درهای بهشت و جهنم و نوشته های آن از زبان پیامبر اکرم

درهای بهشت و جهنم و نوشته های آن از زبان پیامبر اکرم

۱۳ آذر ۱۳۹۵ 0 معارف
پيامبر گرامي اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید:
هنگامي كه در شب معراج به آسمانها رفتم جبرئيل (علیه السلام) به من گفت: اگر دستور دهي تا بهشت و جهنم را بر شما عرضه نمايم، پس من  مشاهده نمودم بهشت و نعمتهاي موجود در آن را و ديدم جنهم و عذابهاي موجود در آن را و براي بهشت هشت درب بود كه بر روي هر درب از آن چهار جمله نوشته بود كه هر جمله از دنيا و آنچه در دنياست ارزشش بيشتر است براي كسي كه  آن را بداند و بدان عمل نمايد و براي جهنم هفت درب بود كه بر روي هر درب از آن سه جمله نوشته بود كه  هرجمله آن از دنيا و آنچه در دنياست ارزشش بيشتر است براي كسي كه آن را بداند و بدان عمل نمايد. سپس جبرئيل به من گفت: اي محمد بخوان آنچه بر روي دربها نوشته شده است  پس من آنها را خواندم.
 

نوشته های بر روی درب های بهشت

 اما بر روي دربهاي بهشت پس بر روي درب اول نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست ومحمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست  و براي هر چيز چاره و كليد و راه حلي است و كليد زندگاني راحت، چهار خصلت دارد: قناعت، پرداخت حقوق واجب، ترك كينه و همنشيني با نيكوكاران.
 
  و بر روي درب دوم نوشته شده است: خدايي جز خداي يكتا نيست ومحمد (ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست براي هر چيزي كليدي است و كليد خوشحالي در آخرت چهار خصلت دارد: دست كشيدن بر سر بچه هاي يتيم، مهرباني و ترحم نمودن بر انسانهاي زمين گير-،كوشش نمودن براي حوائج مومنين وكمك نمودن به فقراء و مساكين.
 
  و بر روي درب سوم نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست براي هرچيزي كليدي است و كليد سلامتي در دنيا چهار خصلت دارد: كمتر سخن گفتن، كمتر خوابيدن، كمتر راه رفتن (کنایه از کم استفاده کردن از شهوت)و كمتر غذا خوردن.
 
 و بر روي درب چهارم نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد مهمانش را اكرام نمايد و هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد به همسايه‌اش احترام نمايد و هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد به پدر و مادرش احترام بگذارد و هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد يا سخن خير بر زبان جاري نمايد و يا ساكت باشد
 
و بر روي درب پنجم  نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست كسي كه اراده كرده است كه به او ظلم نشود پس به ديگران ظلم نكند و كسي كه اراده كرده است شماتت نشود پس ديگران را شماتت نكند و هركس كه اراده كرده است كه خوار نگردد پس نبايد ديگران را خوار نمايد و كسي كه اراده كرده است كه به ريسمان محكم الهي و باب هدايت در دنيا و آخرت چنگ بزند پس بگويد خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست.  
 
 و بر روي درب ششم نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد(ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست كسي كه اراده كرده است كه قبر او بزرگ و جادار باشد پس بايد مسجد بسازد و كسي كه اراده كرده است كه درندگان زير خاك جسد او را نخورند پس در مساجد زياد بنشيند و كسي كه اراده كرده است كه بدنش در قبر تازه بماند و از بلاها در امان باشد گردد پس بايد مساجد را جاروب نمايد و كسي كه اراده كرده است كه جايگاهش را در بهشت مشاهده نمايد پس بايد مساجد را توسعه دهد.
 
 و بر روي درب هفتم نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد (ص) فرستاده خداست و علي (ع) ولي خداست سفيدي قلب در چهار خصلت است: عيادت از بيماران، شركت در تشييع جنازه‌ها، فروختن كفنها و بازپرداخت بدهي‌ها.
 
 و بر روي درب هشتم نوشته شده بود: خدايي جز خداي يكتا نيست و محمد (ص) فرستاده خداست و علي(ع) ولي خداست كسي كه اراده كرده است كه از اين دربهاي بهشت وارد بهشت گردد پس بايد به چهار خصلت متمسك باشد: سخاوت، خوش اخلاقي، صدقه و پرهيز از آزار به بندگان خدا.  
 

نوشته های روی درب های جهنم

 و ديدم كه بر روي دربهاي جهنم نوشته شده بود بر روي درب اول سه جمله نوشته شده بود: كسي كه به خدا اميدوار است سعادتمند مي‌شود، كسي كه از خدا بترسد در امنيت است و  هلاك شونده مغرور كسي است كه به غير خدا اميدوار است و از غير خدا مي‌ترسد.
 
و بر روي درب دوم نوشته شده بود: كسي كه اراده كرده است كه روز قيامت برهنه نباشد پس برهنه را بپوشاند و كسي كه اراده كرده است كه روز قيامت تشنه نباشد پس در دنيا تشنگان را سيراب نمايد و كسي كه اراده كرده است كه روز قيامت گرسنه نباشد پس در دنيا شكمهاي گرسنه را غذا بدهد.
 
 و بر روي درب سوم نوشته شده بود: لعنت خدا بر دروغگويان، لعنت خدا بر بخيلان، لعنت خدا بر ستمكاران.
 
و بر روي درب چهارم سه جمله نوشته شده بود: خدا خوار نمايد كسي را كه به اسلام اهانت نمايد، خدا خوار گرداند كسي را كه به اهل بيت(ع) اهانت نمايد، خدا خوار گرداند كسي را كه به ستمكاران در ظلمشان به مخلوقات خدا كمك نمايد.
 
و بر روي درب پنجم سه جمله نوشته شده بود: تبعيت هواي نفس نكنيد كه هواي نفس با ايمان مخالف است و زياد حرفي را فايده‌اي برايت ندارد بر زبان جاري نكنيد؛ زيرا كه از رحمت الهي دور مي‌گرديد و ياريگر ستمكاران نباشيد.
 
  و برروي درب ششم نوشته شده بود: من حرام هستم بر مجتهدين و كوشش كنندگان دردين، من حرام هستم بر صدقه دهندگان، من حرام هستم بر روزه داران.
 
 و بر روي درب هفتم سه جمله نوشته شده بود: به حساب خودتان رسيدگي نماييد قبل از اينكه به حسابتان رسيدگي گردد و سرزنش كنيد خودتان را قبل از اينكه سرزنش گرديد و از خدا بخواهيد و دعا كنيد  قبل از اينكه اراده خدا را نماييد و بخواهيد دعا نماييد وديگر قادر برآن نباشيد. ( الروضة في فضائل أمير المؤمنين، شاذان بن جبرئيل القمي، ص175، حديث علي ولي الله، تحقيق: علي الشكرچي، الأولى، 1423ق.)
 
منبع: 
درهای بهشت و جهنم و نوشته‌های آن از زبان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، سید محمد جعفر سبحانی
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث