سیاه و سفید: آشنایی با فرقه های مختلف  اسلامی و شناخت فرقه ی ناجیه

سیاه و سفید: آشنایی با فرقه های مختلف اسلامی و شناخت فرقه ی ناجیه

۱۰ آبان ۱۴۰۰ 0 معارف

زبان:

معرفی اجمالی‌

کتاب« سیاه و سفید»  اثر استاد احمدرضا مرتضوی که به زبان فارسی  منتشر شده است. مولف در این کتاب به بررسی روایات در فرقه های مختلف اسلامی برای شناخت فرقه ی ناجیه پرداخته است و با تحقیق و استدلال، در احیاء امر اهل بیت علیه السلام خصوصا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام  کوشیده است.

انگیزه نگارش مولف

در قسمت پیشگفتار کتاب انگیزه نگارش کتاب این گونه بیان شده است. " هدف از نگارش این کتاب، آشنایی اجمالی با فرقه های مختلف اسلامی و معرفی گروه نجات یافته از ایشان است. فرقه ی ناجیه به معنای گروه یا فرقه ای که در قیامت نجات یافته هستند، تعبیری است که در حدیث منتسب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم  به نام حدیث افتراق به کار رفته است. در این حدیث، پیامبر اصلی الله علیه و آله پیش بینی کرده اند که امت ایشان پس از آن حضرت، به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شود، در حالی که فقط یک فرقه از آنها اهل نجات اند. هر یک از فرقه های مسلمان تلاش کرده اند معیارهایی بیان کنند تا خودشان را به عنوان مصداق فرقه ی ناجیه معرفی کنند. به عنوان مثال، شیخ صدوق ، علامه حلی، علامه مجلسی از جمله علمایی هستند که با استناد به آیات و روایات، فرقه ی ناجیه و رستگاران قیامت را پیروان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و امامان پس از ایشان؛ یعنی همان شیعه امامیه می دانند. با این حال، بعضی از علمای سنی با استناد به احادیث دیگر، فرقه ی ناجیه را " جماعت" یا "اکثریت" و یا " پیروان خلفا" معرفی کرده اند.نگارنده این سطور، سعی خویش را مبذول داشته است تا با بهره مندی از آیات و روایات معصومین علیهم السلام، فرقه ی ناجیه رو به خوانندگان کتاب معرفی نماید."

ارزش و اعتبارکتاب

از جمله علل ارزش و اهمیت کتاب از استفاده از منابع مهم شیعه و سنی مانند بحار الانوار علامه مجلسی ، کمال الدین و تمام النعمة شیخ صدوق و کافی کلینی، تفسیر کبیر رازی، سنن بیهقی ... اشاره کرد .

وضعیت نشر

کتاب ارزشمند « سیاه و سفید »  و توسط انتشارات عطر عطرت  در سال 1399زیور طبع آراسته شده است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث