۲۳ متهم به قتل علامه شيخ حسن شحاته به ۱۴ سال حبس محکوم شدند

۲۳ متهم به قتل علامه شيخ حسن شحاته به ۱۴ سال حبس محکوم شدند

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
جلسات رسيدگي به پرونده قتل «علامه شيخ حسن شحاته» از رهبران شيعه مصر، «محمد شحاته» برادر وي و دو تن ديگر، در مرکز آموزش نيروهاي پليس در حومه شهر قاهره برگزار شد و در نهايت، ۲۳ متهم اين پرونده به ۱۴ سال حبس محکوم و ۸ نفر نيز تبرئه شدند.
 
دادستان کل، همه اين افراد را به قتل عمد چهار پيرو مذهب تشيع از جمله حسن شحاته از رهبران اين مذهب در مصر متهم کرده بود.
اسامي متهمين به اين شرح است: محمد محمد بريک، عبد المنعم صابر، حسين شعبان، خطيب عبد الظاهر، قدري عبد الظاهر، صابر إبراهيم السايس، أسامة عبد النبي، صابر حويح، عمرو يحيى، علي رمضان حسانين، حسن محمد الباشا، مجدي عبد الدايم کامل، إبراهيم خميس محمد (مخلي سبيله)، شحاتة عمارة جمعة (مخلي سبيله)، حسن علي حسن (مخلي سبيله)، مصطفى علي حسن (مخلي سبيله)، خالد علي أبو نجم (مخلي سبيله)، صابر سعيد علي، عبد الوهاب عاشور، محمد إسماعيل الجمال، أيمن محمد صابر، أشرف محمد حسبن، محمد عبد الباقي جبريل، إکرامي عبد الباقي، سعد محمد سعد، شعبان محمد الحجار، محمود إبراهيم، عماد أحمد عبد المجيد، رمضان علي الأخرس، أحمد عبد العاطي الأخرس، سليمان طه أبو نجم.
 
حوادث اين پرونده به مراسم ميلاد امام زمان(عج) در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ باز مي‌گردد که طي آن صدها نفر از جوانان روستاي زاويه ابومسلم در استان الجيزه واقع در غرب قاهره به حسن شحاته روحاني شيعه شده مصري و برادرش و دو تن ديگر از پيروان اهل‌بيت(ع) حمله کردند و آنها را کشتند و اجسادشان را مثله کردند.
تکفيري‌ها شيخ حسن شحاته ۵۵ ساله را به همراه برادرش محمد شحاته ۳۵ ساله و دو تن ديگر از پيروان اهل‌بيت(ع) را به طرز فجيعي به شهادت رساندند.
آنان به اين جنايت اکتفا نکرده و پيکر آنان را مورد هتک حرمت قرار دادند که اين حادثه تلخ قلب شيعيان را به درد آورد.
در ويديوئي که از اين حادثه دلخراش منتشر شده، شماري از افرادي که در قتل مستبصر بزرگ مصري و سه تن ديگر مشارکت داشتند، در اقدامي غير انساني با بستن طناب به جنازه هاي آنان، آنها را در خيابان بر روي زمين کشيدند.
اين حادثه در آن زمان با محکوميت گسترده داخلي و خارجي به ويژه از طرف سازمان هاي حقوقي و سازمان هاي مدافع آزادي اديان مواجه شد و پيروان مذهب تشيع در شماري از کشورهاي عربي اين حادثه را محکوم کردند و ايران آن را هدف قرار دادن سازمان يافته شيعيان در مصر توصيف کرد.
 
وکلاي متهمان و خانواده آنان حکم صادر شده را سخت‌گيرانه دانستند ولي وکلاي مدعي العموم و شيعيان مصر گفتند متهمان اين پرونده، فقط عاملان زنداني يا فراري اين قتل نيستند و خواستار افزوده شدن اسامي تشويق کنندگان به قتل، به فهرست متهمان شدند. برخي از اين افراد از شخصيت‌هاي معروف سلفي و برخي نيز از اطرافيان نزديک «محمد مرسي» رئيس جمهور برکنار شده مصر هستند.
شيخ حسن شحاته در سال ۱۹۴۶ در خانواده‌اي «حنفي» مذهب در استان «الشرقيه» مصر به دنيا آمد و در سال ۱۹۹۶ در سن ۳۰ سالگي به مذهب تشيع درآمد. وي فارغ التحصيل مرکز «القراءات» بود و مدرک کارشناسي ارشد خود در رشته «علوم قرآني» را از اين مرکز دريافت کرد.
اولين خطبه نماز جمعه خود را در حالي‌که بيش از ۱۳ سال نداشت، در مسجد روستايش خواند و خواندن خطبه‌هاي نماز را هنگام اداي خدمت سربازي در نيروهاي مسلح مصر نيز ادامه داد و مسئول توجيه و بالا بردن روحيه نيروهاي يگان مهندسي ارتش مصر در سال ۱۹۷۳ و گوينده راديو و تلويزيون بود. به اين ترتيب شيخ شحاته در خانواده‌اي دوستدار اهل‌بيت(ع) رشد يافت.
آنگونه که خود شحاته مي‌گفت، پدرش درباره شخصيت اميرالمؤمنين على بن ابى‌طالب(ع) براي وي بسيار سخن مي‌گفت و به شيخ حسن مي‌گفت: فرزندم، اميرالمؤمنين(ع) مهمترين حامى اسلام بود. هنگامي‌که حضرت علي(ع) در کنار پيامبر(ص) بود، هيچ‌گاه کسي جرأت نمي‌کرد، به آن حضرت آزاري برساند.
 
شحاته خود مي‌گويد: بيست سال را با اهل تصوف سپري کرده و تنها نتيجه‌اي که از آنها گرفته اين بوده که آنها در ميان خود به شاخه‌هاي متعددي تقسيم شدند که وهابي‌ها يکي از آنها هستند که چهره اسلام را تحريف کرده و مباني اعتقادي خود را براين انديشه باطل بنا کردند که هيچ يک از ائمه را به رسميت نمي‌شناسند و تنها فرد مورد قبول نزد آنها «ابن تيميه» است که حتي بيش از پيامبر(ص) او را گرامي مي‌دارند.
شيخ حسن شحاته طي سال‌هاي ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به مذهب تشيع گرويد، با اين حال در اين مدت نيز همواره مدافع اهل تسنن بود، اگرچه دشمنانش وي را متهم به ناسزا گفتن به صحابه و عايشه مي‌کردند.
وي در دوره حکومت سه دهه‌اي «حسني مبارک»، رئيس جمهوري مخلوع مصر سه سال در زندان به سرمي‌برد و از سفر به خارج از مصر منع شده بود.
مطبوعات و رسانه‌هاي مصر وي را از بزرگ‌ترين شيوخ اين کشور و بحث برانگيزترين آنها در مصر مي‌دانستند و او را «علامه شيخ حسن احمد شحاته» مي‌ناميدند که از شيوخ و علماي الازهر و امام جماعت يکي از بزرگ‌ترين مساجد قاهره و برگزار کننده مجموعه برنامه‌هاي «العلم» در راديو و تلويزيون و مساجد مصر بود.
مردم مصر او را به عنوان امام جماعت مسجدي مي‌شناختند که در نزديکي سفارت اسرائيل در قاهره قرار داشت و روزهاي جمعه براي شنيدن خطبه‌هاي نماز جمعه و سخنراني‌هايش به اين مسجد هجوم مي‌آوردند تا سخنان وي درباره برحق بودن اهل بيت(ع) و وفاداريش به ولايت آنها را بشنوند و شيخ را همواره منادي حق و حقيقت مي‌دانستند و از آنجا که وي همواره رسوا کننده رژيم صهيونيستي بود و عليه آنها سخن مي‌گفت، نماز جمعه وي همواره با اتخاذ تدابير شديد همراه بود.
 
دانش آموزان بسياري توسط شيخ شحادته در الازهر پرورش يافتند که از جمله آنها مي‌توان به «شيخ طنطاوي» اشاره کرد.
گفته شده که وي پيامبر(ص) را در خواب ديده که از وي خواستار ولايت حضرت علي(ع) و دفاع از اهل بيت(ع) بر پاي منابر و در تمام رسانه‌ها شده و به همين دليل گفته مي‌شود، چون سخن وي از دل برمي‌آمده لاجرم بر دل هم مي‌نشسته و بسياري را پاي منبر خطابه‌هايش مي‌کشيده است.
 
شيخ حسن شحاته در مصر از جمله مهمترين دشمنان وهابيت به شمار مي‌آمد که در هرجا منبر سخنراني داشت، غير ممکن بود، ماهيت واقعي وهابي‌ها و وهابيت را برملا نکند، به همين دليل در سال ۱۹۹۶ توسط دستگاه‌هاي امنيتي مصر و در واقع به شکايت گروه‌هاي وهابي مصري دستگير و تنها به اتهام اعلام ولايت علي ابن ابيطالب و ترويج تشيع در مصر راهي زندان شد تا قدر و ارزش شيخ بيش از پيش نزد مردم مصر افزايش يابد. شيخ پس از خروج از زندان از هرگونه سخن گفتن و اظهار نظر در رسانه‌هاي جمعي منع شد. اين موجب شد تا وي از منبر براي برملا کردن ماهيت واقعي نظام مبارک و آنچه در زندان بر وي گذشته استفاده کند.
مؤلفات شيخ حسن شحاته آنگونه که خود مي‌گويد، کتاب «إحياء علوم الدين» بوده و اشعار و رساله‌هايي نيز به رشته تحرير درآورده که بايد از ميان آنها به رساله «سراج الأمة في خصائص السادة الأئمه» اشاره کرد.
درباره فعاليت‌هاي مذهبي خود، شحاته که به خاطر ساختار مذهبي خانواده‌اش خيلي زود و در نوجواني وارد فعاليت‌هاي ديني و مذهبي شد و همين موجب شد تا وي براي اولين بار هنگامي‌که هنوز به سن ۱۵ سالگي نرسيده بود، پاي منبر برود و به گفته‌اش خود با دست خود خطبه نماز را بنويسد. شحاته ۵ سال خطيب مسجد «الأشراف» روستاي خود بود.
شمار پيروان مذهب شيعه در مصر به درستي مشخص نيست ولي برآوردهاي غيررسمي نشان مي‌دهد شمار آنها به هزاران نفر مي‌رسد و در بسياري از موارد به آنان اجازه برگزاري علني مراسم مذهبي داده نمي‌شود.
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث