ثواب زیارت امام رضا علیه السلام
۱۸ آذر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صُلِّيَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ
به زودي پارهي تن من در سرزمين خراسان دفن ميشود که هيچ مؤمني او را زيارت نميکند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام ميسازد. (الوافی ج14 ص1551)
سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کربته وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ
پارهاي از تن من در سرزمين خراسان دفن ميشود که هيچ گرفتاري او را زيارت نميکند، جز اين که خداوند پريشاني را از او ميزدايد و هيچ گنهکاري به زيارت او نائل نميشود، مگر آن که خداوند گناهانش را ميآمرزد. (وسائل الشیعه ج10 ص437)
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُلْقِيَ اللَّهِ ضاحکا مُسْتَبْشِراً فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ موسي الرِّضَا عليهالسلام . . . فَهَؤُلَاءِ مَصَابِيحُ الدجي وَ أَئِمَّةِ الْهَدْيِ وَ أَعْلَامُ التَّقِيِّ، مَنْ أَحَبَّهُمْ وَ تَوَلَّاهُمْ کنت ضَامِناً لَهُ عَلِيُّ اللَّهُ تَعَالِي بِالْجَنَّةِ
کسي که دوست بدارد خندان، خداوند را ملاقات کند، بايد محبت و ولايت علي بن موسي الرضا عليهماالسلام را داشته باشد... اينان (ائمه اطهار عليهمالسلام) چراغهاي تاريکي و امامان هدايتگر و نشانههاي تقوا هستند، کسي که ايشان را دوست بدارد و بهرهمند از ولايت آنان گردد، من نزد خداي تعالي بهشت را براي او ضمانت ميکنم. (بحار الانوار ج 36 ص296)
امام صادق علیه السلام:
يَخْرُجُ وَلَدُ مِنِ ابْنِي موسي اسْمُهُ اسْمُ أميرَالمُؤمِنينَ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ الي أَرْضِ طُوسُ، وَ هُمْ بِخُرَاسَانَ، يُقْتَلُ فِيهَا بِالسَّمِّ، فَيُدْفَنُ فِيهَا غَرِيباً، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالِي أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ
فرزندي از پسرم موسي که همنام اميرالمؤمنين (ع) است، به جانب سرزمين طوس در خراسان ميرود و در آن جا با زهر کشته شده و غريبانه دفن ميشود، کسي که او را با شناخت حق وي (به اينکه آن حضرت امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، خداي تعالي پاداش کسي را که قبل از پيروزي، انفاق نموده و جنگيده است به وي عطا مينمايد. (بحار الانوار ج 49 ص286)
فاني سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عليهالسلام غَيْرَ مَرَّةٍ يَقُولُ انَّ عَالِمُ آلِ مُحَمَّدٍ لَفِي صلبک وَ لَيْتَنِي أدرکته فانه سُمِّيَ أميرَالمُؤمِنينَ عَلِيِّ عليهالسلام
از امام کاظم علیه السلام نقل شده که از پدرم جعفر بن محمد عليهالسلام شنيدم که بارها ميفرمود: همانا عالم آل محمد عليهمالسلام در صلب توست، اي کاش او را درک ميکردم! که همانا او همنام اميرالمؤمنين علي عليهالسلام است. (بحار الانوار ج 49 ص100)
يُقْتَلُ حَفَدَتِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ، مَنْ زَارَهُ اليها عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِيَدِي يَوْمَ الْقِيمَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ انَّ کان مِنْ أَهْلِ الکبائر قِيلَ لَهُ: جَعَلْتُ فداک وَ مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ قَالَ: تَعْلَمَ أَنَّهُ مُفْتَرَضَ الطَّاعَةِ، غَرِيبُ شَهِيدُ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عزوجل أَجْرَ سَبْعِينَ شَهِيداً مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) عَلَيَّ حَقِيقَةٍ
نوهي مرا در سرزمين خراسان در شهري به نام طوس ميکشند؛ کسي که او را با شناخت حق وي زيارت کند، من روز قيامت از او دستگيري ميکنم و وارد بهشتش ميسازم، هر چند که مرتکب گناهان کبيره شده باشد. راوي گفت: فدايت شوم، شناخت حق او را به چيست؟ فرمود: اين که بداني او (امامي است که) پيروی از او واجب است. او غريب است و شهيد؛ کسي که با شناخت حقش، او را زيارت کند، خداي صاحب عزت و جلال پاداش هفتاد شهيد از شهداي راستين در رکاب رسول خدا (ص) را به او عطا ميفرمايد. (اثبات الهداة ج3 ص 233)
امام کاظم علیه السلام:
مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي عَلِيٍّ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً کان کمن زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ. قِيلَ: کمن زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. اذا کان يَوْمَ الْقِيَامَةِ کان عَلِيِّ عَرْشِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعَةُ مِنَ الْأَوَّلِينَ، وَ أَرْبَعَةُ مِنَ الْآخِرِينَ، فاما الْأَرْبَعَةُ الَّذِينَ هُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ: فَنُوحُ، وَ ابراهيم، وَ موسي، وَ عيسي عليهمالسلام وَ أَمَّا الْأَرْبَعَةُ مِنَ الْآخِرِينَ: مُحَمَّدُ وَ عَلِيٍّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهمالسلام، ثُمَّ يُمَدُّ الطَّعَامُ فَيَقْعُدُ وَ مَعَنَا زُوَّارُ قُبُورِ الْأَئِمَّةِ، أَلَا أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِي عليهالسلام
کسي که قبر فرزندم علي عليهالسلام را زيارت کند و شبي را نزد او به سر برد، مانند کسي است که خداوند را در عرش زيارت کرده است.» راوي (از روي تعجب) گفت: مانند کسي که خدا را در عرش زيارت کرده است؟ حضرت فرمود: «آري، چون روز قيامت شود، چهار نفر از پيشينيان و چهار نفر از پسينيان بر عرش خداي رحمان قرار ميگيرند. چهار نفر پيشينيان نوح و ابراهيم و موسي وعيسي عليهمالسلام هستند و چهار نفر پسينيان محمد و علي وحسن و حسين عليهمالسلام؛ بعد از آن خوان طعام گسترده ميشود و زائران قبور ائمه عليهمالسلام به (گرد) آن مينشينند؛ بدانيد که (در ميان زائران قبور ائمه عليهمالسلام) مقام زائران قبر فرزندم از همه بلندتر و پر ارجتر است.» (وسائل الشیعه ج10 ص443)
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ موسي عليهالسلام فِي حَدِيثِ: أَنَّهُ قَالَ: - وَ عَلِيُّ ابْنُهُ جَالِسُ بَيْنَ يَدَيْهِ -: مَنْ ظَلَمَ ابْنِي حَقَّهُ وَ جَحَدَهُ امامته مِنْ بَعْدِي کان کمن ظَلَمَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ حَقَّهُ وَ حجده امامته بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صُلِّيَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ
امام موسي کاظم (ع) در ضمن حديثي، در حالي که فرزندشان امام رضا (ع) در برابر شان نشسته بود، فرمود: کسي که در حق اين پسرم ستم ورزد و امامتش را بعد از من انکار نمايد، مانند کسي است که در حق علي بن ابي طالب (ع) ستم ورزيده و امامتش را بعد از رسول خدا (ص) انکار نموده باشد. (اثبات الهداة ج3 ص 232)
امام رضا علیه السلام:
لَا تَنْقَضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حتي تَصِيرَ طُوسُ مُخْتَلَفَ شِيعَتِي وَ زُوَّارِي أَلَا فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي بِطُوسَ کان مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْفُوراً لَهُ
دعبل از امام رضا عليهالسلام نقل ميکند: روزها و شبها نميگذرد تا اين که طوس جايگاه آمد و رفت شيعيان و زائرانم ميشود؛ آگاه باشيد کسي که مرا در غربتم در طوس زيارت کند، روز قيامت با گناهان آمرزيده هم درجهي من خواهد بود. (وسائل الشیعه ج10 ص438)
مَنْ زَارَنِي عَلَيَّ بُعْدِ دَارِي وَ مَزَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حتي أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا : اذا تَطَايَرَتِ الکتب يَمِيناً وَ شِمَالًا ، وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ ، وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ
کسي که با دوري راه سرا و مزار من به زيارت من بيايد، روز قيامت در سه جا (براي دستگيري) نزد او خواهم آمد و او را از بيم و گرفتاري آن موقفها رهايي خواهم بخشيد: هنگامي که نامهها (ي اعمال) در راست و چپ به پرواز درآيند، نزد (پل) صراط و نزد ميزان (محل سنجش اعمال). (وسائل الشیعه ج10 ص433)
أَلَا فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي کتب اللَّهِ عزوجل لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِيدٍ ، وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّيقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِي زُمْرَتِنَا ، وَ جُعِلَ فِي الدَّرَجَاتِ الْعَلِيِّ مِنَ الْجَنَّةِ رَفِيقَنَا
آگاه باشيد کسي که مرا در غربتم زيارت کند، خداي عزوجل ثواب يکصد هزار شهيد، يکصد هزار صديق، يکصد هزار حج گزار و عمره گزار و يکصد هزار مجاهد را براي او مينويسد و در زمرهي ما محشور ميشود و در درجات والاي بهشت رفيق و همراه ما خواهد بود. (بحار الانوار ج 49ص 283-284)
فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي وَجَبَتْ لَهُ زِيَارَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَ الَّذِي أکرم مُحَمَّداً (ص) بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَاهُ عَلَيَّ جَمِيعِ الْخَلِيقَةِ لَا يُصَلِّي أَحَدُ مِنکُمْ عِنْدِ قَبْرِي الَّا اسْتَحَقَّ أميرَالمُؤمِنينَ الْمَغْفِرَةُ مِنَ اللَّهِ عزوجل يَوْمَ يَلْقَاهُ ...
و خداوند خاک (قبر) مرا جايگاه رفت و آمد (و زيارتگاه) شيعيان و دوستارانم ميگرداند. پس کسي که در غربتم مرا زيارت کند، روز قيامت زيارت او بر من واجب ميشود؛ قسم به آن که محمد (ص) را به پيامبری گرامي داشت و او را بر تمامي مردم برگزيد، کسي که از شما نزد قبرم نماز نميگذارد، جز آن که روزي که خداي صاحب عزت و جلال را ملاقات ميکند، شايستهي آمرزش ميشود... . (وسائل الشیعه 2 ص439)
... وَ الَّذِي أکرمنا بَعْدَ مُحَمَّدٍ (ص) بالامامة وَ خَصَّنَا بِالْوَصِيَّةِ انَّ زُوَّارَ قَبْرِي أکرم الْوُفُودِ عَلِيُّ اللَّهُ عزوجل يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَزُورُنِي فَتُصِيبُ وَجَّهْتُ قَطْرَةٍ مِنَ الْمَاءِ الَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ
... و قسم به آن که بعد از محمد (ص) ما را به امامت گرامي داشت و به وصايت (و جانشيني آن حضرت) اختصاص داد، گراميترين گروهها خواهند بود که روز قيامت بر خداي صاحب عزت و جلال وارد ميشوند؛ و هيچ مؤمني نيست که مرا زيارت نمايد و قطرهاي آب (باران) به صورت او بخورد، جز آن که خداوند پيکرش را بر آتش (دوزخ) حرام ميکند. (وسائل الشیعه 2 ص439)
لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ الي شَيْءٍ مِنَ الْقُبُورِ الَّا الي قُبُورَنَا، أَلَا وَ أَنِّي مَقْتُولُ بِالسَّمِّ ظُلْماً، وَ مَدْفُونُ فِي مَوْضِعِ غُرْبَةٍ فَمَنْ شَدَّ رَحْلَهُ الي زِيَارَتِي أَسْتَجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ
بار به سوي هيچ قبر (و زيارتگاهي) بر نبينديد مگر اين که به زيارت قبور ما بياييد. آگاه باشيد که مرا مظلومانه مسموم ساخته و ميکشند و در جايي غريبانه به خاک ميسپارند پس هر کس که بار سفر براي زيارت من بربندد، دعايش مستجاب ميشود و گناهش مورد آمرزش واقع ميگردد. (بحار الانوار ج 102 ص36)
مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ الي زِيَارَتِي أَسْتَجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَتْ لَهُ ذوبه، فَمَنْ زَارَنِي فِي تلک الْبُقْعَةِ کان کمن زَارَ رَسُولَ اللَّهِ صُلِّيَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ کتب اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ کنت أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ هَذِهِ الْبُقْعَةُ رَوْضَةُ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ، وَ مُخْتَلَفُ الملائکة، لَا يَزَالُ فَوْجُ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجُ يَصْعَدُ، الي أَنْ يُنْفَخَ فِي الصُّورِ
کسي که بار سفر به سوي من بربندد دعايش مستجاب و گناهانش آمرزيده ميشود، پس کسي که مرا در آن مکان زيارت کند، مانند کسي است که رسول خدا صلي الله عليه و آله را زيارت کرده باشد، خداوند براي او پاداش هزار حج و عمره پذيرفته شده مينويسد و من و پدرانم شفيعان او روز قيامت خواهيم بود؛ اين بقعه بوستاني از بوستانهاي بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است؛ آن گونه که گروهي از آسمان فرو ميآيند و گروهي بالا ميروند، تا اين که در صور دميده شود. (بحار الانوار ج 102 ص44)
مَا زَارَنِي أَحَدُ مِنْ أَوْلِيَائِي عَارِفاً بِحَقِّي الَّا شُفِّعْتُ فِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
هيچ يک از دوستانم مرا با آگاهي به حقم زيارت نميکند مگر اين که روز قيامت او را شفاعت خواهم کرد. (وسائل الشیعه ج10 ص434)
... أَنَا الْمَدْفُونُ فِي أرضکم، وَ أَنَا بَضْعَةُ مِنْ نبيکم، وَ أَنَا الْوَدِيعَةُ وَ النَّجْمُ، أَلَا فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ يَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تبارک وَ تَعَالِي مِنْ حَقِّي وَ طَاعَتِي، فَأَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاؤُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ مَنْ کنا شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَجَا وَ لَوْ کان عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَيْنِ الْجِنِّ وَ الْأُنْسَ
... من هستم که در سرزمين شما دفن ميگردم؛ من پارهي تن پيامبر شما هستم؛ و منم آن امانت و ستاره، آگاه باشيد کسي که مرا زيارت کند، در حالي که بداند که خداي تبارک و تعالي (اداي) حق و پيروي مرا واجب ساخته است، من و پدرانم روز قيامت شفيعان او خواهيم بود، و کسي که ما روز قيامت شفيع او باشيم (از آتش دوزخ) رهايي مييابد، هر چند بار گناهان جن و انس بر او باشد. (بحار الانوار ج 102 ص32)
عَنْ أبي الصلت الْهَرَوِيِّ قَالَ: کنت عِنْدَ الرِّضَا عليهالسلام فَدَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمُ مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ فَرَدَّ وَ قَرَّبَهُمْ، ثُمَّ قَالَ لَهُمْ: مَرْحَباً بکم وَ أَهْلًا، فَأَنْتُمْ شِيعَتُنَا حَقّاً، يَأْتِي عليکم زَمَانُ تَزُورُونَ فِيهِ تُرْبَتِي بِطُوسَ، أَلَا فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ عَلِيُّ غُسْلٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کيوم وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
اباصلت هروي گويد: خدمت امام رضا عليهالسلام بودم که گروهي از مردم قم وارد شدند و سلام نمودند. حضرت پاسخ آنها را فرمود و ايشان را نزديک خويش جاي داد. سپس فرمود: آفرين بر شما! شما شيعيان راستين ما هستيد، زماني بر شما فرا ميرسد که خاک (قبر) مرا در طوس زیارت ميکنيد، آگاه باشيد کسي که مرا در حالي که غسل نموده باشد زيارت کند، از گناهانش پاک ميشود، مانند روزي که از مادر زاييده شده است. (وسائل الشیعه ج10 ص446)
امام جواد علیه السلام:
قَالَ عَلِيِّ بْنُ مَهْزِيَارَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عليهالسلام: جَعَلْتُ فداک زِيَارَةِ الرِّضَا عليهالسلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عبدالله الْحُسَيْنِ عليهالسلام؟ فَقَالَ: زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذلک أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام يزروه کل النَّاسِ وَ أَبِي لَا يزروه الَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ
علي بن مهزيار گويد: به امام جواد عليهالسلام عرض کردم: فدايت شوم، زيارت حضرت رضا عليهالسلام فضيلت بيشتري دارد يا زيارت ابا عبد الله الحسين عليهالسلام؟ فرمود: زيارت پدرم فضيلت بيشتري دارد، زيرا ابا عبد الله عليهالسلام را همهي مردم زيارت ميکنند، ولي پدرم را جز شيعيان برگزيده زيارت نميکنند. (الکافی ج4 ص 584)
عَنْ عبدالعظيم بْنِ عبدالله الْحَسَنِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ الرِّضَا عليهالسلام يَقُولُ: مَا زَارَ أَبِي عليهالسلام أَحَدُ فَأَصَابَهُ أَذي مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرِّ الَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ
عبدالعظيم حسني از امام محمد تقي عليهالسلام نقل ميکند که فرمود: کسي که به زيارت پدرم نائل شود، و (در راه زيارت) به او آزاري مانند باران يا سرمايي يا گرمايي برسد، جز اين نيست که خداوند پيکرش را بر آتش (دوزخ) حرام مينمايد. (وسائل الشیعه ج10 ص439)
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ سَأَلْتُ أباجعفر عليهالسلام: مَا لِمَنْ زَارَ أباک بِخُرَاسَانَ؟ قَالَ: الْجَنَّةُ وَ اللَّهِ، الْجَنَّةُ وَ اللَّهِ
علي بن اسباط گويد: از ابوجعفر (امام جواد) عليهالسلام پرسيدم: کسي که پدرتان را در خراسان زيارت کند، چه (پاداشي) خواهد داشت؟ فرمود: به خدا قسم بهشت، به خدا قسم بهشت. (وسائل الشیعه ج10 ص437)
ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي الرِّضَا عليهالسلام بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلي اللَّهُ تَعَالِي
کسي که قبر پدرم رضا عليهالسلام را در طوس با شناخت حق او (به اينکه حضرتش امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، من نزد خداي تعالي بهشت را براي او ضمانت ميکنم. (وسائل الشیعه ج10 ص437)
امام هادی علیه السلام:
منْ کانت لَهُ الي اللَّهِ حَاجَةُ فَلْيَزُرْ قَبْرَ جَدِّيَ الرِّضَا (ع) بِطُوسَ وَ هُوَ عَلِيُّ غُسْلٍ وَ لْيُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رکعتين، وَ لْيَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالِي حَاجَتَهُ فِي قُنُوتِهِ، فانه يَسْتَجِيبُ لَهُ مَا لَمْ يَسْأَلْ مَأْثَماً أَوْ قَطِيعَةَ رَحِمٍ، انَّ مَوْضِعُ قَبْرِ لَبُقْعَةُ مِنَ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ تَعَالِي مِنَ النَّارِ، وَ أَدْخَلَهُ دَارَ الْقَرَارِ
کسي که از خدا حاجتي ميخواهد، قبر جدم رضا (ع) را در طوس زيارت کند، در حالي که غسل نموده باشد و سپس بالاي سر آن حضرت دو رکعت نماز گزارد و در قنوت آن از خداي تعالي حاجت خود را بخواهد. در اين صورت است که دعايش مستجاب ميشود، مادام که گناه يا بريدن از خويشاوندي را درخواست نکرده باشد. همانا جايگاه قبر او قطعهاي از بهشت است که هيچ مؤمني آن را زيارت نميکند، مگر اين که خداي تعالي او را از آتش (دوزخ) رهايي ميبخشد و به سراي آرامش (بهشت) وارد ميسازد. (وسائل الشیعه ج10 ص447)