مجموعه سبک زندگی امام حسن (ع) ( +پوستر)

مجموعه سبک زندگی امام حسن (ع) ( +پوستر)

۰۶ خرداد ۱۳۹۷ 0 صوتی و تصویری

کریم اهل بیت

در روایات آمده است که امام علیه السلام در طول زندگی 3 بار و هر بار نیمی از مایملک خود را در راه خدا بخشید و در نقلی دیگر آمده است که امام مجتبی علیه السلام 25 بار پای پیاده به خانه خدا رفتند(حیات فکری و سیاسی امامان شیعه،رسول جعفریان، 166 )

سیره امام  حسن علیه السلام

روش بخشش

ثروتمندی خدمت امام حسن علیه السلام رسید و عرضه داشت ای فرزند رسول خدا! من از مرگ بیم دارم حضرت به او فرمود: بیم تو از مرگ بدین جهت است که دارایی ات را پشت سر نهاده و ا ز آن بهره نگرفتی اگر آن را پیش فرستاده بودی از پیوستن به آن شادمان بودی!( پیشوایان هدایت، جلد 4، مترجم عباس جلالی، ص287)

سیره امام  حسن علیه السلام

قهرمان مظلوم

روز ساباط امام حسن علیه السلام به مفهوم فداکاری بسی آمیخته تر است تا روز عاشورای امام حسین علیه السلام ... زیرا امام حسن علیه السلام در آن روز در صحنه فداکاری، نقش یک قهرمان نستوه و پایدار را در چهره ی مظلومانه یک از پا نشسته ی مغلوب ایفا کرد. (صلح امام حسن نوشته شیخ راضی آل یاسین ترجمه مقام معظم رهبری ص13)

سیره امام  حسن علیه السلام

سئوالهای پادشاه روم:

پادشاهروم سئوالهایش را برای معاویه نوشته بود اما معاویه جوابشان را می دانست میان حق و باطل چه قدر راه است؟ چهارانگشت. چیزی را که با چشم خود می بینی حق. چیزی را که با گوش خود بشنوی شاید باطل باشد میان زمین و آسمان چقدر فاصله است ؟ به اندازه بالا رفتن آه مظلوم فاصله مشرق و غرب چقدر است به اندازه یک طلوع خورشید از مشرق است و مغربش از مغرب. جوابها را تند تند می نوشت تا یادش نرود جاسوس معاویه بود داشت از امام حسن علیه السلام میپرسید(بحارالانوار)

سیره امام  حسن علیه السلام

ده رکعت نماز شکر:

از معراج که آمد ده رکعت نماز آورد برای امتش تا قبل از تولد امام حسن علیه السلام نمازهای پنج گانه همه دو رکعتی بود اما او و برادرش که متولد شدند پیامبر به دستور خدا هفت رکعت دیگر اضافه کرد به شکرانه ی این نعمت(اصول کافی، ج3، ص487)

سیره امام  حسن علیه السلام

بخشش و کرامت امام حسن علیه السلام :

بخشش و کرم او چنان بود که مردی حاجت نزد او آورد. آن حضرت به او گفت:؟«حاجتت را بنویس و به ما بده» و چون نامه او را خواند. دو برابر خواسته اش به او بخشید. یکی از حاضرین گفت: «این نامه چقدر برای او پربرکت بودف»ای رسول خدا!) گفت: مگر نمی دانی که نیکی آن است که بی خواهش به کسی چیزی دهند و اما آنچه پس از خواهش می دهند بهای ناچیزی است که در برابر آبروی او. (صلح امام حسن (ع)، ص31)

سیره امام  حسن علیه السلام

عظمت امام حسن(ع):

به امام حسن علیه السلام گفتند: شما عظمت خاصی دارید؟ امام حسن علیه السلام فرمود: این عظمت نیست بلکه عزت است خداوند فرموده است ، عزت برای خدا، پیامبرش و مومنان است(ربیع الابرار، ج3، ص170)

سیره امام  حسن علیه السلام

زخم زبانهای خوارج:

به امام فرمودند چرا با معاویه صلح کردی یا مذل المومنین؟ گفت : چون یار وفادار نداشتم وگرنه همه در جنگ کشته می شدند تازه فهمیدند آنچه پیامبر گفته بود روزی فرا می رسد که حسن پسرم جان دو گروه از مسلمانان را نجات خواهد داد(بحارالانوار، ج62، ص236)

سیره امام  حسن علیه السلام

ماجرای امر به معروف غیر مستقیم

در دوران کودکی روزی امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام دیدند که پیرمردی به صورت غلط وضو می گیرد برای آنکه پیرمرد را متوجه اشتباه خود کنند و در عین حال ناراحت نشوند از پیرمرد خواستند تا بر وضوی آنها به عنوان داور قضاوت کند که وضوی کدامشان کامل است پیرمرد با دیدن وضوی درست آنها متوجه اشتباه خود شد و گفت: وضوی هر دوی شما کامل است و وضوی من درست نبود اکنون شیوه صحیح وضو گرفتن را از شما بزرگواران آموختم.(بحار،ج2،ص72)

سیره امام  حسن علیه السلام

بزرگ عرب:

پرسید بزرگ عرب کیست؟ جوابش جرات می خواست انتظار داشتند بگوید معاویه مرد اما گفت: حسن بن علی عمرو عاص عصبانی شد با پرخش گفت چرا دروغ گفتی ؟ معاویه است پاسخ داد: راست گفتم:بنی هاشم پاک گوهر و بخشنده ترین اند همه می دانند معاویه هم می داند معاویه سرش را انداخته بود پایین و آهسته می گفت راست می گوید (تاریخ بیهقی، ج1، ص62)

سیره امام  حسن علیه السلام

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث