مجموعه فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر (ص)

مجموعه فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر (ص)

۱۷ تیر ۱۴۰۲ 0 صوتی و تصویری
 ده نکته از خطبه غدیر

دستور خدا

هان مردم! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده و پس از من علی است و آنگاه فرزندانم از نسل او پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند سپس پیامبر صلی الله علیه و آله سوره مبارکه حمد را قرایت نموده فرمودند:هان!به خدا سوگند این سوره درباره من نازل شده و شامل امامان می باشد و به انان اختصاص دارد
 ده نکته از خطبه غدیر

ولیّ شما

خداوند چنین وحی ام فرستاد:«به نام خداوند همه مهر مهرورز.ای فرستاده ما ! آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او بر تو فرمود آمده بر مردم ابلاغ کن وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.« هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم:‌همانان جبریل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی پروردگارم سلام که (تنها او سلام است) فرمانی آورد که در این مکان به پاخیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب برادر و وصی و جانشین من در میان امت و امام پس از من می باشد.
 ده نکته از خطبه غدیر

ابلاغ رسالت

حضرت رسول(ص) برای مردم چنین خواند:« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» و فرمود:هان مردمان !بدانید این آیه درباره او (علی) است ژرفی آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان وشهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است.
 ده نکته از خطبه غدیر

امام همه موحدان

هان مردمان! از علی رو برنتابید و از امامتش نگریزید و از سرپرستی اش رو برنگردانید او شما را به درستی و راستی خوانده و خود نیز بدان عمل نماید او نادرستی را نابود کند و از آن بازدارد در راه خدا نکوهش نکوهش گران او را از کار بازندارد . او نخستین مومن به خدا و رسول اوست و کسی در ایمان به او سبقت نجسته. و همو جان خود را فدای رسول الله نموده و با او همراه بوده است .تنها اوست که همراه رسول خدا عبادت خداوند می کرد و جز او کسی نبود اولین نمازگزار و پرستش گر خدا به همراه من است از سوی خداوند به او فرمان دادم تا (در شب هجران) در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده پذیرفت که جان خود را فدای من کند.
 ده نکته از خطبه غدیر

امامت در نسل علی بن ابیطالب

ان مردمان آخرین بار است که در این اجتماع ایستاده ام پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید چرا که خداوند عزوجل صاحب اختیار و ولی و معبود شماست. و پس از خداوند ولی شما فرستاده و پیامبر اوست اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید.و پس از من به فرمان پروردگار علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست. آنگاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد
 ده نکته از خطبه غدیر

از علی جدا نشوید

هان مردمان! خداوند عزوجل دین را با امامت علی تکمیل فرمود. اینک آنان که از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او تا برپایی رستاخیز و عرضه ی بر خدا -پیروری نکنند. در دو جهان کرده هایشان بیهوده بوده و در آتش دوزخ ابدی خواهند بود به گونه ای که نه از عذابشان کاسته و نه برایشان فرصتی خواهد بود.

 

دانلود: 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث