منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (3) (+پوستر)

منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (3) (+پوستر)

۲۲ آبان ۱۳۹۵ 0 معارف

قرآن عامل پیشرفت 

امام علی «علیه السلام»

آن كه با قرآن سخن گويد راست گفته، و هر كه به آن عمل كند پيش افتاده است(نهج البلاغة ، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره قرآن

احترام متقابل 

امام علی «علیه السلام»

كوچكتران شما بايد به بزرگتران اقتدا كنند، و بزرگترهاى شما بايد به كوچكترها مهربان باشند. (نهج البلاغة ، خطبه 165)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره احترام

مؤمنان مهربانند !

امام علی «علیه السلام»

همّت چهارپايان شكمشان، و انديشه درندگان آزار و تجاوز به ديگران، و همّ و غم زنان بی پروا زينت حيات دنيا و فساد در آن است. مؤمنان فروتنند، مؤمنان مهربانند، مؤمنان اهل بيم از خدايند(نهج البلاغة ، خطبه 152)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره خوش اخلاقی

ما اهل بیت، ابواب رسالتیم 

امام علی «علیه السلام»

ما اهل بيت چون پيراهن تن پيامبر و ياران او، و گنجينه ‏هاى علم و ابواب رسالتيم. به خانه‏ ها جز از طريق درها وارد نشوید، که هر كس از غير درها وارد گردد ، دزدش نامند. (نهج البلاغة ، خطبه 153)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره اهل بیت

دو صفت الهی 

امام علی «علیه السلام»

امر به معروف و نهى از منكر دو صفت از صفات خداوندند، اين دو مرگ را نزديك نمى ‏كنند، و روزى را كاهش نمى ‏دهند. (نهج البلاغة، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام»

اهل بصیرت باش !

امام علی «علیه السلام»

آن كه بدون بصيرت عمل كند چون كسى است كه به بيراهه مى‏ رود، هر چه از راه روشنش دورتر شود از مقصودش دورتر مى‏ گردد(نهج البلاغة ، خطبه 153 )

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره بصیرت

با ولایت تا بهشت 

امام علی «علیه السلام»

آن كه بتواند خود را بر اطاعت خداوند وا دارد بايد اقدام كند. اگر از من پيروى كنيد- چنانچه خدا بخواهد- شما را به بهشت خواهم برد گرچه راهى است دشوار و همراه با تلخى(نهج البلاغة ، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره ولایت

از اهل بیت پیامبر پیشی نگیرید !

امام علی «علیه السلام»

آياتى كه در قرآن بيانگر ارزش هاست در حق اهل بيت است، آنان گنجينه‏ هاى خداوند مهربانند، اگر سخن گويند به راستى گويند، و اگر خاموش باشند بر آنان پيشى نگيرند. (نهج البلاغة، خطبه 153 )

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره اهل بیت

آنچه گذشت بر نگردد !

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، روزگار بر باقى ماندگان چنان گذرد كه بر گذشتگان گذشت. آنچه سپرى‏ شد باز نگردد، و آنچه هست جاويدان نماند. كار آخرش همچون كار اوّل آن است و امورش (در فنا پذيرى) از هم پيشى مى‏ گيرند . (نهج البلاغة ، خطبه 156)

کلام امام علی «علیه السلام»

آبیاری عمل 

امام علی «علیه السلام»

آگاه باش هر عملى را گياهى است، و هيچ گياهى را بى ‏نيازى از آب نيست، و آبها گوناگون است: آنچه آبياريش پاكيزه باشد نهالش پاكيزه و ميوه‏ اش شيرين است، و آنچه آبياريش آلوده باشد نهالش آلوده و ميوه‏ اش تلخ است‏ (نهج البلاغة ، خطبه 153)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره اعمال

هشدار از غفلت !

امام علی «علیه السلام»

من شما و خودم را از غفلت مى‏ ترسانم. بايد هر انسانى از وجود خود بهره ‏مند گردد، كه بينا كسى است كه شنيد و انديشه كرد، و نظر كرد و بصير شد، و از عبرت ها پند گرفت، سپس در راه‏ و ورود به میدان ها از آن بهره جست. که شفاى خواهان شفاء، و بى ‏نيازى بى ‏نيازى خواه ، در عبرت گرفتن است.  ( نهج البلاغة ، خطبه 152)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره غفلت

قرآن ، داروئی سودمند 

امام علی «علیه السلام»

بر شما باد به كتاب خدا كه ريسمانى محكم، و نورى آشكار، و دارويى سودمند، و سيراب كننده ‏اى فرونشاننده عطش است، نگاه‏دار كسى است كه به آن چنگ زند و نجات بخش كسى كه به آن در آويزد. ( نهج البلاغة ، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره قرآن

هر ظاهری را باطنی است !

امام علی «علیه السلام»

آگاه باش كه هر ظاهرى را باطنى مانند اوست، آنچه ظاهرش پاك باطنش نيز پاك است، و آنچه ظاهرش آلوده باطنش نيز آلوده است. ( محمد ) رسول راستگو (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: «بى شك خداوند گاهى دوست دارد بنده را و دشمن دارد عملش را، و گاهى دوست دارد عمل را و دشمن دارد انجام دهنده‏ اش را». (نهج البلاغة ، خطبه 153)

کلام امام علی «علیه السلام»

تقوا دژ استوار

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، بدانيد تقوا قلعه ‏اى محكم و نفوذ ناپذير است، ولى گناه حصارى پست است كه اهلش را از خطرات نگاه نمى ‏دارد، و كسى را كه به آن پناه برده حفظ نمى‏ كند.  آگاه باشيد كه با تقوا زهر خطرناك گناه قطع شود، و با يقين نهایت درجه مقصود به دست آيد.  (نهج البلاغة ، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره تقوا

فتنه بزرگ 

امام علی «علیه السلام»

پیامبر اسلام (ص) فرمودند : « يا على، به زودى مسلمانان پس از من به ثروتشان‏ آزمايش مى‏ شوند، و با ديندارى خود بر خدا منّت مى‏ن هند، رحمتش را آرزو دارند، و خود را از خشمش در امان دانند، و با شبهات دروغ و هوس هاى غفلت زا حرام او را حلال شمارند، شراب را به اسم آب انگور و خرما، و رشوه را به عنوان هديّه، و ربا را به نام تجارت حلال دانند.»(نهج البلاغة ،خطبه 155) 

کلام امام علی «علیه السلام»

قرآن اینگونه است !

امام علی «علیه السلام»

بر شما باد به كتاب خدا كه ريسمانى محكم، و نورى آشكار، و دارويى سودمند، و سيراب كننده ‏اى فرونشاننده عطش است، نگاه‏دار كسى است كه به آن چنگ زند و نجات بخش كسى كه به آن در آويزد. از خواندن بسيار و با گوش دادن به آن كهنه نگردد. آن كه با قرآن سخن گويد راست گفته، و هر كه به آن عمل كند پيش افتاده است. (نهج البلاغة ، خطبه 155)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره قرآن

مهیای سفر باش !

امام علی «علیه السلام»

از اين دنياى فانى براى آخرت توشه برگيريد، كه بر توشه برداشتن هدايت شده‏ايد، و شما را به كوچ كردن امر كرده ‏اند، و براى رفتنتان از دنيا به شتابتان داشته ‏اند. شما سوارانى هستيد ايستاده كه نمى‏ دانيد چه زمان مأمور به رفتن خواهيد شد. به هوش باشيد، كسى كه براى آخرت آفريده شده با دنيا چه مى‏ كند ؟! و با ثروت چه معامله انجام مى ‏دهد؟  كسى كه به زودى ثروت را از او مى ‏گيرند، و جز وبال و باز پرسى نسبت به ثروت برايش نخواهد ماند؟ ! (نهج البلاغة ، خطبه 156)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره سفر

مراقبانی از جنس خود

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، بدانيد كه بر شما از خود شما مراقبانى قرار داده شده، و از اعضای بدنتان جاسوسانى بر وجودتان گمارده‏ اند، و محافظانى كه از روى راستى ، اعمال وشماره نفسهايتان را ضبط مى‏ كنند. تاريكى شب تار شما را از ديد آنان نمى ‏پوشاند، و درب بزرگى كه محكم بسته شده ، شما را از آنان پنهان نمى‏ كند.(نهج البلاغة، خطبه 156)

کلام امام علی «علیه السلام»

ای شنونده بترس بترس!

امام علی «علیه السلام»

پس اى شنونده، از مستى خود به هوش آى، و از خواب غفلت بيدار شو، و از شتاب خويش بكاه، و در آنچه از زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله به تو رسيده و از آن چاره ‏اى نيست و گريزى ندارد به دقت بينديش، و با كسى كه مخالف با روش رسول خداست و به جانب ديگر روى آورده مخالفت كن، و او را با آنچه كه براى خود پسنديده واگذار، ناز و فخر را رها كن، و از مركب كبر فرود آى، قبرت را كه گذر تو بر آن است ياد كن. همان گونه كه عمل مى‏ كنى جزا داده مى‏ شوى، و همان كه مى ‏كارى درو مى ‏نمايى، و آنچه امروز پيش مى ‏فرستى فردا بر آن وارد مى‏ شوى. پس جاى پايى براى خود مهيّا نما، و براى فردايت توشه ‏اى پيش فرست. اى شنونده، بترس بترس!و اى بى‏خبر، بكوش بكوش! كه « احدى بهتر از انسان آگاه تو را آگاه نمى‏ كند ». (نهج البلاغة ، خطبه 152)

کلام امام علی «علیه السلام»

در آنچه شمردم اندیشه کن !

امام علی «علیه السلام»

از جمله احكام حتمى خداوند که در كتاب حكيم كه بر آن جزا مى ‏دهد و عذاب مى‏ نمايد، و به خاطر آن خشنود مى‏ شود و خشمگين مى‏ گردد از دنيا رفتن بنده است بدون دريافت بهره آخرتى هر چند خود را در عمل به زحمت انداخته، و كارش را خالص نموده، در حالى كه كه خداوند را به خصلتى از اين خصال ملاقات كند و توبه ننموده باشد: در عبادتى كه خداوند بر او واجب نموده شريك براى خدا قرار دهد.به سبب كشتن بى ‏گناهى آتش خشم خود را فرو نشاند.كار زشتى را كه خود مرتكب شده به ديگرى نسبت دهد.براى درخواست حاجتى از مردم در دين خدا بدعت گذارد.مردم را به نفاق و دو رويى ملاقات كند.در بين آنان به دو زبان حركت كند.در آنچه شمردم انديشه كن !‏ (نهج البلاغة ، خطبه 152)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره اندیشیدن

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث