معرفی کتاب جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر امام حسین (ع)

معرفی کتاب جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر امام حسین (ع)

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ 0 اهل بیت علیهم السلام

زبان:

همیشه وقتی صحبت از صحابه مطرح می شود تصوری محدود و حتى منفی از افرادی که غالبا به طمع ریاست و حکومت و مطامع دنیوی اطراف پیامبران خدا را گرفته در ذهن بعضی افراد پیدا می شود که حتی با ترجمه لغوی کلمه صحابه سازگاری ندارد که «صحبت» در لغت عبارت از همراهی فکری است اولا تا بعد قرب ظاهری باشد و مثال اویس قرنی در تاریخ پیامبر گرامی اسلام (ص) که نادیده رسول خدا(ص) او را صحابه خود نامیدند و فرمودند: «من بوی اویس را از قرن (یمن) استشمام می نمایم. خود سندی روایی تاریخی بر مدعای ماست. افرادی که به تصریح تاریخ و حتی روایات طمعا اسلام را پذیرفتند صلاحیت نام ظاهری صحابه را هم ندارند و شخصیت هایی چون سلمان، مقداد، ابوذر، بلال، صهیب و جابر جز افرادی هستند که لفظ و معنا شأنیت این کلمه صحابه را دارا هستندکه ایشان از یاران راستین حضرتش مخصوصا در شدائد خاص و عنده الابتلاء بوده اند. وقتی صحبت از جابر می شود ابتدا شجره طیبه او تداعی می شود که پدری چون عبدالله که جزء نقباء رسول خدا و یاران دیرینه ایشان مخصوصا در جنگها بود و نهایت شهید پرافتخار جنگ احد است که همراه حضرت حمزه سیدالشهداء (ع) در راه دفاع از نام نامی و جان گرامی پیامبر ارزشمند اسلام و قطعه قطعه شود. قلم قاصر است از بیان فضائل شخصیتی چون جابر که روایات ما حب او را ملاک ایمان و بغضش را ملاک کفر معرفی نموده اند. شخصیتی که سوابقی ارزشمند از زمان رسول خدا(ص) تا ششمین امام بر حق شیعه مثل نگینی در تاریخ صدر اسلام میدرخشد .مؤمنی که خود راوی حدیث شریف کساء از محضر پربرکت زهرای اطهر (س) است. انسان وارسته ای که ناقل حدیث لوح اخضر فاطمه(س) که بیان تفصیلی نام ائمه طاهرین از رسول خداست

شخصیتی که بیشتر غزوات و حتی سرایا در محضر پیغمبر و اصحاب جان فشانی نموده و خود جزء شرطة الخمیسی است که برای امیرالمؤمنین(ع) جان فشانی می نمودند و نام او در سلسله روایاتی مهم چون حدیث غدیر خم، حدیث منزلت و حدیث ثقلین و حدیث معرفی تفصیلی ائمه از بیان پیامبر اسلام درخشش دارد. صبوری جابر که با وجود شکنجه های شدید امثال حجاج به يوسف ثقفی در راه دفاع از ولایت امیرالمؤمنین(ع) ثابت قدم بود و با عمر پربرکت خود تا ۱۲۰ سال هم نقل شده برکات وجودی او به شیعیان عالم کم نظیر است البته با وجود همه این فضائل شاید اولین زائر امام حسین(ع) بودن برای او از همه این مطالب پربهاتر است.

کتاب جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر امام حسین (ع) به ابعاد شخصیتی این صحابه بزرگوار پرداخته است. این کتاب در انتشارات نورالحیات و در سال 1398 به انتشار درآمده است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث