معرفی کتاب عمل الصالح در بیان ایمان و تقوی
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ 0 معارفزبان:
نجات از مهالک دارین و تحصیل سعادت نشأتین منوط به دو امر است : نخست ، دانستن راه رستگاری و دیگر ، رفتن در آن راه برای رسیدن به مقصود که از اول به «علم» و از ثانی به «عمل» تعبیر می شود و پیداست که دانستن راه رستگاری نیازمند به هادی و رهنمایی است که دانا و خبیر به طرق خیر و شر و سعادت و شقاوت و رستگاری و هلاکت باشد، از این جهت بشر در رسیدن به سعادت حقیقی و رستگاری واقعی محتاج به ارسال رسل و انزال کتب و جعل احکام و تکالیف از جانب خداوند حکیم است، زیرا کسی جز او به مصالح و مفاسد فردی و اجتماعی بشر و راه سعادت و شقاوت او به نحو اتم و اکمل از هر جهت خبیر و آگاه نیست. لذا خلقت بشر با جعل هادی و راهنما (و به اصطلاح پیغمبر و خلیفه الله) توأم و این سنت سنيه الهی همیشه مستقر و مستمر بوده تا منتهی به خاتم پیغمبران و بهترین راهنمایان حضرت محمد بن عبدالله(ص) شد و چون برنامه او کامل و جامع جميع احتياجات بشر تا دامنه قیامت بود، لذا دفتر پیغمبری به او ختم گردید و این راهنمای الهی طریق نجات و سعادت جميع بشر را تا قیام قیامت تأمین فرموده و متوقف بر تمسک به دو چیز: کتاب خدا «قرآن و عترت ائمه معصومین(ع) قرار داده فرمود :إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتی لن يفترقا حتى يردا على الحوض ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا أبدا » و قرآن و عترت سعادت و رستگاری را منوط به دو امر : ایمان و تقوی دانسته.
مؤلف متذکر می شود که چون موفق شده است كتاب «كلم الطيب» را در اثبات عقاید حقه به رشته تحریر در آورد در نظر گرفته است که رساله مختصری در بیان ایمان و تقوی نیز بنگارد تا شاید موجب تذکر و وسیله نجات خود و برادران دینی خود و مقبول درگاه حضرت احدیت و منظور نظر صاحب شریعت و باعث خشنودی حجت وقت گردد. و اسم این کتاب را نیز از آیه شریفه: «إليه یصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه» اقتباس کرده و عمل صالح گذاردم و آن را بر سه مقصد مشتمل نمود
این کتاب در انتشارات نورالحیات و در سال 1398 به چاپ رسیده است.