گلچینی از زندگی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

گلچینی از زندگی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام
بدون ترديد، در ميان زنان اسلامى، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) محبوب ترين چهرۀ دينى، علمى، ادبى، تقوايى و اخلاقى در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان به شمار مى رود. شخصيت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) الگويى تمام براى همۀ زنان عاشق عفت و فضيلت است.
در دامن پاك فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود كه دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز عالم بشرى، حضرت امام حسن (علیه السلام) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين (علیه السلام) سرور شهيدان تربيت يافتند. زينب كبرى نیز که حماسۀ مجسم و مجسمۀ شجاعت و نمونۀ يكتا در سخنورى و حق طلبى كه پيام حسينى و حماسۀ عاشورا را در جهان اعلام كرد و نقاب شرك و ريا و پستى و دنياپرستى را از چهره يزيد و يزيديان به يك سو زد، فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. كيست كه نداند كه مادر در تربيت فرزندان بويژه دختران، سهم بسيار زيادى دارد. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود كه روح آموزش و پرورش اسلامى را در مهد عفت و كانون تقواى خانوادگى به پسران خود آموخت.

پدر و مادر 

فاطمه يگانه دختر خاتم النبی از خديجۀ كبرى مى باشد. چه بگوييم دربارۀ پدر كه پيغمبر خاتم و حبيب خدا و نجات دهندۀ بشر از گمراهى و سيه كارى بود؟ چه بگوييم دربارۀ پدرى كه قلم را توان وصف كمالات اخلاقى او نيست و فصيحان و بليغان جهان در توصيف سجاياى او عاجز مانده اند؟ امّا مادرش خديجه دختر خويلد از نيكوترين و عفيف ترين زنان عرب قبل از اسلام و در دورۀ اسلامى، نخستين زنى كه به پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) ايمان آورد و آن چه از مال دنيا در اختيار داشت، در راه پيشرفت اسلام كريمانه بذل كرد.
درجۀ وفادارى خديجه (سلام الله علیها) را نسبت به پيامبر (صلی الله علیه وآله) در بذل مال و جان و هستى اش، تاريخ اسلام هرگز فراموش نخواهد كرد. همچنان كه پيامبر اكرم تا خديجه زنده بود، زنى ديگر نگرفت و پيوسته از فداكاري هاى او ياد مى كرد.
از عايشه، زوجۀ پيامبر، نقل شده است كه گفت: احترام هيچ يك از زنان به پايۀ حرمت و عزت خديجه نمى رسيد. رسول خدا پيوسته از او به نيكى ياد مى كرد و به حدى او را محترم مى شمرد كه گويا زنى مانند خديجه نبوده است.
عايشه سپس نقل مى كند: روزى به پيامبر گفتم: او بيوه زنى بيش ‍ نبوده است. پيغمبر سخت برآشفت به طورى كه رگ پيشانى اش برآمد. سپس فرمود: «به خدا سوگند بهتر از خديجه كسى براى من نبود. روزى كه همۀ مردم كافر و بت پرست بودند او به من ايمان آورد. روزى كه همه مرا به جادوگرى و دروغگويى نسبت  دادند، او مرا تصديق كرد، روزى كه همه از من روى گرداندند، خديجه تمام اموال خود را در اختيار من گذاشت و آنها را در راه من بى دريغ خرج كرد. خداوند از او، دخترى به من بخشيد كه مظهر پاكى و عفت و تقوا بود. عايشه سپس مى گويد: به پيغمبر عرض كردم از اين سخن نظر بدى نداشتم و از گفته خود پشيمان شدم.
بارى، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چنين مادرى داشت و چنان پدرى.
ولادت فاطمه زهرا (سلام الهه علیها) را روز بيستم جمادى الثانى سال پنجم بعثت مى دانند كه در مكه اتفاق افتاد؛ بنابراين در هنگام هجرت، سن آن بانوى يگانه نزديك نه سال بوده است.

نام و لقب ها

نام ها و لقب هايى كه فاطمه (سلام الله علیها) دارد، همه بازگوکنندۀ صفات و سجاياى ملكوتى اوست؛ مانند صديقه طاهره، زكيه، زهرا، سيدة النساء العالمين، خيرالنساء، بتول و... .
كنيه هاى آن حضرت : امّ الحسن ، امّ الحسنين ، امّ الائمة و... .
شگفت تر از همه، (امّ ابيها) يعنى (مادر پدرش) است كه نشان دهندۀ علاقۀ بسيار زياد فاطمه (سلام الله علیها) به پدر بزرگوارش و اينكه با همۀ كمى سن از آغاز كودكى پناهگاه معنوى و تكيه گاه روحى، بعد از خداوند متعال، مانند خديجه براى پدر بزرگوارش بوده است.
لقب امّ ابيها را پيغمبر (ص) به دختر عزيزش عنايت كرد؛ چون كلمۀ (ام ) علاوه بر مادر، به معنى اصل و منشاء هم به كار مى رود و مانند (امّ الخبائث ) كه به شراب  که سرچشمۀ همۀ زيان ها و بدي هاست،  مى گويند و (امّ القرى ) كه به مكه معظمه گفته مى شد؛ بنابراين امّ ابيها به معنى منشاء و اصل و مظهر نبوت و ولايت است و براستى زهرا درخت سايه گسترى بود كه ميوه هاى شيرين امامت و ولايت را به بار آورد.

دوران زندگى فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 

فاطمه زهرا وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خديجه بود. او در جود و بخشش و بلندى نظر و حسن تربيت، وارث مادر و در سجاياى ملكوتى وارث پدر بود. فاطمه(سلام الله علیها) همسرى دلسوز و مهربان و فداكار براى شوهرش على (علیه السلام) بود. در لوح دلش جز خداپرستى و عبادت خالق متعال و دوستدارى پيامبر (صلی الله علیه و آله) نقشى نبسته و از ناپاكى دوران جاهليت و بت پرستى به دور بود.
نه سال در خانه پر صفاى مادر و در كنار پدر و نه سال ديگر را در كنار شوهر گرانقدرش على مرتضى (علیه السلام) دوش بدوش وى در نشر تعليمات اسلام و خدمات اجتماعى و كار طاقت فرساى خانه، زندگى كرد. اوقاتش به تربيت فرزند و كار و نظافت خانه و ذكر و عبادت پروردگار مى گذشت.
فاطمه (سلام الله علیها) دخترى است كه در مكتب تربيتى اسلام پرورش يافته و ايمان و تقوا در ذرات وجودش جايگزين شده بود.
فاطمه در كنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربيت شد و علوم و معارف الهى را از سرچشمه نبوت فرا گرفت و آنچه را سالها آموخته بود، در خانۀ شوهر به مرحلۀ عمل گذاشت.

منبع

چهارده اختر تابناك، احمد احمدى بيرجندى 
تنظیم: منیره ملکوتی خواه

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث