معرفی کتاب رباب (ع)، الگوی صبر و وفا

معرفی کتاب رباب (ع)، الگوی صبر و وفا

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ 0 اهل بیت علیهم السلام

زبان:

گر چه تاریخ دقیق وفات شهادت گونه حضرت رباب ثبت نگردیده، ولی مؤمنین علاقه مند به خاندان اهل البيت و به پاس احترام آن بانوی فداکار هر ساله، روز ۲۱ ماه رجب المرجب را به عنوان گرامیداشت آن بزرگوار، خطبا و وعاظ در وصف او، مداحان و شعراء با مرثیه سرایی و عموم شیفتگان حضرت در سراسر عالم به عزای او می پردازند.

مخدره رباب، مادر حضرت علی اصغر(ع) و سکینه(ع)، یکی از زن هایی است که در تاریخ بشریت وفاداری و علاقه خود را به شوهر خود ثابت کرد. این بانوی بزرگوار نسبت به حضرت اباعبدالله هل معرفت و محبتی خاص داشت و همسری وفادار و نیکو برای آن حضرت بود. اشعار و مرثیه های بانو رباب(ع) در مصیبت اباعبدالله (ع) بیانگر عظمت شخصیت و معرفت او به سیدالشهداست. این بزرگوار در تمام مراحل زندگی امام حسین همراه، یار و یاور آن حضرت بود

دلیل بر وفاداری این بانو همین بس که، همراه امام زمان خویش با فرزندان خود از مدینه منوره خارج و تمام سختی راه و رنج منزل را تحمل نمود و پس از مشاهده مظلومیت شوهر خویش و کشته شدن یاران امام و مخصوصا مشاهده تیر خوردن علی اصغر، همراه عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری به اسارت رفت، این همه وفاداری حاکی از آن است که این زن از مقام و منزلتی خاص برخوردار است.

پس از بازگشت به مدینه، مجلس عزاداری امام حسین(ع) را بر پا کرد و تا یک سال بعد از واقعه کربلا که حیات داشت، همواره عزادار بود. و زنان نزد او جمع می شدند و آنان آنقدر می گریستند که چشمانشان مانند کاسه خون می شد. وی سرانجام، یک سال پس از شهادت امام حسین(ع) دارفانی را وداع گفت و به مولای خود ملحق شد.

از آن جایی که تعداد کتب نوشته شده در مورد زندگانی و شخصیت حضرت رباب (ع) انگشت شمار می باشد. بنابر نذری که یکی از محبان اهل البيت(ع) در این زمینه داشت تصمیم به تهیه نوشته ای در این زمینه گرفته شد که جناب حجت الاسلام آقای مهدی آقابابایی زید عزہ توفیق این کار را پیدا کردند و به این صورت در اختیار عزیزان مطالعه کننده قرار گرفت.

در متن این کتاب تا حد امکان سعی شده است به شخصیت این بانوی بزرگوار پرداخته شود. این کتاب در انتشارات نورالحیات و سال 1400 به چاپ و نشر رسیده است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث