غفلتی مرگ بار

غفلتی مرگ بار

۰۴ اسفند ۱۳۹۳ 0
 

خداوند برای هر مخلوقی کمالی قرار داد و آن را به سمت آن کمال هدایت نمود:(قالَ رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ‏ ثُمَّ هَدى‏).(طه /50)  گفت :پروردگار ما كسى است كه به هر چيزى، آفرينشى (در خور) او عطا كرده؛ سپس راهنمايى نموده است.

هر موجود قابلیت های بالقوه و استعدادهای درونی دارد و کمال مطلوب آن موجود, فعلیت بخشیدن به این استعدادها است. یک هسته خرما قابلیت تولید هزاران خرما را  دارد  و کمال او رسیدن به چنین مطلوبی است. این مطلوب در موجوداتی که دارای عقل و اختیار نیستند تنها با هدایت تکوینی خداوند حاصل میشود هدایت تکوینی خداوند را می توان در گیاهی که سر از خاک بر می آورد رشد نموده, قوت میگیرد,  تولید مثل میکند و سپس به خط پایان حیات می رسد مشاهده نمود. بیشتر مخلوقات از نظر استعدادهای بالقوه به گونه ای هستند که تنها با همین هدایت تکوینی خداوند می توانند به کمال خود برسند.  

از این میان خلقت انسان با موجودان دیگر تفاوت دارد. خداوند در وجود انسان استعدادهای خاصی قرار داده است که هدایت تکوینی خداوند برای شکوفا شدن آن استعدادها کافی نیست. بلکه لازم است انسان با عقل و اختیاری که خداوند به او عنایت نموده مکلف به انجام تکالیفی شود و با انجام دادن آن تکالیف به گونه ای شایسته زمینه جاری شدن نوع دیگری از هدایت را فراهم نماید. این هدایت را در اصطلاح "هدایت تشریعی" می نامند. زمین و آسمان و هر چه در آن است خلق شده اند تا زمینه حیات انسان فراهم شود تا انسان به تکلیف خود عمل نماید و در سایه عمل به تکلیف رشد یافته و استعداهای درونی خود را شکوفا سازد: 
(وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عملا...) (هود/7)
اوست كه آسمانها و زمين را طى شش دوران آفريد وعرش او بر آب قرار داشت، هدف [از آفرينش‏] اين بود كه شما را بيازمايد كه كدام يك در عمل بهتريد
و نیز می فرماید:
(الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً ...)(ملک/2)
خداوند کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا بیازماید کدامیک از شما نیکو کردار تر است.

استعدادهای درونی انسان

خداوند در وجود قوای ادراک و شعور قرار داده است و از آن تعبیر به "قلب" نموده است. و ادراک قلب را مستند به گوش و چشمی نموده که در قلب انسان قرار دارد. با این چشم و گوش انسان می تواند حقایق غیبی عالم را که با گوش و چشم سر درک کردنی نیست دریابد. با چنین ادراکاتی است که انسان می تواند حقیقت را دریابد و در مقابل آن سر تسلیم فرود آورد.
 امام زین العابدین  علیه السلام می‌فرماید:
(برای هر انسان و بنده چهار چشم قرار داده شده است که با دو چشم امور دنیایی را می‌بیند و با دو چشم مسائل مربوط به آخرت و امور غیبی را می‌بیند؛ خداوند اگر نسبت به بنده‌ای نظر خیر داشته باشد[یعنی آن بنده در مسیر خیر قرار داشته باشد و زمینه‌ی دریافت خیرهای بالاتر را در خود ایجادکند]، دو چشم دل او را می‌گشاید تا امور غیب و آخرت را ببیند و اگر چنین نباشد قلب او را به حال خود رها می‌کند) بحار الانوار، ج 5، ص 112،
امام صادق عليه السلام نیز می فرمایند :
همانا تو را دلى است و گوشهايى.هر گاه خداوند بخواهد بنده اى را هدايت كند، گوشهاى دل او را باز مى كند و هر گاه جز اين براى او بخواهد، گوشهاى دلش را مى بندد و ديگر هرگز اصلاح نمى شود و اين است معناى سخن خداوند متعال: «يا بر دلهايشان قفلهاست؟»میزان الحکمه ج9 ص517

چگونه انسان به کمال مطلوب خود می رسد؟

قرآن کریم می فرماید:
(وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ) (ذاریات/56) 
و جن و انس را نيافريده‏ام، مگر براى اينكه مرا بندگى كنند.
این آیه شریفه به روشنی وظیفه انسان را در طول زندگی اش مشخص نموده است و آن این است که انسان خدا را بندگی نماید. چکیده همه ادیان الهی و خلاصه دعوت همه انبیاء الهی همین است ای انسان تنها خداوند را بندگی کن و از اطاعت غیر او بر حذر باش. قرآن می فرماید:
(وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ) نحل/36
و البته ما در ميان هر امتى فرستاده‏اى برانگيختيم كه خدا را عبادت كنيد و از طاغوت (شيطانى و انسانى) دورى جوييد،
در سایه این بندگی انسان به کمال مطلوب خود نایل می شود و همه قوای درون او فعلیت می یابد. فلاح و رستگاری انسان نیز همین است. هر انسانی تا حدی توان شناخت حق را دارد و به همان اندازه مکلف به بندگی خداوند می شود و در سایه همین بندگی قوه شناخت او رشد یافته و مراتب بالاتری از ادراک حقایق را به دست می آورد و تکلیف بالاتری متوجه او خواهد شد. این سیر همچنان ادامه می یابد تا انسان به بالاترین مراتب رشد و ادراک حقایق نایل شود. خداوند می فرماید:(وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ)  یعنی آنقدر در بندگی خداوند ثابت قدم باش تا به مرتبه یقین برسی.
در مقابل اگر کسی از قوای ادراک درون در راه بندگی خداوند استفاده ننماید. این قوا رو به ضعف و سستی می رود تا جایی که انسان به کلی قدرت ادراک حقایق را از دست بدهد. چنین شخصی برای همیشه از نور معرفت و ایمان محروم خواهد شد. این افراد را خداوند اینگونه توصیف می نماید:
(...لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ‏ لا يَسْمَعُونَ‏ بِها...) اعراف/179
زيرا كه دل‏ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‏فهمند، و چشم‏ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‏ نگرند و گوش‏ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‏شنوند؛

فلاح و خسران

در مناسبات دنیایی موفقیت و فلاح انسان به این است که با سرمایه خود بیشترین منافع را جلب نماید و در مقابل خسران به این است که انسان سرمایه با ارزش خود را در تجارت از دست بدهد. همین معنا را می توان در مورد امکانات و سرمایه هایی که انسان برای قرب به خداوند در اختیار دارد بیان نمود. یعنی فلاح به معنای شکوفا نمودن استعدادها و امکاناتی است که خداوند برای پیمودن مسیر صلاح برای انسان قرار داده است و خسران به معنای باختن این امکانات و از دست دادن سرمایه ها است. چنانکه بیان شد  مهمترین این امکانات قلب انسان است که خداوند مرتبه ای از قوه ادراک و شعور حقیقت را در آن قرار داده است و آن را به چشم و گوش تعبیر نموده است. انسان می­تواند به همان اندازه که حقیقت را ادراک می­کند با اطاعت از انبیاء الهی خداوند را بندگی نماید و این موجب فزونی قوه ادراک او شود تا به مراتب بالای ایمان و یقین نائل شود و این همان معنای "فلاح" است . از سوی دیگر ممکن است با وجود ادراک حق سر به عصیان گذارد و در نتیجه از امکانات قلب خود سوء استفاده نماید و در نتیجه قوه ادراک خود را به از دست دهد تا آنجا که بر قلب او مهر نافهمی زده شود و این همان معنای خسران است.قرآن می فرماید:
 (...ما كانُوا يَسْتَطيعُونَ السَّمْعَ وَ ما كانُوا يُبْصِرُونَ. أُولئِكَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ...) (هود/20و21)
کسانی که از شنیدن و دیدن حقیقت ناتوان هستند کسانی هستند که سرمایه وجودی خود را تباه کرده اند. 
 وقتی انسان این قوای باطنی را از دست بدهد دیگر امیدی به ایمان آوردن او نیست:
 ِ(الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ)(انعام/12)
کسانی که خود را به زیان افکنده اند و به همین دلیل ایمان نمی آورند.
چنانکه اهل کتاب با وجود شناخت کامل رسول خدا به دلیل اینکه سرمایه وجودی خود را باخته اند به او ایمان نمی آورند:
(الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمُ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ) (انعام/20)
اهل کتاب او را همچون فرزندان خود می شناختند اما چون به خود  زیان زده اند پس ایمان نمی آورند

غفلت از یاد خدا موجب از دست دادن سرمایه های درونی انسان

از مطالبی که بیان شد نتیجه می شود که اگر انسان از سرمایه های درون خود در راه بندگی خداوند استفاده نماید سرمایه های بالاتری به او عطا می شود و قلب  انسان به نور بصیرت بالاتری آراسته شده و در نتیجه به مرتبه بالاتری از بندگی خداوند صعود می نماید.
عاملی که باعث می شود انسان سرمایه های خود را در راه بندگی خدا استفاده نماید "یاد خدا" است. انسانی که خدا را در یاد داشته باشد در هر لحظه به وظیفه بندگی خود آگاه است و در نتیجه عملی را انجام می دهد که مطابق با بندگی خداوند باشد. قرآن می فرماید:  
(... إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ .... (عنكبوت / 45)
این آیه شریفه بیان می­کند که  نماز و یاد خدا که مقصد نماز است انسان را از ارتکاب معاصی باز می دارد.(نک:ترجمه تفسیر المیزان ج16ص203)   در مقابل کسانی که از پروردگار خود غافل باشند از سرمایه خود استفاده نکرده و رضایت و خواست غیر خدا را منظور نموده و در نتیجه  سرمایه های درونی خود را از دست می دهند:
(وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ (اعراف179)
و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‏ايم، زيرا كه دل‏ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‏ فهمند، و چشم‏ها دارند ولى بدان نمى‏نگرند و گوش‏ها دارند ولى بدان نمى‏ شنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه ‏ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‏ روند) و آنها همان غافلانند.
 و این خسارتی آشکار است:
(لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ).(منافقون/9)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل كنند! و هر كس چنين كند پس آنها همان زيانكارانند.
 خسارتی که ناشی از غفلت از یاد خداست:
 
 (أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. لا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْخاسِرُونَ ) (نحل/108و109)
آنهايند كسانى كه خداوند بر دل‏ها و گوش و چشمانشان مهر (نافهمى و شقاوت) نهاده و آنها همان غافلانند. و بى‏ترديد آنها در آخرت همان زيانكارانند.

عوامل غفلت از یاد خدا

1. اموال و فرزندان

اموال و فرزندان یکی از عوامل مهم غفلت ااسان از یاد خداست. قرآن می فرماید:

 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (منافقون/9)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند! و كسانى كه چنين كنند، زيانكارانند!

2. تجارت‏

 كسب و تجارت، از موانع ذكر خدا براى گروهى از مردم است. قرآن می فرماید:

رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ ... (نور/37)

مردانی که تجارت و خرید و فروش ایشان را از یاد خدا و اقامه نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد.

3. دوستان ناباب ‏

 دوستان ناصالح، مانع ذكر و ياد خداوند هستند. قرآن می فرماید:

يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً . لَقَدْ أَضَلَّني‏ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَني‏ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً (فرقان/28و29)

اى واى بر من، كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم!  او مرا از يادآورى (حق) گمراه ساخت بعد از آنكه (ياد حق) به سراغ من آمده بود!» و شيطان هميشه خواركنند* انسان بوده است! 

4. دشمنی و کینه نسبت به یکدیگر

إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ(مائده/90و91)

 شيطان مى‏ خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد،) خوددارى خواهيد كرد؟! 

 در این آیه به این حقیقت اشاره شده است که شراب و قمار از عوامل دشمنی و بغض بین انسانهاست که باعث می شود از یاد خدا غافل شوند. 


نویسنده: سید مهدی خدایی 

 
 
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث