متن نامه رهبری به آیت الله مظاهری برای بازگشت به اصفهان در سال 1374

متن نامه رهبری به آیت الله مظاهری برای بازگشت به اصفهان در سال 1374

۱۷ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع
در آذرماه 1374 رهبر انقلاب بنا بر درخواست مردم و طلاب اصفهان، در نامه ای خطاب به آیت الله مظاهری از ایشان خواستند که به اصفهان بازگردند، درخواستی که با لبیک آیت الله مظاهری، منجر به حضور ایشان در اصفهان شد. حضوری که مایه برکت بسیار برای اصفهان، مردمش و حوزه آن بوده است.
در روز ورود ایشان، آیت الله سیداسماعیل هاشمی (رحمة الله علیه) در مسیر استقبال و در مسجد شفیعی دروازه تهران از طرف علما و مردم اصفهان به ایشان خیر مقدم گفتند و در ابتدا هم آیت الله ناصری محراب جماعت خود در مسجد کمرزرین را برای اقامه جماعت به ایشان اختصاص داده بودند.
 

نامه رهبر انقلاب به آيت الله مظاهري - آذر ماه 1374

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پی‌ درخواست‌ حوزه‌ علمیه‌ و مردم‌ اصفهان‌ از معظم‌له‌، طی‌ نامه‌ای‌ به‌ آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ حسین‌ مظاهری‌، مقتضی‌ دانستند که‌ ایشان‌ به‌ اصفهان‌ نقل‌ مکان‌ نمایند و ضمن‌ بنا نهادن‌ پایگاه‌ رفیع‌ درس‌ و تحقیق‌، تربیت‌ طلاب‌ و فضلا و ارشاد و هدایت‌ عموم‌ مردم‌ و پاسخگویی‌ به‌ مراجعات‌ دینی‌ و شرعی‌ آنان‌ را وجهه‌ همت‌ خود قرار دهند.
متن‌ نامه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بدین‌ شرح‌ است‌:بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌
جناب‌ مستطاب‌ آیت‌الله‌ آقای‌ حاج‌ شیخ‌ حسین‌ مظاهری‌(دامت‌ برکاته‌)
پس‌ از سلام‌ و تحیت‌ بر خاطر شریف‌ آن‌ جناب‌ پوشیده‌ نیست‌ که‌ اصفهان‌، شهر علم‌ و دین‌ و شهر تقوا و تعبد و شهر انقلاب‌ و جهاد است‌ و علماء و مردم‌ مؤمن‌ و هوشمند آن‌، در گذشته‌ و حال‌، منشاء آنچنان‌ خدمات‌ بزرگی‌ در زمینه‌های‌ گوناگون‌ شده‌اند که‌ همه‌ی‌ کشور از برکات‌ آن‌ برخوردار بوده‌ و هست‌. حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ کهن‌ و ریشه‌دار آن‌ که‌ سلف‌ حوزه‌ی‌ عظیم‌الشأن‌ قم‌ محسوب‌ می‌گردد؛ علما و فقهای‌ بزرگی‌ که‌ هر یک‌ در زمان‌ خود، قطب‌ فقاهت‌ به‌ شمار آمده‌ و برخی‌ منشاء تحول‌ در فقه‌ و مربی‌ جمعی‌ از فقهای‌ نامدار گردیده‌اند؛ مرکزیت‌ فرهنگی‌ و ادبی‌ و شعری‌ و هنری‌ در ادوار گوناگون‌ تاریخ‌ اسلام‌ که‌ یادگارهای‌ آن‌ در همه‌ی‌ ایران‌ بلکه‌ در سراسر جهان‌ گسترده‌ است‌؛ فراورده‌های‌ علمی‌ و دینی‌ و برجسته‌تر از همه‌ کتب‌ و مصنفات‌ بیشمار در فقه‌ و فلسفه‌ و حدیث‌ که‌ امروزه‌ گستره‌ی‌ علمی‌ اسلام‌ از آن‌ منتفع‌ و بدان‌ متنعم‌ است‌؛ و بسی‌ از برجستگیهای‌ دیگر؛ همه‌ و همه‌ در شمار مناقب‌ و فضائل‌ اصفهان‌ و مردم‌ متدین‌ و هوشمند و کوشنده‌ی‌ آن‌ است‌ که‌ توانسته‌اند در عرصه‌های‌ گوناگون‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی‌ حضور و تأثیر خود را در کشور و در تاریخ‌، ماندگار سازند.
در انقلاب‌ کبیر اسلامی‌ و حوادث‌ مربوط به‌ آن‌ و از جمله‌ دوران‌ هشت‌ساله‌ی‌ دفاع‌ مقدس‌ نیز اصفهان‌ و مردم‌ فداکار و پیشرو آن‌، نقش‌ بارز خود را اثبات‌ کردند: علمای‌ اعلام‌ آن‌ با حضور روشنگر خود در همه‌ی‌ صحنه‌ها که‌ مظهر اطاعت‌ از امام‌ راحل‌ عظیم‌ بود، مردم‌ را به‌ حرکت‌ آگاهانه‌ دعوت‌ کردند، و توده‌ی‌ مردم‌ متدین‌ از همه‌ی‌ قشرها با جان‌ و مال‌ و امکانات‌ خود، بیدریغ‌ به‌ کمک‌ اسلام‌ و انقلاب‌ شتافتند.
بحمدالله‌ و المنه‌ خود آن‌ جناب‌ نیز از حسنات‌ اصفهان‌ و هدیه‌ی‌ ارزشمندی‌ از آن‌ شهر فضیلت‌‌پرور به‌ حوزه‌ی‌ والا مقام‌ قم‌ و به‌ طلاب‌ و جویندگان‌ علم‌ و معرفت‌ و اخلاق‌ می‌باشید و سالهای‌ متمادی‌ پس‌ از آن‌ که‌ حظ عظیمی‌ از آن‌ سرچشمه‌ی‌ جوشان‌ فقه‌ و علم‌ و معرفت‌، به‌ دست‌ آورده‌اید، خود در مسند استادی‌ فقه‌ و اخلاق‌، جمع‌ کثیری‌ از فضلاء و مستعدان‌ را از فیوضات‌ بهره‌مند ساخته‌اید.
اینک‌ اصفهان‌ ـ حوزه‌ی‌ علمیه‌ و مردم‌ آن‌ ـ جنابعالی‌ را به‌ اصفهان‌ فرامی‌خوانند. قاطبه‌ی‌ علمای‌ محترم‌ و عزیز اصفهان‌ که‌ درمیان‌ آنان‌ شخصیتهای‌ برجسته‌ی‌ علمی‌ و دینی‌ نیز حضور دارند و همواره‌ مایه‌ی‌ اعتلای‌ حوزه‌ علمیه‌ی‌ اصفهان‌ بوده‌اند، در نامه‌یی‌ این‌ را از اینجانب‌ در خواست‌ کرده‌ و شوق‌ خود و مردم‌ را منعکس‌ ساخته‌اند . لذا اینجانب‌ مقتضی‌ می‌دانم‌ که‌ جنابعالی‌ به‌ اصفهان‌ نقل‌ مکان‌ فرموده‌ و پایگاه‌ رفیعی‌ از درس‌ و تعلیم‌ و تحقیق‌ بنا نهید و تربیت‌ طلاب‌ و فضلاء و ارشاد و هدایت‌ عموم‌ مردم‌ و پاسخگویی‌ به‌ مراجعات‌ دینی‌ و شرعی‌ آنان‌ را وجهه‌ی‌ همت‌ سازید.
بی‌شک‌ مردم‌ مؤمن‌ و فرهنگ‌ دوست‌ و هوشمند استان‌ و شهر اصفهان‌ که‌ به‌ روحانیت‌ معظم‌ عشق‌ می‌ورزند. مقدم‌ جنابعالی‌ را گرامی‌ می‌دارند و با قدردانی‌ از برکات‌ وجود شریف‌، بهره‌ی‌ وافر از حضور علمی‌ و اخلاقی‌ و اجتماعی‌ و فرهنگی‌ آن‌ جناب‌ خواهند برد ان‌شاءالله‌ .
امید است‌ جنابعالی‌ و دیگر علمای‌ اعلام‌ اصفهان‌ و مردم‌ عزیز آن‌ سامان‌ مشمول‌ توجه‌ و عنایت‌ ویژه‌ی‌ حضرت‌ بقیةالله‌ (ارواحنا فداه‌) بوده‌ باشید.
والسلام‌ علیکم‌ و رحمةالله‌
سیدعلی‌ خامنه‌ای‌
 9 آذر 1374
 
 

پاسخ آیت‌الله مظاهری به نامه رهبر انقلاب - آذرماه 1374

در پی‌ نامه‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ حسین‌ مظاهری‌ مبنی‌ بر عزیمت‌ ایشان‌ به‌ اصفهان‌، آیت‌الله‌ مظاهری‌ نامه‌ای‌ به‌ محضر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ارسال‌ کردند.
متن نامه را در ادامه مي خوانيد:
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌
محضر مبارک‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ (دام‌ ظله‌ الوارف‌)
سلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌
نامه‌ نامی‌ و خامه‌ گرامی‌ آن‌ رهبر مکرم‌ و آن‌ مقام‌ معظم‌ عز وصول‌ بخشید از کرامت‌ و جلالت‌ و تعبد و تقوا و سلحشوری‌ و ایمان‌ و هوشمندی‌ مردم‌ اصفهان‌ فرموده‌ بودید، آری‌ این‌ چنین‌ است‌، من‌ خود نیز سالها شاهد ایثار و تعهد و بزرگواری‌ مردم‌ این‌ شهر بوده‌ام‌ و روزگارانی‌ را در میان‌ اینهمه‌ وفاداری‌ و فداکاری‌ سپری‌ نموده‌ام‌ و هم‌ اکنون‌ خدمت‌ به‌ این‌ مردم‌ آزاده‌ و جهادگر را مایه‌ مباهات‌ خویش‌ می‌دانم‌ همان‌ طور که‌ یادآوری‌ فرموده‌ بودید، حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ نیز از دیرباز در دامان‌ فرهنگ‌ پرور و حکمت‌ گستر خود، فقیهان‌ نامدار و عالمان‌ گرانمقدار بسیار پرورانده‌ است‌ و امیدوارم‌ از این‌ پس‌ نیز در ظل‌ ولای‌ حضرت‌ بقیه‌ الله‌ فی‌ الارضین‌ (عج‌) و عنایات‌ و ارشادات‌ حضرت‌ مستطاب‌ عالی‌ و تلاش‌ و کوشش‌ مدرسین‌ بزرگوار و طلاب‌ عزیز و سخت‌ کوش‌ آن‌، روز به‌ روز شاهد شکوفایی‌ و بالندگی‌ این‌ حوزه‌ عظیم‌الشأن‌ و دیگر حوزه‌های‌ علمیه‌ استان‌ اصفهان‌ باشیم‌.
در مورد این‌ طلبه‌ ناچیز بزرگوارانه‌ مطالبی‌ فرموده‌ بودید، صمیمانه‌ از عنایات‌ و کرامات‌ حضرتعالی‌ سپاسگزارم‌ و عاجزانه‌ از پیشگاه‌ آفریدگار علم‌ و بیان‌ خواستارم‌ که‌ به‌ اینجانب‌ توفیق‌ دهد که‌ تا آخرین‌ نفس‌ در خدمت‌ به‌ علوم‌ و معارف‌ اسلام‌ و علما و طلاب‌ عزیز باشم‌.
در پایان‌ به‌ روح‌ پرفتوح‌ و قدسی‌ امام‌ راحل‌ که‌ فصل‌ نوینی‌ را در تاریخ‌ ملت‌ قهرمان‌ اسلامی‌ گشودند برگهای‌ زرینی‌ را در احیای‌ اسلام‌ و روحانیت‌ و حوزه‌های‌ علمیه‌ رقم‌ زدند، درود و سلام‌ می‌فرستم‌ و طول‌ عمر با برکت‌ حضرتعالی‌ را که‌ خلف‌ صدق‌ جاودانه‌ مرد عالم‌ اسلام‌ هستید در راه‌ اعتلای‌ اسلام‌ و اعلای‌ کلمه‌ الله‌ و پیروزی‌ و بهروزی‌ مسلمانان‌ جهان‌ خواستارم‌.
والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌ و برکاته‌
اصفهان‌
الاحقر حسین‌ مظاهری‌
منبع:رویش نیوز
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث