داستانهای ائمه: امام عسکری (ع): خشکسالی در سامرا و طلب باران

داستانهای ائمه: امام عسکری (ع): خشکسالی در سامرا و طلب باران

۱۷ شهریور ۱۳۹۴ 0
در سامرا قحطي سختي پيش آمد، معتمد خليفه وقت فرمان داد مردم به نماز استسقاء (طلب باران) بروند، مردم سه روز پي در پي براي نماز به مصلي رفتند و دست به دعا برداشتند ولي باران نيامد، روز چهارم جاثليق (پيشواي اسقفان مسيحي) همراه مسيحيان و راهبان به صحرا رفت، يکي از راهبان هر وقت دست به سوي آسمان بلند مي‏کرد باراني درشت فرو مي‏باريد. روز بعد جاثليق همان کار را کرد و آن قدر باران آمد که مردم ديگر تقاضاي باران نداشتند؛ همين موجب شگفتي و نيز شک و ترديد و تمايل به مسيحيت در ميان بسياري از مسلمانان شد و جامعه‏ ي اسلامي در آستانه‏ ي يک بحران سرنوشت‏ساز و خطرناک قرار گرفت.  
اين وضع بر خليفه ناگوار بود، پس به دنبال امام عسکري عليه ‏السلام فرستاد و آن گرامي را از زندان آوردند. خليفه به امام عرض کرد: امت جدت را درياب که گمراه شده ‏اند! 
امام فرمود: از جاثليق بخواه که فردا سه شنبه به صحرا بروند. خليفه گفت: مردم باران نمي‏خواهند بنابراين به صحرا رفتن چه فايده ‏اي دارد؟
امام فرمود: براي آنکه انشاءالله شک و شبهه را برطرف سازم. خليفه فرمان داد و پيشواي اسقفان همراه راهبان سه‏شنبه به صحرا رفتند. امام عليه‏ السلام نيز در ميان جمعيت عظيمي از مردم به صحرا آمدند. آنگاه مسيحيان و راهبان براي طلب باران دست به سوي آسمان برداشتند، آسمان ابري شد و باران آمد. امام فرمان داد دست راهب معيني را بگيرند و آنچه در ميان انگشتان اوست بيرون آورند. در ميان انگشتان او استخوان سياه فامي از استخوان‏هاي آدمي يافتند، امام استخوان را گرفت و در پارچه ‏اي پيچيد و به راهب فرمود: اينک طلب باران کن. راهب اين بار هم دست به آسمان برداشت اما ابر کنار رفت و خورشيد نمودار شد. مردم شگفت زده شدند. خليفه از امام پرسيد: اين استخوان چيست؟
امام عليه ‏السلام فرمود: اين استخوان پيامبري از پيامبران الهي است که از قبور برخي از پيامبران برداشته‏اند و استخوان پيامبري ظاهر نمي‏شود جز آنکه باران مي ‏آيد. امام را تحسين کردند و استخوان را آزمودند

ديدند همانطور است که امام مي‏فرمايد. [1] .


(1) جوهر الکلام،ص154 و اخبار الدول،ص117،

منابع:

سیری در سیره فردی و اجتماعی امام حسن عسکری علیه السلام،نویسنده :عبدالکریم ملایی تبریزی

پیشوای یازدهم،ص22، به نقل از احقاق الحق(ج12)،ص464.

زندگانی امام حسن عسگری،باقر شریف قریشی،انتشارات اسلامی،1383،صص233-234.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث