دعای ندبه: شرح فراز دوم/ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیم

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ 0

وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً؛

و درود و سلام خدا، سلامی کامل، بر محمد، پیامبرش و اهل بیت او.

پس از حمد الهی بر حضرت محمد و آل محمد صلوات می فرستیم. امام صادق علیه السلام فرمود: «هر دعایی که به درگاه الهی درخواست شود، در حجاب است تا وی بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد».(کافی، ج 2، ص493.) این عبارت دارای نکاتی است: نکته ها این صلوات منشأ قرآنی دارد؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن می فرماید:
 «انَّ اللَّهُ وَ مَلائکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلیَ النَّبِی یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً؛( احزاب(33)، 56)
 همانا خداوند و فرشتگان بر محمّد صلوات می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید شما نیز بر او صلوات و سلام بفرستید و تسلیم محض او باشید».
 در این دستور و بخشنامه نکاتی وجود دارد که همه مدیران و بخشنامه کنندگان برای برانگیختن مردم به عمل کردن آن باید به آن توجه کنند:
  • بخشنامه باید قاطع باشد: «انَّ اللَّهُ»؛ زیرا « انَّ» در زبان عربی، برای تأکید است.
  • خداوند، خود، پیش از امر کردن مردم به صلوات، به آن عمل می کند: «انَّ اللَّهُ وَ مَلائکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلیَ النَّبِی».
  • فرشتگان که از انسانها بهترند، صلوات می فرستند: «وَ مَلائکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلیَ النَّبِی»، پس شما هم صلوات بفرستید.
  • برای دستور به زیردستان به آنها احترام کرده و آنها را با نام زیبا مورد خطاب قرار دهید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا».
  • صلوات، نشانه محبّت، مؤدّت و وفاداری به خاندان پیامبر گرامی اسلام است که قرآن آن را اجر رسالت پیامبر دانسته است.(شوری(42)، آیه 23.)
  • صلوات، صیقل دهنده روح زنگار گرفته انسان است( وسائل الشیعه، ج 4، ص1216) و نفاق را از بین می برد.( کافی، ج 2، ص492.) صلوات، عاملی برای محو گناهان،(بحارالانوار، ج 94، ص54) وسیله ای برای گشایش درهای آسمان،( وسائل الشیعه، ج 4، ص1220) سبب استغغار و دعای فرشتگان در حق انسان،( مرآه العقول، ج 12، ص109) وسیله ای برای تقرّب به پیامبر در قیامت و دریافت شفاعت اوست.( بحارالانوار، ج 94، ص63.)
  • صلوات، احترام زبانی است؛ ولی مهم تر از آن اطاعت عملی است که جمله «سَلِّمُوا تَسْلیماً» به آن اشاره دارد. بنابراین، بخشنامه ای خوب است که جامع باشد.

منبع:شرح قرآنی دعای ندبه -قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود( عج)، 1395ندبه:محسن قرائتی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث