود ظهور امام عصر(عج) است. به این معنا که پرتو خورشید ولایت امیرالمومنین(ع) در آن دوران از حجاب بیرون می آید و ظهور و برزو پیدا می کند.

3. در ایه 20 سوره یونس منکران قرآن و پیامبر بهانه جویی می کردند که پیامبران دیگر معجزاتی از غیب می آوردند تو هم برای ما از غیب نشانه ای بیاور .  در این آیه قرآن خطاب به منکرانی که از پیامبر اکرم(ص) در خواست معجزه ای از عالم غیب  می کردند «وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ»؛چرا معجزه‏اى از پروردگارش بر او نازل نمى‏شود؟!

در جواب قرآن می فرماید: «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ»؛ بگو: «غيب تنها براى خدا است.  شما در انتظار باشيد، من هم با شما در انتظارم» (یونس/20)

یعنی نزول نشانه و معجزه از عالم غیب به دست من نیست به دست خداوند است. به من هم آیه غیبی داده شده است که به اذن خدا ظاهر خواهد شد و من هم با شما منتظر آن هستم. این آیه غیبی بر اساس روایات وجود امام عصر(عج)  است که با ظهور ایشان همه حقیقت نبوت نبی اکرم(ص) ظهور پیدا خواهد کرد.  ید بیضاء آیه غیبی موسی است و آیه غیبی نبی اکرم(ص) وجود امام عصر است که ظاهر خواهد شد و دین ایشان را بر هر آیین دیگر غلبه خواهد داد.

در ظهور امام هر سه غیبت به پایان می رسد.  یعنی هم مرتبه جسمانی امام(ع) دیده می شود و هم ولایت امام(ع) از حجاب بیرون می آید و هم آیه غیبی نبی اکرم(ص) اشکار می شود که موجب گسترش و غلبه اسلام در جهان خواهد شد.  

دانلود: 
Audio icon 3.MP3 (11.42 MB)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث