شب زنده داری در احادیث
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ 0عناوین
شب زنده دارى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن خافَ أدلَجَ
و مَن أدلَجَ بَلَغَ المَنزِلَ .
ألا إنَّ سِلعَةَ اللّه ِ غالِيَةٌ .
ألا إنَّ سِلعَةَ اللّه ِ الجَنَّةُ .
هركه [ از راهزنان و خطرات راه ] بترسد ، سراسر شب [ يا ساعات آخر شب ] را راه پيمايد
و هركه چنين كند ، به منزل برسد .
بدانيد كه كالاىِ خدا ، گرانبهاست .
بدانيد كه كالاى خدا ، بهشت است .
( تنبيه الخواطر : ۱/۲۷۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثلاثةٌ يُحِبُّهُمُ اللّه ُ و ثلاثةٌ يُبغِضُهُمُ اللّه ُ .
أمّا الّذينَ يُحِبُّهُمُ اللّه ُ :
فقَومٌ ساروا ليلَتَهُم حتّى إذا كانَ النَّومُ أحَبَّ إلى أحَدِهِم مِمّا يُعدَلُ بهِ نَزَلوا . فوَضَعوا رؤوسَهُم .
فقامَ يَتَمَلّقُني و يَتلو آياتي ···
سه نفرند كه خداوند دوستشان دارد و سه نفرند كه خداوند از آنها نفرت دارد .
امّا كسانى كه خدا دوستشان مى دارد :
يكى آن است كه با عدّه اى شبانه سفر مى كنند و چنان خسته مى شوند كه خواب را از هر چيزى خوشتر مى دارند . پس اتراق مى كنند و سر به بالين مى گذارند .
امّا او بر مى خيزد و زبان به تملّق من مى گشايد و آياتم را تلاوت مى كند ··· .
( الترغيب و الترهيب : ۴/۷۹/۷ )
امام على عليه السلام :
السَّهَرُ ، أحَدُ الحَياتَينِ .
شب زنده دارى ، يكى از دو زندگى است .
( غرر الحكم : ۱۶۸۴ )
امام على عليه السلام :
السَّهَرُ ، رَوضَةُ المُشتاقِينَ .
شب زنده دارى ، بوستان مشتاقان است .
( غرر الحكم : ۶۶۶ )
امام على عليه السلام :
سَهَرُ الليلِ ، شِعارُ المُتَّقِينَ و شِيمَةُ المُشتاقِينَ .
شب زنده دارى ، شعار پرهيزگاران و خوى مشتاقان است .
( غرر الحكم : ۵۶۱۱ )
امام على عليه السلام :
سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّه ِ
خُلْصانُ العارِفِينَ و حُلوانُ المُقرَّبِينَ .
بيدار باش شبانه چشم ها به ذكر خدا.
دوستِ صميمى عارفان است و شيرينى مقرّبان .
( غرر الحكم :۵۶۱۲ )
امام على عليه السلام :
سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّه ِ .
فُرصَةُ السُّعَداءِ و نُزهَةُ الأولِياءِ
بيدار باش چشمها در شب به ذكر خدا .
فرصت نيكبختان و تفرّج اولياست .
( غرر الحكم :۵۶۴۲ )
امام على عليه السلام :
سَهَرُ الليلِ في طاعَةِ اللّه ِ ، رَبيعُ الأولياءِ و رَوضَةُ السُّعَداءِ .
شب بيدار ماندن در طاعت خدا ، بهار اولياء است و بوستان نيكبختان .
( غرر الحكم : ۵۶۱۳ )
امام على عليه السلام :
سَهَرُ الليلِ بذِكرِ اللّه ِ ، غَنيمَةُ الأولياءِ و سَجِيَّةُ الأتقِياءِ .
شب بيدار ماندن به ذكر خدا ، غنيمت اولياء است و خصلت پرهيزگاران .
( غرر الحكم : ۵۶۱۴ )
امام على عليه السلام :
أسهِرُوا عُيونَكُم و ضَمِّرُوا بُطُونَكُم
و خُذُوا مِن أجسادِكُم و تَجُودُوا بها على أنفُسِكُم .
چشمانتان را شبها بيدار داريد و شكمهايتان را لاغر
و از جسمهايتان بگيريد و به جانهايتان ببخشيد .
( غرر الحكم : ۲۴۹۷ )
امام على عليه السلام :
أسهِرُوا عُيونَكُم و أضمِرُوا بُطونَكُم
و استَعمِلُوا أقدامَكُم و أنفِقُوا أموالَكُم
و خُذُوا مِن أجسادِكُم فَجُودُوا بها على أنفُسِكُم و لا تَبخَلُوا بها عَنها .
چشمانتان را شبها بيدار داريد و شكمهايتان را گرسنه
پاهايتان را به كار (عبادت) گيريد و اموالتان را انفاق كنيد
و از جسمهايتان بستانيد و به جانهايتان ببخشيد و از اين كار بخل و دريغ نورزيد .
( نهج البلاغة: الخطبة۱۸۳ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، سَهَرُ العُيونِ بذِكرِ اللّه ِ سبحانَهُ .
برترين عبادت ، شب زنده دارى به ياد خداوند سبحان است .
( غرر الحكم : ۳۱۴۹ )
امام على عليه السلام :
طُوبى لِنَفسٍ أدَّت إلى رَبِّها فَرضَها و عَرَكَت بِجَنبِها بُؤسَها
و هَجَرَت في اللَّيلِ غُمضَها حتّى إذا غَلَبَ الكَرى علَيها ، افتَرَشَت أرضَها و تَوَسَّدَت كَفَّها .
في مَعشَرٍ أسهَرَ عُيُونَهُم خَوفُ مَعادِهِم و تَجافَت عن مَضاجِعِهِم جُنُوبُهُم
و هَمهَمَت بِذِكرِ رَبِّهِم شِفاهُهُم و تَقَشَّعَت بِطُولِ استِغفارِهِم ذُنُوبُهُم .
اُولئكَ حِزبُ اللّه ِ ، ألا إنَّ حِزبَ اللّه ِ هُمُ المُفلِحُونَ
خوشا به حال آن كس كه فريضه پروردگارش را به جاى آورْد و بر سختيها و ناملايمات صبر كرد
و خواب را از ديدگانش دور ساخت و اگر خواب بر او چيره آمد ، زمين را بستر خود كرد و دستش را بالش .
آنان كه خوف روز رستاخيز چشمانشان را بيدار نگه داشت و پهلوهايشان را از بسترهاى راحتشان دور كردند
و لبهايشان به ذكر پروردگارشان زمزمه كرد و از بسيارى آمرزش خواهى ، گناهانشان زدوده شد ؛
اينان حزب خدايند و بدانيد كه حزب خدا پيروز است .
( نهج البلاغة: الكتاب۴۵ )
امام على عليه السلام :
فاتَّقُوا اللّه َ عِبادَ اللّه ! تَقِيَّةَ ذِي لُبٍّ .
شَغَلَ التَّفَكُّرُ قَلبَهُ و أنصَبَ الخَوفُ بَدَنَهُ
و أسهَرَ التَّهَجُّدُ غِرارَ نَومِهِ .
بندگان خدا ! از خدا بترسيد . همچون ترسيدن خردمندى كه
انديشه [ در مبدأ و معاد ] دل او را به خود مشغول ساخته و ترس [ از خدا و رستاخيز ] پيكرش را رنجور كرده
و عبادت شبانه همان اندك خوابش را هم از او گرفته است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۸۳ )
امام على عليه السلام :
إنَّ تَقوَى اللّه ِ ، حَمَت أولياءَ اللّه ِ مَحارِمَهُ و ألزَمَت قُلُوبَهُم مَخافَتَهُ ،
حَتّى أسهَرَت لَيالِيَهُم و أظمَأت هَواجِرَهُم .
همانا تقواى الهى ،اولياى خدا را از حرامهاى او باز داشته و ترس از او را در دلهايشان جاى داده
چندان كه آنان را در شبها [ براى عبادت ] بيدار و در روزهاى داغ [ روزه دار و ] تشنه نگه داشته است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۴ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ گفت :
و اعمُرْ لَيلي بِإيقاظِي فيهِ لِعبادَتِكَ و تَفَرُّدِي بِالتَّهجُّدِ لكَ و تَجَرُّدِي بِسُكُوني إلَيكَ و إنزالِ حوائجِي بكَ .
[خدايا! ] با بيدار كردن من در شب براى بندگيت و خلوتِ شب زنده دارى براى تو و آرام گرفتنم به تو و آوردن نيازها و خواسته هايم به درگاه تو ، شبم را آباد گردان .
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۷ )
امام زين العابدين عليه السلام :
اللَّهُمَّ ! اجعَلنا مِمَّن دَأبُهُم الاِرتِياحُ إلَيكَ و الحَنِينُ و دَهرُهُمُ ( دَيدَنُهُم ) الزَّفرَةُ و الأنِينُ .
جِباهُهُم ساجِدَةٌ لِعَظَمَتِكَ و عُيُونُهُم ساهِرَةٌ في خِدمَتِكَ .
بار خدايا ! ما را از كسانى قرار ده كه روش آنان آرام گرفتن و شوق ورزيدن به توست و عمرشان به آه و ناله مى گذرد .
پيشانى هايشان در برابر عظمت تو به خاك افتان است و چشم هايشان در راه خدمت به تو بيدار .
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۴۸ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: « نشانشان [ همراهان پيامبر ] اثر سجده اى است كه بر چهره دارند » ( الفتح : ۲۹) ـ فرمود :
هُو السَّهَرُ في الصلاةِ .
منظور، شب زنده دارى كردن با نماز است .
( روضة الواعظين : ۳۵۲ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: « اندكى از شب را مى خوابيدند » ( الذاريات : ۱۷ ) ـ فرمود :
كانوا أقَلَّ اللَّيالي تَفُوتُهُم لا يَقُومُونَ فيها .
كمتر شبى بود كه آن را از دست مى دادند و براى عبادت در آن شب بر نمى خاستند .
( تهذيب الأحكام : ۲/۳۳۶/۱۳۸۶ )
شب زنده داريهاى بى حاصل !
امام على عليه السلام :
رُبَّ ساعٍ لِقاعِدٍ .
رُبَّ ساهرٍ لِراقِدٍ .
بسا كوشنده اى كه براى نشسته اى مى كوشد .
بسا شب زنده دارى كه براى خفته اى زحمت مى كشد .
( غرر الحكم : ۵۲۷۰ ـ ۵۲۷۱ )
امام على عليه السلام :
كَم مِن صائمٍ لَيسَ لَهُ مِن صِيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ
و كم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قِيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ .
حَبَّذا نومُ الأكياسِ و إفطارُهُم! .
بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى نصيبى نيابد
و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه اش جز رنج و بى خوابى بهره اى نبرد .
زهى خواب زيركان [عارف] و روزه نگرفتن آنان!
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۵ )
امام على عليه السلام ـ با ديدن مردى از خوارج در حال عبادت شبانه و قرائت قرآن ـ فرمود :
نَومٌ عَلى يَقينٍ ، خَيرٌ مِن صلاةٍ في شَكٍّ .
خوابى كه همراه يقين [ به حق ] باشد ، بهتر از نمازى است كه با ترديد [ در حق ] باشد .
( نهج البلاغة : الحكمة ۹۷ )
كارهاى سزامند شب زنده دارى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا سَهَرَ إلاّ في ثلاثٍ :
مُتَهَجِّدٍ بالقرآنِ و في طَلَبِ العِلمِ أو عَروسٍ تُهدى إلى زَوجِها .
شب زنده دارى جز براى سه چيز روا نيست :
تلاوت قرآن ، تحصيل علم و يا فرستادن عروس به خانه شوهرش .
( بحار الأنوار : ۷۶/۱۷۸/۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا سَهَرَ بعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ ، إلاّ لأِحَدِ رَجُلَينِ :
مُصَلٍّ أو مُسافِرٍ
بيدار ماندن بعد از نماز خفتن روا نباشد ، مگر براى دو كس :
نماز گزار يا مسافر .
( بحار الأنوار : ۷۶/۱۷۹/۵ )
تشويق به شب زنده دارى و احياى اين شبها :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ ، يَومَ تَموتُ القُلوبُ .
هركه شب عيد [ فطر و قربان ] و شب نيمه شعبان را احيا كند ، در آن روزى كه دلها مى ميرند ، دل او نميرد .
( ثواب الأعمال : ۱/۱۰۲/۲ )
امام على عليه السلام :
يُعجِبُني أن يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفسَهُ في السَّنَةِ أربَعَ لَيالٍ :
لَيلةَ الفِطرِ و لَيلةَ الأضحى و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ و أوّلَ لَيلةٍ مِن رَجَبٍ .
خوش دارم كه انسان ، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند :
شب عيد فطر ، شب عيد قربان ، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب .
( بحار الأنوار : ۹۷/۸۷/۱۲ )
امام رضا عليه السلام :
كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام لا يَنامُ ثلاثَ ليالٍ :
لَيلةَ ثلاثٍ و عِشرِينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لَيلةَ الفِطرِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ .
و فيها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما يَكونُ في السَّنَةِ .
امير المؤمنين عليه السلام سه شب نمى خوابيد :
شب بيست و سوم ماه رمضان ، شب عيد فطر و شب نيمه ماه شعبان ؛
در اين شبها روزيها تقسيم و مدت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ، تعيين مى شود .
( بحار الأنوار : ۹۷/۸۸/۱۵ )
میزان الحکمه،جلد پنجم.
برای مشاهده گزیده ای از احادیث و روایات این موضوع در قاب تصویری به (مجموعه حدیث تصویری درباره شب زنده داری) مراجعه کنید.