کلیپ تصویری سخنرانی کوتاه استاد انصاریان: به مردم امنیت بده!

کلیپ تصویری سخنرانی کوتاه استاد انصاریان: به مردم امنیت بده!

۱۷ آبان ۱۴۰۰ 0 صوتی و تصویری
کلیپ تصویری:  به مردم امنیت بده!

انتظار مؤمنان از رحمت پروردگار

خدا به ما یاد می‌دهد که نوع زبانتان با مردم امنیت‌بخش باشد، آرامش‌بخش باشد، بندگان من را از فشار عصبی درآورید چون مؤمن هستند. چطور مردم را از فشار عصبی درآوریم؟ چطور از دغدغه و اضطراب و ترس درآوریم؟ چگونه از نگرانی نسبت به آینده درآوریم؟ خود پروردگار یاد می‌دهد و می‌گوید این‌طور به مردم امنیت بده «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَة»(انعام، 54) به مردم بگو پروردگارتان هزینه کردن رحمتش را برای شما به خودش واجب کرده است.
شما منتظر هستید به انتظار یقینی یا نه؟ آرامش دارید یا نه؟ که فردا شب اول افطار، اول الله اکبر تمام درهای رحمتش را باز کند؟ خدا گفته واجب کردم بر خودم، خدا واجب را عمل می‌کند. خدا می‌گوید: بنده من، روز آخر ماه رمضان که مصادف با شب جمعه هم می‌شود، فردا تمام شد، ساعت رمضان تمام شد، فردا می‌خواهم به تو مغفرت، رحمت، لطف و احسان عیدی بدهم. این را باور دارید یا نه که آرامش داشته باشید؟ شما دستور دارید آرامش داشته باشید، شما دستور دارید به همه آرامش بدهید «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَة».
به بندگانم بگو من رحمتم را به خودم واجب کردم که هزینه کنم، اینجا دیگر اوج آرامش‌بخشی آیه است «أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَة» اگر برای شما هیجان شهوت پیش آمد، اگر برای شما طوفان احساسات و غریزه پیش آمد و شما را در یک هاله‌ای قرار دارد که دیگر به گناه توجه نکردید، بی‌توجه شدید، در آن هیجان و حال بی‌توجه شدید؛ یعنی قبل از این هیجان می‌دانستید این کار گناه است اما در هیجان یادتان رفت و غفلت کردید، هجوم شدید بود و شما هم ضعیف بودید و کار زشت انجام دادید «أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَة»، حالا خوشگذرانی تمام شد، لذتت تمام شد، هیجان شهواتت فروکش کرد، «ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ» اگر توبه کنید، از من عذرخواهی کنید، پشیمان بشوید و خودتان را اصلاح کنید که دوباره گیر این هیجان نیفتید، سر و سامان بدهید به روحیه و به باطن خود، اگر در فضای هیجانات غرائض گناهی مرتکب شدید بعد که فروکش کرد دیدید بد کردید با من، دیدید نمک به حرامی کردید، حالا گذشته توبه کردید، سر و سامان به روحیه دادید بندگان من یقین بدانید ـ این یقین را از کجا می‌آورم؟ از «انه» آخر آیه ـ که بعد از آن هیجانات و اشتباه‌کار‌ی‌ها و خطاکاری‌ها و توبه و اصلاح «فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيم» من بسیار آمرزنده هستم، غفور و بسیار مهربان هستم، این یکی از زیباترین آیات رحمت در قرآن مجید است.
یک جمله عربی رحمت بگویم که همه متوجه می‌شوید کجا رفتم، «یا رحمت الله الواسعه» دنباله‌اش را هم بگویید «یا باب نجات الامه».

مجموعه سخنرانی های کوتاه و شنیدنی حجت الاسلام حسین انصاریان

مجموعه کامل سخنرانی های کوتاه و شنیدنی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث