معرفی کتاب «سوگند های نهج‌البلاغه»

معرفی کتاب «سوگند های نهج‌البلاغه»

۰۷ مهر ۱۳۹۵ 0 معارف
یکی از معارف بزرگ نهج‌البلاغه، سوگندهای آن است که در زبان فارسی بیشتر همان کلمه قسم به کار برده می‌شود. سوگند خوردن و قسم یاد کردن شیوه‌ای است بین‌المللی که در هر لغت و زبان رایج است و اختصاص به یک طایفه یا یک ملت ندارد و در میان همه گروه‌ها و ملت‌های مختلف بشری مانند یک سنت فراموش نشدنی جاری است. کتاب «سوگندهای نهج‌البلاغه» به قلم نورالله علیدوست خراسانی، دربرگیرنده نقد و تفسیر سوگندهای حضرت علی‌ابن ابی طالب(ع) در نهج‌البلاغه است.

فصلهای کتاب

 این کتاب در پنج فصل با عنوان‌های زیرسوگندهای امیرالمومنین(ع) را نقد و بررسی کرده است:
«سوگندهای مربوط به خلافت حضرت علی(ع)»
«سوگندهای مربوط به مدعیان خلافت»
«سوگندهای مربوط به مردم کوفه»
«سوگندهای مربوط به پیش‌گویی‌های حضرت علی(ع)»
«سوگندهای مربوط به فضایل و رذایل اخلاقی و مواعظ» 

دیدگاه اندیشمندان

یکی از ویژگی‌های این اثر، ارائه دیدگاه‌های بزرگان و اندیشمندان درباره عظمت نهج‌البلاغه است. در این کتاب با دیدگاه افرادی مانند «ابن ابی‌الحدید» و«جرج جرداق» درباره نهج‌البلاغه نیز آشنا می‌شویم. 

سخن نویسنده

نویسنده در این کتاب بیان می‌کند:
«یکی از مسائلی که در نهج‌البلاغه فراوان درباره آن سخن به میان آمده مساله اهل بیت(ع) و خلافت است که مقامِ ممتاز و فوقِ عادی اهل بیت(ع) و علوم و معارف آنها از یک منبع فوق بشری سرچشمه می‌گیرد و شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است. بر همین اساس در این کتاب در مورد سوگندهای مربوط به اولویت حضرت علی(ع) نسبت به خلافت، سوگندهای مربوط به برخی از علل پذیرش خلافت و سوگندهای مربوط به ویژگی‌های برجسته حضرت علی(ع) برای خلافت، بحث شده است.» 
 بخشی از کتاب که درباره سوگندهای مربوط به مدعیان خلافت می باشد، از انصار و ادعای خلافت، سوگند امام (ع) درباره جایگاه انصار، طلحه و زبیر و ادعای خلافت، معاویه و ادعای خلافت بحث شده است.

وضعیت نشر

این کتاب به قلم نورالله علیدوست خراسانی با شمارگان 500 نسخه، در 530 صفحه و به بهای 210 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث