چه کار کنیم همسرمان دروغ نگوید؟

چه کار کنیم همسرمان دروغ نگوید؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
بعد از یک عمر زندگی، تصورش سخت است که متوجه شوی، همسرت به تو راست نگفته و از آن صداقت و روراستی که انتظارش را در زندگی داشتی، خبری نیست. او راحت دروغ می گوید و حتی اتفاق های بدیهی را هم از تو کتمان می کند. در واقع، همسری که زندگی مشترک را فرصتی برای همراهی هر دو نفر می داند، پذیرفتن دروغ گویی همسرش را، شکست بزرگی در زندگی تصور خواهد کرد. تردید و بدگمانی، اولین عارضه ی چنین مشکل هایی در روابط همسران است.
دروغ گویی در همسران ممکن است دلایل متعددی داشته باشد و بنا به شرایط زندگی و قرارگرفتن در موقعیت های متعدد، از جمله شرایط خاص یا حتی بروز اختلال های شخصیتی، یکی از همسران را به دروغ گویی ترغیب کند؛ اما نکته ی مهم، نحوه ی برخورد اطرافیان، به ویژه همسر فردِ دروغ گوست.

 

درهنگام شنیدن دروغ؛

صبور باشید و سعی در اصلاح رفتار شخص دروغگو داشته باشید و به صورت مقطعی و زودگذر عمل نکنید. 

اولین وظیفه در برابر همسرانی که دروغ می گویند، تحقیق درباره ی صحت و درستی آن است. مطمئن شوید که حدس می زنید یا واقعاً شخص دروغ می گوید. بنا بر آیه ی شریفه ی قرآن «اگر شخص فاسقی به شما خبر داد، شما جست وجو و بررسی کنید.» دومین وظیفه این که باید در مقابل فرد دروغ گو، نقش اصلاح کننده داشته باشیم. این اصلاح می تواند در قالب تذکر به شکل مستقیم و غیر مستقیم و راه کارهای عملی، مانند نشان دادن عوارض امر ناشایستی مانند دروغ باشد. وقتی با دروغ گوییِ همسرتان مواجه شدید، لازم نیست آن را نادیده بگیرید و ابراز ناراحتی کنید، برخوردهای منفی نشان ندهید.با کسانی که دروغ می گویند، چه باید کرد؟

دروغ می گویند، تا همه ی امور به خیر و خوشی بگذرد!

برخی زوج ها دروغ می گویند تا لازم نباشد درباره ی موضوعی توضیح دهند. دروغ می گویند تا به اصطلاح خود، همه ی امور به خیر و خوشی بگذرد. دروغ می گویند تا فضای خانه از بحث و بگو مگو در امان بماند و دروغ می گویند، چون ادعا می کنند طرف مقابل آن ها، طاقت شنیدن حرف راست و صادقانه را ندارد.

علت اول:

در بسیاری از موارد، یکی از همسران برای امنیت خاطر، به همسرش راست نمی گوید؛ چون بر اساس تجربه، می داند اگر راست بگوید، با سخت گیری ها و چون و چرا های همسر مواجه می شود؛ مثلاً وقتی یکی از زوجین، سر هر قضیه ای به همسر خود پافشاری می کند (چرا به آن مغازه رفتی؟ چرا با فلان کس صحبت کردی؟ چرا دیر آمدی؟ و...)، ممکن است همسرش، بخشی از اتفاق ها را به عمد از او پنهان کند تا اعصاب و روان خودش راحت باشد و طرف مقابل هم کم تر رنج ببرد.

علت دوم:

در این گونه مواقع، ممکن است احساس ترحم ـ که مبتنی بر نوع دوستی همسر یا علاقه به اوست ـ به دروغ گویی منجر شود؛ مانند زمانی که فرد نمی خواهد همسرش آزرده خاطر شود. در این زمان، فرد از همسرش در برابر آن چه برایش ناراحت کننده است محافظت نمی کند، بلکه سعی می کند روی موضوعی که به آن پی برده و برای همسرش ناراحت کننده است، سرپوش بگذارد. این نوع رفتار، زمینه ی ایجاد پنهان کاری از همسر را فراهم می سازد.

علت سوم:

گاهی دروغ گویی زوجین، عاملی برای از سربازکردن طرف مقابل است. در مواردی نیز عامل دروغ، جلوگیری از واکنش های عصبی و غیرمنتظره ی همسر است. در این حالت، فرد تصور می کند از این طریق، می تواند راه سرزنش و زخم زبان او را ببندد.
 

وقتی دروغ گویی عادت می شود

باید توجه داشت که اگر دروغ به همسر (هرچند ساده و کوچک) عادت شود، ترک آن بسیار دشوار است و بی شک، تبعاتی خواهد داشت که اولین آن، ازبین رفتن حس اعتماد متقابل است. متأسفانه همه چیز از عادت به دروغ های بسیار ساده آغاز می شود، به تدریج به گفتمان رایج بین زوجین بدل می گردد و سبب طفره رفتن آن ها از گفتن آن چه در ذهن دارند و واقعی است، می شود! کم کم این طفره ها بین همسران، شکافی می سازد که هر روز عمیق تر خواهد شد.

دو راهکار برای کاهش دروغگویی در خانواده ها

درباره ی آن چه هستیم، صادق باشیم

بعضی زوجین برای اثبات اعتماد به نفس و بالا بردن حس خود بزرگ بینی، به همسر خود دروغ می گویند. مانند فردی که با هدف خوب جلوه دادن خود در برابر همسر، در باره ی کمال های خود به او دروغ می گوید. عوامل دیگری مانند: ترس از حقیقت، خودانکاری، حفظ آبرو، کینه توزی و. .. نیز، می توانند در دروغ گویی به همسر نقش داشته باشند.

آستانه ی تحمل خود را بالا بریم

برای جلوگیری از ایجاد مشکل هایی که ممکن است با دروغ گویی، زندگی مشترک را تحت الشعاع قرار دهد، بهترین کار، اعتماد همسران به یک دیگر و قبول اشتباه هاست. با پذیرش اشتباه طرفِ مقابل و بالابردن آستانه ی تحمل برای شنیدن حرف های راست، اما تلخ، پرهیز از غر زدن و بهانه جویی ها ـ که خود عامل گرایش به دروغ است ـ کسب مهارت های فردی در انتقال احساس ها و. .. می توان گام های مؤثری در کاهش این عادت زشت و آثار مخرب آن برداشت.

منبع: وقتی دروغگویی عادت می شود، مریم جهانگشته،مجله پیام زن،اردیبهشت ماه سال 1394، شماره 278 .

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث